Nieuws Actueel

Busjes op de boulevard

De boulevard stond gister weer vol met busjes tijdens de vijfde editie van Aircooled Scheveningen. Net als voorgaande jaren laat Haags ondernemer en organisator Dominique Scholtes zijn liefde voor het klassieke Volkswagenbusje gelden.

Pieter de Leeuw 23 mei 2016

Aircooledscheveningen2

Zet alle deelnemende luchtgekoelde auto's en busjes van het laatste festival achter elkaar en je hebt een file van zo'n vier kilometer. ,,Dat is dan ook meteen de mooiste file van Europa,'' zegt initiator Dominique Scholtes (52). Tien jaar geleden kwam hij op het idee om één keer per jaar het strand van Scheveningen te combineren met de charme van authentieke busjes en Kevers.

Nostalgie

Dominique mocht dan meteen enthousiast zijn ('Als ik er alleen al over praat, krijg ik een beetje het surfgevoel'); bij de gemeente werden in eerste instantie vooral de wenkbrauwen gefronst, bevreesd voor alle denkbare vormen van overlast. Maar inmiddels zijn het festival en Scheveningen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet zo raar, meent Dominique: ,,Als ik in mijn appelgroene Volkswagenbusje door de stad rijd, roepen alle kleintjes 'Cars, Cars', zeggen de pubers dat ze met zo'n bus op vakantie willen en worden volwassenen overspoeld door nostalgische gevoelens." Dominique wil hiermee zeggen dat het festival niet louter voor liefhebbers en verzamelaars is, maar een brede doelgroep naar de badplaats trekt.

Hoe groot die precies is, valt moeilijk te zeggen. Het festival is gratis toegankelijk, de busjes en auto's zijn gewoon op de boulevard te bewonderen. ,,Vorig jaar waren er zo'n 80.000 mensen. Wat ik mij in elk geval heb laten vertellen, is dat er die dag een recordaantal invalkrachten in de restaurants en cafés werkte."

Voor de organisator is een goed draaiboek essentieel. ,,Anders gaat het echt niet, elk jaar wordt het verfijnd." In dat draaiboek staat onder meer wat het team van ruim 40 vrijwilligers moet doen. ,,Zij denken werkelijk aan alles. Een voorbeeld: onder elke auto en elk busje wordt een grote kartonnen plaat geschoven om te voorkomen dat er ook maar een druppel olie op de schone boulevard terechtkomt."

Nodeloze opstoppingen

De groep vrijwilligers bestaat overigens niet louter uit mannelijke 50-plussers. ,,Ik geloof zelfs dat de vrouwen in de meerderheid zijn, in elk geval is het een bonte verzameling van betrokken mensen." Hun belangrijkste taak is ervoor te zorgen dat het festival niet leidt tot nodeloze opstoppingen. Verder houden zij een scherp oog op de veiligheid.

Wat is er eigenlijk zo aantrekkelijk aan een luchtgekoelde auto? ,,Alleen het geluid al," reageert Dominique, ,,dat heerlijke gepruttel krijg je alleen met een luchtgekoelde motor. Kevers kunnen zelfs fluiten. Wist je dat er in Duitsland nog elk jaar wedstrijden worden georganiseerd om te bepalen welke Kever het allermooist fluit?'' Echte fanaten, en dat zijn er volgens hem nogal wat, noemen elke auto met een andersgekoelde motor minachtend 'een waterkoker'. ,,Want die hebben een radiateur met koelvloeistof nodig."

Beheerst groeien

Volkswagen mag dan koploper zijn als het gaat om luchtgekoelde auto's, bij de laatste editie van het festival waren een Simca TT, een Fiat en een Daf 66 van de partij. In 1982 werd de allerlaatste luchtgekoelde auto gebouwd. De 'oudste' deelnemers aan het festival rijden in een busje of auto, gebouwd in de jaren 50 van de vorige eeuw.

Langzaam groeien, noemt Dominique als voorwaarde om een dergelijk festival jaar in, jaar uit met succes te kunnen organiseren. ,,Elk jaar zijn er meer deelnemers, komen er meer bezoekers en hebben we meer activiteiten rondom het festival. Juist daarom is het heel belangrijk dat het tempo waarin het festival groeit beheersbaar blijft."

Eigen visie

De ondernemer heeft twee bedrijven. Hij verhuurt, hoe kan het ook anders, Volkswagenbusjes voor bijvoorbeeld een Flower Power Tour of trouwerij. Met zijn andere onderneming, zelf spreekt hij bescheiden van 'bedrijfje', verzorgt hij het interieur van oldtimers. Met een vrolijk gezicht: ,,Laatst heb ik nog een auto afgeleverd met de hele binnenkant van kurk."

De Hagenaar heeft een eigen visie op het ondernemerschap. ,,Op een gegeven moment, we hadden samen het nodige meegemaakt, zei ik tegen mijn vrouw: 'Vanaf nu ga ik alleen nog maar doen wat ik leuk vind, daarna kijk ik wel of ik er nog iets mee kan verdienen.' Toeval of niet, sindsdien vindt alles wat ik doe weerklank, vaak veel meer en veel groter dan ik had voorzien."

