Nieuws Actueel

Bredase start-ups zijn toe aan groei

Groei-Ondernemers Challenge is de naam van de pilot die onlangs in Breda van start is gegaan voor jonge bedrijven. Dat schrijft BN De Stem.

Paul Verlinden | Foto: Ramon Mangold/ Pix4profs 2 december 2016

Wimpers 1065 1

Het is vooral de 'mindset' die ondernemers moeten veranderen als ze willen groeien, zegt Farid Darkaoui. ,,Om als bedrijf te groeien moet je een knop om zetten. Je moet ook kunnen delegeren en dat vinden veel ondernemers moeilijk, ze willen alles zelf onder controle houden.''

ChallengeDarkaoui is projectleider en ontwikkelaar van de zogeheten Groei-Ondernemers Challenge die onlangs in Breda als pilot van start is gegaan. Tien Bredase start-ups (bedrijven van tussen de twee en vijf jaar oud) worden daarbij begeleid naar een snellere groei van hun bedrijf.

Het bedrijf dat het hardst groeit, wordt de winnaar van de challenge. De prijs die het daarvoor krijgt? ,,Het is vooral een symbolische prijs", zegt Darkaoui. ,,Elke deelnemer heeft honderd euro in een vaas gestopt en de winnaar krijgt die vaas dan."

Business CoachDe challenge is een uitbreiding van het project Business Coach dat sinds 2012 in Breda draait en gesubsidieerd wordt door de gemeente. Mensen die een eigen bedrijf willen starten, krijgen daarbij hulp van een coach.

De afgelopen jaren zijn op die manier meer dan duizend starters begeleid. Uit die duizend zijn zestig bedrijven geselecteerd op hun groeipotentie. Daaruit zijn er weer tien uitgekozen om mee te doen aan de challenge.

DeelnemersDe deelnemers komen uit verschillende branches, van een bedrijf dat dienstverleners helpt bij het maken van offertes tot een snelgroeiende wijnimporteur.

Ze krijgen begeleiding van de Bredase business coaches, die hun onder andere helpen bij het schrijven van een groeiplan en daar acties aan koppelen.

Office manager,,Ik heb eerder een zzp'er begeleidt die tegen me zei: 'Als ik het zelf doe, weet ik het zeker dat alles honderd procent goed gebeurt'. Toch heeft hij toen een office manager aangenomen die hem vooral veel kleine dingen uit handen nam. Binnen no time was zijn omzet verdrievoudigd", geeft Darkaoui als voorbeeld.

Maar de bedrijven stimuleren ook elkaar. ,,We hebben onlangs een transformatieweekend gehad met alle tien de deelnemers. Ze adviseren elkaar dan ook. En dat blijven ze doen. Samen vormen ze als het ware de raad van commissarissen van elkaars bedrijven", aldus Darkaoui.

De challenge loopt tot eind juni. De winnaar wordt uitgeroepen tijden het internationale tennistoernooi Breda Future. Dan volgt ook een evaluatie van de pilot.

Groeispurt dankzij wimperextensions

Nadat Judith Maas in 2010 voor zichzelf begon als allround schoonheidsspecialiste, ging ze zich na een jaar meer specialiseren in wimperextensions. ,,Ik werd toen benaderd door een bedrijf om opleidingen voor hun merk te geven", aldus Maas.

Na verloop van tijd werd het verzorgen van trainingen op het gebied van wimpers haar hoofdtaak. In 2014 zette ze het bedrijf Wimpersalon.nl op. Daarmee geeft ze cursussen aan medewerkers uit de beautybranche en verkoopt ze via een webshop wimperverzorgingsproducten. Sinds een jaar heeft ze ook een eigen merk: Ith Lashes.

Haar bedrijf maakt een groei-spurt door. Waar ze nu nog gevestigd is aan het Nolensplein in Breda, verhuist ze deze maand naar de Mijkenbroek, waar ze een pand betrekt met onder meer drie leslokalen.

FreelancersDoor deel te nemen aan de Challenge krijgt ze hulp bij het maken van een bedrijfsanalyse, waarbij zaken als voorraadbeheer en financiering aan de orde komen. En ze krijgt advies van andere deelnemers. Om verdere groei mogelijk te maken, heeft ze besloten meer werk uit handen te gaan geven, met name aan freelancers.

,,Dat is wel even een stap. Echt een kantelpunt. De website heb ik bijvoorbeeld zelf gemaakt maar nu ga ik dat uitbesteden aan een expert."

'Ik werk met wijnbedrijven met passie'

Na vijftien jaar als sommelier in (top)restaurants gewerkt te hebben, begon Jeroen Smeenk eind 2012 voor zichzelf. Jeroen Worldwines heet zijn wijnimportbedrijf, dat aan de Charles Petitweg in Breda gevestigd is.

,,Ik richt me niet op een enkel gebied. Ik werk met gepassioneerde wijnbedrijven die onderscheidend zijn. Ik wil echt de pareltjes uit de wijnwereld naar Nederland halen."

De wijnen levert hij aan de horeca ('van eetcafés tot sterrenrestaurants') en aan particulieren. De laatsten bereikt hij met zijn webshop en via proeverijen.

GroeiIn vier jaar tijd maakt zijn bedrijf een flinke groei door. ,,Dan loop je tegen allerlei zaken aan. Zo heb ik steeds meer voorraad nodig, maar dat moet ik wel voorfinancieren. Ik moet dus zorgen dat alles in balans blijft."

Door de deel te nemen aan de Groei-Ondernemers-Challenge krijgt hij advies van coaches en van de andere deelnemers. ,,We hebben als deelnemers onderling veel contact. We geven elkaar feedback maar we kunnen ook elkaars netwerk inzetten."

Smeenk werkt nu veelal alleen. Hij heeft wel een compagnon die hem parttime bijstaat. Zijn volgende stap is iemand aannemen voor de administratie. ,,Dat geeft mij meer tijd om naar klanten te gaan. Een van mijn doelstellingen is dat ik in alle grotere steden aanwezig wil zijn."