Nieuws Actueel

Claudia Zuiderwijk: 'KVK Adviesteam biedt laagdrempelig praktische content'

Claudia Zuiderwijk is sinds 2014 werkzaam als bestuursvoorzitter/ceo van de Kamer van Koophandel (KVK). Digitale transformatie is haar belangrijkste doel. Daar zijn inmiddels grote stappen in gezet en daarnaast heeft ze ook het speelveld aan ondernemers zien veranderen.

Van onze redactie 19 december 2019

Claudia Zuiderwijk KVK

Claudia Zuiderwijk, bestuursvoorzitter/ceo van de Kamer van Koophandel. Foto: Ruud Voest.

Het zijn ontwikkelingen met effect op de bedrijfsvoering van KVK die de basis hebben gelegd voor het KVK Adviesteam. ,,Die enorme groei aan eenmanszaken, zzp’ers, bijvoorbeeld. Aanvankelijk dachten we dat het een tijdelijk gevolg was van de recessie. Het zette echter een flexibilisering van de arbeidsmarkt in. Deels omdat die zzp’ers daarna niet zomaar weer wilden terugkeren in dienstverband, deels omdat er terughoudendheid is bij het mkb om na de recessie weer mensen vast aan te nemen vanwege het ontslagrecht, maar ook omdat er een platformeconomie is ontstaan die vraagt om zzp’ers”, vertelt Claudia Zuiderwijk.

Versnelde veranderingen

Een andere duidelijke ontwikkeling in de afgelopen vijf jaar is dat kleine mkb-ondernemingen, tussen de twee en tien werkzame personen, versneld met veel verandering worden geconfronteerd.

,,Dat klinkt misschien wat vreemd met alle verhalen over de groeiende economie, maar de groei in het mkb vindt vooral plaats bij een kleine groep koplopers. De grootste groep kleine bedrijven uit het mkb, groeit niet en heeft te maken met de opkomst van platformgiganten als Zalando, Amazon, Alibaba en Bol.com. Hun concurrentieveld is in korte tijd enorm veranderd. Als je bijvoorbeeld een feestneus voor 1 euro uit China kunt bestellen, wat doet dat dan met die feestwinkel op de hoek?"

,,Daarnaast zien we dat niche spelers in de vorm van start-ups, met disruptieve bedrijfsmodellen komen. Daar komt bij dat er sprake is van een toename aan wet- en regelgeving, waar de kleine mkb’er ook rekening mee moet houden in de bedrijfsvoering. De grootste groep daarvan groeit niet en vindt het moeilijk om met die ontwikkelingen om te gaan."

,,Voor KVK ligt er een belangrijke, maar ook forse taak, juist die ondernemers te helpen met betrouwbaar en persoonlijk advies. Dit bieden wij nu nog duidelijker met het KVK Adviesteam. Ondernemers kunnen er terecht met al hun vragen, bijvoorbeeld hoe om te gaan met de mogelijkheden van nieuwe technologie, wet- en regelgeving,
internationaal groeien, financiering, bedrijfsopvolging en overdracht.”

Duurzaamheid

Zuiderwijk ziet ook duurzaamheid meer en meer op de ondernemersagenda komen.

,,Daarom zijn we ook gestart met het ‘Loket klimaat en duurzaamheid’. Hier kan de ondernemer terecht met vragen over de laatste stand van zaken met betrekking tot het klimaatbeleid en vooral ‘wat’ dat voor hen in praktische zin betekent. Hoe en waar liggen de beste mogelijkheden om hun type bedrijf te verduurzamen. We zien de aandacht en voorbeelden van verduurzaming ook terug in onze jaarlijkse Innovatie Top 10. Winnaar Physee alleen al, met hun ontwikkeling van een PowerWindow, een raam dat dankzij geïntegreerde zonnecellen stroom kan opwekken, maar ook met sensoren het klimaat binnenshuis kan sturen, fantastisch!”

"Die kleine mkb-bedrijven maken ons heel duidelijk dat ze niet alleen weinig tijd hebben, maar ook geen staf of team, om zich goed te laten informeren over ontwikkelingen."

Geen tijd voor seminars

Hoe verandert de KVK verder mee met het ‘veranderende landschap’ en de digitale transformatieslag die is ingezet? ,,Wat telkens duidelijk wordt, is dat het voor veel ondernemers draait om tijd en prioriteit. Dat begint al met de informatiebehoefte. Er is veel te vinden op Google als je de tijd hebt, maar de tijd is er vaak niet. Wij brengen daarom in hapklare brokken wat er nodig is en geven in één keer compact advies. Zo helpen we ondernemers."

,,Ik benoemde eerder de feestwinkel, zeg maar de niet zo makkelijk snelgroeiende ondernemer. Die kleine mkb-bedrijven maken ons heel duidelijk dat ze niet alleen weinig tijd hebben, maar ook geen staf of team, om zich goed te laten informeren over ontwikkelingen. Die zeggen: geen tijd voor seminars,maar als jullie mij in een paar minuten duidelijk kunnen maken, online of met een belletje, wat ik moet doen, dan graag. Zo zijn
we ons steeds meer gaan richten op echt praktische content, objectief en persoonlijk advies waar laagdrempelig aan is te komen.”

Zuiderwijk noemt het ervaren belteam, het KVK adviesteam. ,,Onze adviescampagne is een groot succes. Er komen meer vragen dan ooit binnen, een bevestiging dat die behoefte er juist bij deze doelgroep heel duidelijk is. Het bellen en chatten neemt toe, maar ook het bezoek op onze website stijgt exponentieel elk jaar.”