Vormenfabriek Tilburg moet het niet hebben van afzet in het moederland. Bijna de gehele productie - 99 procent om precies te zijn - gaat naar het verre buitenland. Het bedrijf uit 1921, opgericht door Cornelis Pieter van Battum en later overgenomen door familie Nooteboom, levert vormen voor de chocolade- en snoepgoedindustrie. Daarmee worden miljoenen repen, tabletten en eitjes gemaakt.
De polycarbonaat spuitgiet-, thermo- en siliconen rubbervormen vinden hun weg naar ruim zestig landen. Grote afnemers zijn de VS, Engeland, Duitsland, Spanje, China, Brazilië, Mexico en Australië.
ConcurrentieMet z'n enorme buitenlandse afzet is de Vormenfabriek te karakteriseren als een apart bedrijf. Het kent ook geen voorraad. De vormen worden in een kleine oplage tot duizenden stuks gemaakt. Luisteren naar de wens van de klant is heel belangrijk. ,,Dat maakt ons inderdaad bijzonder,'' menen de broers Cees en Rob Nooteboom. Zij behoren tot de derde generatie die aan de leiding staat van het Tilburgse bedrijf. Binnen nu en een jaar of vijf neemt het duo het over van vader Rein. Althans, zo is de bedoeling. ,,Waarschijnlijk rond ons 100-jarig bestaan,'' vertelt Rob.
Vormenfabriek Tilburg behoort op het vlak van ontwikkeling, productie en wereldwijde vormenverkoop tot de top 3 in de wereld. Concurrentie komt uit Duitsland en Zwitserland. De onderneming rekent giganten als Nestlé, Mars, Mondelez, Hershey's en Palmer tot de klantenkring. ,,Deze bedrijven nemen jaarlijks duizenden vormen van ons af,'' zegt Cees. Maar ook kleinere spelers in de industrie gebruiken de Tilburgse vormen.
PrecisiewerkHet bedrijf boekt een jaarlijkse omzet van ongeveer 10 miljoen euro en er werken 65 mensen. Dat waren er vroeger - met vormen van metaal en een veel arbeidsintensiever productieproces - rond de 200.
Verreweg de meeste vormen van de fabriek komen uit de diverse spuitgietmachines die speciaal ontwikkeld en ontworpen zijn.
De uiteenlopende vormen voor de chocolade-industrie worden met name uitgevoerd in de kunststof polycarbonaat en zijn op tienden van een millimeter nauwkeurig. Rob: ,,Vooral bij chocoladeproducten komt het uiterst precies. Een vorm moet exact worden uitgevoerd zoals afgesproken is. Een tiende van een millimetertje meer of minder heeft een direct effect op het totale productieproces bij onze afnemers. Dan is een tablet, reep, eitje of paashaas zwaarder of lichter, passen delen niet meer op elkaar, met alle gevolgen van dien.''
Tips van de exporteur:
Normen en waarden zijn in elk land anders, constateerden Cees en Rob Nooteboom.
1. BetrouwbaarWerk in het buitenland met partijen en agenten die je kunt vertrouwen. Wij hebben zo'n 30 agenten over de hele wereld. Daar moet je van op aan kunnen.
2. LevertijdenWees duidelijk over levertijden. Wij waarschuwen partners in landen als India en China dat het transport soms langer kan duren dan verwacht. Dat kan invloed hebben op onze levertijden.
3. RespectAls je succesvol zaken wilt doen in het buitenland, moet je respect hebben voor de normen en waarden in de landen waar je wilt opereren. In Japan wordt bijvoorbeeld heel anders gedacht over kwaliteit dan in Rusland.
4. ContractenZorg voor goede en duidelijke contracten en afspraken. Dat is met name in Rusland belangrijk. Er mag geen ruimte bestaan tussen dat wat jij wilt en dat wat de buitenlandse partij wil.