Nieuws Actueel
Coca-Cola gaat op de caloriearme toer
De Coca-Colafabriek in Dongen is voor liefst 90 miljoen verspijkerd. De productie wordt er opgevoerd, want melkminnend Nederland 'moet' meer cola consumeren. Al dan niet gezoet, dat schrijft het AD.

De getallen zijn duizelingwekkend. 120.000 blikjes frisdrank die van de band rollen, 100.000 petflessen en ook nog 55.000 glazen flessen. Per dag? Nee. Per uur!
Genoeg reden voor premier Mark Rutte om afgelopen maandag, tussen alle Brexit-beslommeringen door, even naar Brabant af te reizen om de heropening te verrichten van de enige fabriek in Nederland van de grootste frisdrankenfabrikant ter wereld.
Waar de premier het publiek toevertrouwde zelf ook graag een colaatje te drinken. ,,Afgewisseld met water.''
Caloriearme drankjes
Die laatste opmerking sloot naadloos aan bij de marktstrategie die Coca-Cola in Nederland en daarbuiten de komende jaren voor ogen heeft. De frisdrankgigant wil zich nog meer toeleggen op de productie van caloriearme drankjes. Nu al is een derde van de drankjes, inclusief water, die in Dongen van de band rollen, suikerarm of suikervrij.
,,Natuurlijk volgen wij de behoefte van de consument die steeds vaker hier om vraagt. Maar we zien het ook als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid'', zegt topman Jaap Wassink van Coca-Cola Enterprises Nederland. Die verantwoordelijkheid gaat zo ver dat Coca-Cola de komende tijd zijn klanten die gewend zijn de aloude cola mét suiker (de 'regular') te drinken, te wijzen op de caloriearme alternatieven. ,,Niet dat er iets mis is met regular'', haast Wassink zich te zeggen, ,,maar consumeer die met mate.''
Stevia
Coca-Cola dat zich plotseling druk zegt te maken over de almaar dikker wordende mensheid? Wassink: ,,We kunnen er niet omheen dat suikerconsumptie een groot maatschappelijk thema is. Door de mensen op de gevaren van overconsumptie te wijzen, kunnen wij een deel van de oplossing van het probleem zijn. Maar u heeft gelijk, natuurlijk zijn we ook een commercieel bedrijf en willen we onze producten verkopen.''
In het jongste coladrankje zit de steeds populairder wordende zoetstof stevia. Een natuurlijke, caloriearme zoetstof, claimen veel fabrikanten waaronder Coca-Cola. Maar volgens de Consumentenbond is er niks natuurlijks aan stevia. Het zou een gewone zoetstof met E-nummer zijn waarmee de consument wordt misleid.
Onzin, vindt Wassink: ,,Bij de consument is er veel onduidelijkheid over stevia. Maar niet bij de wetenschap. Stevia is beslist van natuurlijke oorsprong.''
110 flesjes
Coca-Cola dat in zijn fabriek in Dongen niet alleen Cola maar ook Sprite, Aquarius en Chaudfontaine van de band laat rollen, heeft in Nederland ruim 30 procent van de koolzuurhoudende limonades in handen. Voor wat betreft de markt met limonades plus waters en sappen is het aandeel ruim 15 procent. Die percentages moeten omhoog, vindt Wassink, zonder concrete doelstellingen te willen noemen. ,,We willen groeien. Jaar op jaar.''
Dat zal nog niet eenvoudig zijn. Want echte frisdrankconsumenten zijn de Nederlanders niet. Wassink: ,,Ik weet niet precies hoeveel we in Nederland drinken, maar ik denk zo'n 110 flesjes van 0.2 liter per jaar per hoofd van de bevolking. Daarmee doen we het in vergelijking met andere landen redelijk.''
Melktraditie
Dat komt door de melktraditie die we in Nederland nog altijd hebben en het feit dat het kraanwater hier stukken beter van kwaliteit is dan in veel andere landen. Desondanks hoeven we voor het vinden van de koploper als het om de frisdrankconsumptie gaat, maar even de grens over. In België wordt anderhalf keer zoveel geconsumeerd als in Nederland. Gaan we de Belgen ooit nog voorbij?
Wassink lacht: ,,Een heel mooie doelstelling, maar ik zie dat eerlijk gezegd volgend jaar nog niet gebeuren.''