Nieuws Actueel
Bruce Nagtzaam scoort miljoenen met Soccerfanshop.nl
Op zoek naar een shirtje van Messi, Neymar of Ronaldo? Klop maar aan bij Soccerfanshop.nl. De webwinkel in Noordhoek groeit steeds groter, schrijft BN/De Stem.

Neymar jr. is de best verkopende voetballer. Messi doet het ook wel aardig, maar mist de uitstraling van een popster. En Ronaldo? Christiano Ronaldo scoort altijd. Ook de in Noordhoek gevestigde webshop soccerfanshop.nl. Na voetbalshop.nl de grootste voetbalwinkel van Nederland.
Succes
De succesvolle webwinkel van de Soccerfanshop is een direct gevolg van de meest recente economische crisis. ,,Mijn vader Jos had al 25 jaar een textielwinkel aan de Haagdijk in Breda. Door de crisis had hij niet veel te doen en hij vroeg me te proberen een webshop op te zetten", vertelt Bruce Nagtzaam (32), vernoemd naar rockartiest Bruce Springsteen. Binnen een half jaar was de omzet online groter dan die in de Bredase winkel. Het idee van vader Jos is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met een miljoenenomzet.
Lees ook: Deze Zwolse ondernemer heeft wereldwijd succes met mascottepakken
Aanbod
In de magazijnen van Nagtzaam liggen de spulletjes van alle clubs netjes opgestapeld. Uiteraard veel Manchester City, Real Madrid, Barcelona en Paris Saint Germain. Maar ook FC Basel, Swansea City, Hajduk Split en Philadelphia Union zijn in de schappen te vinden. En niet alleen shirts en shorts. Ook trainingspakken, sjaaltjes, mokken, schriften, caps, boeken en tassen.
Het aanbod is in de loop der jaren enorm gegroeid. En dat komt niet alleen omdat de webshop groter werd. Nagtzaam: ,,Vroeger had je een uit- en een thuisshirt en een trainingspak. Nu heb je uit, thuis en vaak een derde shirt, meerdere kleuren trainingspakken en om de drie maanden een kleuren-update. Zodat de fans weer nieuwe spullen moeten kopen."
Origineel
De artikelen die Nagtzaam verkoopt zijn niet te vergelijken met de spullen die de toerist uit Turkije meebrengt. De Soccerfanshop verkoopt alleen originele spullen. Het Neymar-shirt uit de fanshop in Parijs is hetzelfde als het shirt uit Noordhoek of Breda. ,,Ik denk dat wij 80 procent Nike en Adidas hebben, 15 procent Puma en 5 procent andere merken. Alles is origineel." Om dat te checken bezocht Bruce Nagtzaam de enorme fanshop van FC Barcelona bij stadion Camp Nou in de Catalaanse hoofdstad. Zelfde shirts! ,,Weet je, ik voelde me daar zo goed, dat ik er zelfs een shirt wilde kopen", gniffelt de ondernemer uit Noordhoek.
Klanten
Hoewel webshops nog niet zo heel lang bestaan, is de techniek er achter snel ontwikkeld. Vroeger moesten de klanten per bank betalen en duurde het wel een dag voordat de centen in Noordhoek waren. Nu wordt met iDEAL betaald en is het bedrag in luttele seconden overgemaakt. Dat maakt het allemaal wel sneller. Wie nu voor 20.30 uur bestelt, heeft zijn spullen de andere dag in huis. Bij de Soccerfanshop werken de 21 personeelsleden in twee ploegen. De ene begint 's morgens om 09.00 uur en de tweede stopt 's avonds om 22.00 uur.
,,Wij doen zelf het orderpicken en het labelen van de pakketten. Om 21.00 uur komt de vrachtwagen van PostNL die alles naar Breda brengt waar de zendingen op postcode worden gesorteerd. Uiteindelijk willen we naar same-day-delivery, dus bestellen en bezorgen op dezelfde dag."
Transfermarkt
Voetballiefhebber Nagtzaam moet de transfermarkt goed in de gaten houden. Als Neymar naar PSG gaat of - recentelijk - Philippe Coutinho naar Barcelona, dan explodeert de vraag naar shirts van deze gasten. Dan is het even aanpoten in Noordhoek. De hele familie werkt dan mee. ,,Want onze bestellingen plaatsen we een half jaar van tevoren. In deze gevallen hebben we wel blanco shirts van Paris Saint-Germain of Barcelona. Die moeten we snel zelf bedrukken. En als dan het rugnummer nog niet bekend is - zoals bij Coutinho - dan kunnen de mensen een shirt reserveren en dan leveren we pas als het rugnummer erop staat."
Van Feyenoord heeft de webwinkel van Nagtzaam helemaal niets. Adidas heeft besloten dat Feyenoordartikelen alleen in de Feyenoordfanshop mogen worden verkocht. ,,Toen mijn vader dat hoorde was ie woest! Er zitten hier heel veel Feyenoordfans! Dat is alleen bij Feyenoord zo geregeld."
Lees ook: Demy de Zeeuw scoort met BALR 10 miljoen omzet, maar geen cent naar traditionele marketing
Toekomst
De toekomst? Die ziet er goed uit voor het bedrijf. Een nieuw magazijn met kantoor zou mooi zijn. Nagtzaam zegt dat de investeerders in de rij staan, maar dat hij ervoor kiest zelfstandig en eigen baas te blijven. En in Breda wordt gewerkt aan een nieuwe winkel. Van 300 vierkante meter. ,,Het moet de mooiste voetbalwinkel van Nederland worden. Nee, een voetbalbeleving. Met ingelijste shirts met de handtekening van de speler. In de zomer moet het klaar kunnen zijn. Mijn vader stopt er dan mee en mijn zus Jody wordt storemanager."
De winkel in Breda moet de mooiste voetbalwinkel van Nederland worden. Een voetbalbeleving.