Nieuws Actueel
Bonvita uit Tiel maakt bio-snoep
Het is even zoeken naar de chocoladerepen van Bonvita uit Tiel. Ze liggen dan ook niet naast de Marsen, Twixen en Bounty's. En dat is misschien maar beter ook, want Thijs Schuurman, die Bonvita in 1995 oprichtte, wil zich met zijn biologische zoetwaren juist onderscheiden van de Amerikaanse chocogigant die negen jaar lang zijn salaris uitbetaalde.
Met eigen ogen zag Thijs in de Dominicaanse Republiek de gevolgen van de massale cacaoproductie. ,,Dat was echt schrikken. Dagelijks komen er vliegtuigjes over die een wolk aan giftige stoffen achterlaten. Vreselijk voor de arbeiders, die op het land wonen met hun gezin. Maar voor consumenten kunnen die stoffen toch ook niet gezond zijn?"
Bio-aanbod
De reis naar de Dominicaanse Republiek vormde een breekpunt voor Thijs. Hij begon na te denken over een alternatief, over tussendoortjes geproduceerd met biologische ingrediënten. Zijn gifvrije chocolade, koek, (rijst)wafels, ijs en candybars veroorzaakten twintig jaar geleden een revolutie in de natuurvoedingsbranche. Gezond eten kon ook lekker zijn.
Om de concurrentie voor te blijven besloot Thijs vijf jaar geleden alle recepten onder de loep te nemen en geschikt te maken voor consumenten met een gluten- en/of lactoseallergie. De zuivel in melkchocolade werd vervangen door rijstmelkpoeder. De producten van Bonvita zijn daarmee vrij van dierlijke ingrediënten en dus geschikt voor veganisten.
Bonvita's producten liggen maar in weinig reguliere supermarkten, in Nederland bij de Albert Heijn en in Duitsland bij Rewe. Ze zijn beter te vinden in de schappen van reformketens zoals Ekoplaza. Circa 70 procent van de productie wordt geëxporteerd. Naar Duitsland, België, Engeland en zelfs naar Australië.
Groothandel
Frankrijk blijft achter. "We hopen daar meer te gaan betekenen, maar het is nog niet gelukt om met een groothandel samen te werken. Dat is cruciaal voor een goede toegang tot de markt."
Hij hoopt dat zijn Duitsland-strategie uit de jaren 90 ook in Frankrijk zal gaan werken. "We gingen toen vaak naar beurzen en noemden steeds namen van de groothandels waar we graag wilden liggen. Net zo lang totdat we met ze in gesprek kwamen."
Succes is er al wel in Scandinavië. In IJsland bijvoorbeeld, waar natuurvoeding meer in trek is dan de traditionele wereldmerken. "Ze verkopen ons bij reformwinkels, in gewone supermarkten en zelfs aan de pomp. Bonvita wint het daar van Mars en Bounty. Gaaf, toch?"
Onder de merknaam Maître Mathis verkoopt Albert Heijn chocoladerepen van Bonvita.