Nieuws Actueel

Coloured Goodies Store wil een gekleurd poppenimperium bouwen

Donkere poppen waren in haar eigen kindertijd nauwelijks te krijgen. Daar moest wat aan gebeuren, vond ondernemer Ellen Brudet. Inmiddels bestaat haar Coloured Goodies Store in Amsterdam al langer dan een jaar en wil ze verder groeien. “Ieder kind moet zich kunnen identificeren met een pop.”

Carlijn Assink 18 september 2017

Ikx

Het was rond het jaar 1976 dat de moeder van Brudet weer eens op pad ging. Ze moest er stad en land voor af, maar uiteindelijk vond ze er één. Een zwarte pop.

Gat in de markt

De, toen 9-jarige, Ellen had nog nooit een andere soort pop gezien en had daardoor totaal geen interesse meer in de gekleurde pop. “Ik wilde er niet mee spelen. Dat is toch best raar.” Ze wilde voorkomen dat andere ouders op het zelfde probleem stuitten. “Want het zijn niet alleen poppen, probeer maar eens geboortekaartjes voor donkere kindjes te vinden in een drukkerij of bij een winkel als Primera.” Letterlijk een gat in de markt. Daarom besloot ze zelf wat aan dit probleem te doen, door vanuit huis en vanaf de markt gekleurde poppen te verkopen.

Succes

Dat liep goed. Zo goed zelfs dat ze een winkel kon beginnen in Amsterdam. Nu, een jaar later, heeft ze vier binnen- en buitenlandse verkooppunten, een geboorte- en verjaardagskaartjeslijn, een poppenproductielijn, twee kleermaaksters (‘poppenmodistes’), een stagiaire en een winkelhulp. “Ik heb gelukkig terugkerende klanten. Ouders, opa en oma’s, maar ook studenten. Ik zorg ervoor dat ik online goed zichtbaar ben, door middel van Instagram en Facebook. Daardoor verkoop ik ook steeds meer poppen in het buitenland, bijvoorbeeld in Amerika.”

Black Owned Businesses

Dat komt ook omdat ze in de spotlight werd gezet door Black Wall Street, een Amerikaanse site waar bedrijven van gekleurde mensen opstaan. “Zij hebben mij gevonden en online in het zonnetje gezet. Kreeg er een hele schare volgers bij. In Nederland hebben we dat overigens ook, een pagina genaamd Black Owned Businesses NL. Het kan lastig zijn om een voet tussen de deur te krijgen van de gevestigde media, die zijn toch veelal wit georiënteerd.” Brudet werkt ook samen met andere Black Owned Businesses. “In mijn winkel heb ik drie beginnende ‘blackowned’ ondernemers die een ‘plank’ van mij huren. Op die manier kunnen zij hun producten profileren in de winkel.”

Poppenexperience

In Amerika zijn ze al wat verder in de gekleurde poppen business, zegt de Amsterdamse. “De American Girl Doll Experience, dat zou ik hier ook wel willen opzetten. Dat is een complete ervaring met een poppen-haarsalon, een poppenziekenhuis, een poppenrestaurant, een personal shoppingcoach en meer. Je kan er zelfs verjaardagsfeestjes geven”, zegt Brudet enthousiast. “Er valt hier nog een hele wereld te winnen.”

Samenwerken

Zo ver is het alleen nog niet in Nederland. Brudet is nog steeds de enige gekleurde poppenwinkel in het land geeft ze aan. “Ik heb maar een klein bedrijfje. Ik ben alles begonnen met mijn eigen centen, een crowdfundactie en een kleine lening voor de winkel. Ik zou best willen samenwerken met grote partijen, maar probeer maar eens binnen te komen bij een reus als Hallmark.” Daarom zet Brudet vooral veel zelf op. “Twee van de verkooppunten hebben mij benaderd en de rest heb ik zelf gerealiseerd. Het zijn verkooppunten in al bestaande winkels, zoals wereldwinkel AANEEN in Amsterdam Oost.”

Uitbreiden

Er staat nog veel op de planning. Ze wil groeien. “En niet alleen in gewicht”, lacht ze. Ze wil meer winkels, meer verkopen en zoekt vooral meer investeerders. “Ik wil verkooppunten in Rotterdam en Den Haag, ik wil meer reclame maken op bijvoorbeeld de radio. Kijk, ik sta ergens voor, ik wil bewustwording creëren. Er is nog veel te doen in Nederland, daarbij kan ik wel wat hulp gebruiken.”

Verschil maken

Daarom komen er ook regelmatig leerlingen van het ROC bij haar in de winkel om verhalen te vertellen over black history. “Ik stel ze vragen om hun kennis te checken en om te prikkelen. Welke Nederlandse woorden hebben een negatief verleden? Wat wordt er op 1 juli herdacht?” Brudet geeft ook aan dat ze er ook altijd bij vertelt dat ze niet automatisch tegen de Nederlandse, witte cultuur is. “Ik ben een dochter van een Surinaamse vader en een Nederlandse moeder. Ik hou van beide culturen, ik praat nota bene plat Amsterdams. Mensen denken soms dat ik tegen de Nederlandse cultuur ben, omdat ik allerlei soorten poppen verkoop, behalve witte. Dat komt omdat er genoeg witte poppen elders te koop zijn. Ik heb deze winkel om een verschil te maken.”