Sponsors vinden voor het festival was niet heel moeilijk. ,,Ik bel ze gewoon zelf op," vertelt Dominique. ,,Als je al een tijd actief bent in het Haagse, leer je een hoop mensen kennen."

De sponsors zijn niet allemaal te vinden op het festival. ,,Soms is het gewoon goodwill en soms willen sponsors heel graag met een stand op de boulevard staan.''

Over naamsbekendheid heeft het festival niet te klagen. ,,Vorig jaar reden er vijf HTM-bussen door de stad met onze naam in reuzenletters. Bleek dat Den Haag Marketing dat had geregeld. Dat is geweldig toch?''

Muziek

Muziek hoort bij oude auto's. Vanaf editie één zorgt de Scheveningse band The Small Time Crooks voor muziek op het festival. ,,Ze zijn redelijk succesvol en hebben ons zo'n beetje geadopteerd.'' Verder treedt feestband de Zwiebels op.

Mooi weer is bij dit event niet onbelangrijk. Al is het maar omdat sommige deelnemers ervan overtuigd zijn dat hun auto of busje geen druppel regen kan verdragen en dus bij een ongunstige voorspellingen verstek laten gaan. ,,Alleen bij de derde editie hadden we regen en storm, maar toen hadden we het geluk dat er eigenlijk te veel inschrijvingen waren.''

Dominique hoopt dat die ene enthousiaste eigenaar van een Volkswagenbusje T1, een zogeheten spijlbus, uit Barcelona komt. Andere internationale deelnemers komen uit Engeland en Duitsland. ,,Hoe dan ook, het strand, de busjes en sfeer; het wordt geweldig."

Allard de Klerk bedenkt ludieke hapjes en drankjes

De hapjesman

,,Ik ben gek van Volkswagenbusjes,'' zegt ondernemer Allard de Klerk van Kreeft & Co. Dat verklaart wellicht waarom hij vorig jaar vanuit een omgebouwde Volkswagen Kemperink softijs verkocht op het festival. Dit jaar moet hij nog even kijken, inspiratie opdoen, maar 'het wordt zeker weer leuk'.

Allard zegt inmiddels zo'n veertien verschillende concepten te hebben ontwikkeld. ,,Allemaal in een eigen foodtruck."

Met festivals heeft hij de nodige ervaring. ,,Brood & Spelen, Pinkpop, maar Aircooled Scheveningen is en blijft heel bijzonder.''

Hans van den Broek laat bezoekers een surfles meepakken

De surfleraar

Al voor de vijfde keer kunnen deelnemers en bezoekers surfles krijgen. Surfen en rijden in een Volkswagenbusje lijken dicht bij elkaar te liggen. ,,Veel deelnemers kunnen al aardig surfen,'' vertelt de eigenaar van surfles.nl. ,,Dit is tijdens eerdere edities van het festival wel gebleken. Zij hebben hun plank en spullen bij zich. Voor alle beginners die toch het echte festivalgevoel willen ervaren, geven wij surflessen van anderhalf uur. Het is de bedoeling dat ze aan het eind van de les op de plank kunnen staan.''

Ton van Leeuwen helpt alles in goede banen te leiden

De coördinator

,,Aircooled is een vreedzaam en genoeglijk evenement," aldus Ton van Leeuwen, coördinator grootschalig en bijzonder optreden in Scheveningen voor de Haagse politie.

Tot overlast heeft het festival nooit geleid. ,,Voor ons is het gewoon werk. Er is net zoveel politie in Scheveningen aanwezig als op andere dagen.'' Met brandweer en gemeente is er een maand vooraf overleg. ,,De bereikbaarheid en de doorstroming van het verkeer zijn hier natuurlijk een groot goed. En sowieso moeten de hulpdiensten overal bij kunnen.''

Lia 't Hart buigt zich over al het papierwerk

De eventmanager

Stichting Scheveningen Bad organiseert jaarlijks zo'n twintig evenementen op het Gevers Deynootplein en de boulevard. Eventmanager Lia 't Hart, verantwoordelijk voor het contact met de gemeente omtrent de vergunningen, noemt Aircooled een 'middelgroot festival'. ,,Al het papierwerk moet zeker twee maanden van tevoren ingeleverd zijn." Grote problemen heeft dat nog niet opgeleverd. Lia zegt zich te verheugen op de dag van het festival. ,,Altijd bijzonder om te zien dat de mensen het in Scheveningen zo naar hun zin hebben.''

Mike van Mosel doet kunstjes op een longboard

De longboardexpert

Een longboard - een lang soort skateboard - en een oude auto hebben veel met elkaar gemeen, stelt Mike van Mosel. Hij is distributeur van het merk GoldCoast, dat tijdens het festival in Scheveningen lessen en demonstraties geeft. ,,Vorig jaar werd het op een gegeven moment zó druk dat we nee moesten verkopen.'' Het verschil tussen een longboard en een skateboard is groot, aldus Mike. ,,Een longboard kun je gewoon gebruiken om ergens te komen, wij noemen dat 'cruisen'. Een skateboard is voor de fun.'' Cruisen, daar zit dus de overeenkomst, want dat is ook wat bestuurders van luchtgekoelde voertuigen doen.