Nieuws Actueel

Brechtje de Leij: De kansen van 'de stem-assistent'

Wij Nederlanders zijn dol op nieuwe snufjes. Zo blijkt de Nederlandse introductie van de stemgedreven assistent van Google een groot succes. Geen enkel ander land zag na de lancering zoveel gebruik van Google’s slimme hulpje als Nederland. Dit biedt kansen voor bedrijven en ondernemers om op nieuwe manieren de consument te bereiken, schrijft onze Raad van Advies-blogger Brechtje de Leij.

Brechtje de Leij | Raad van Advies 15 april 2019

Brechtje de leij mobiele eenheid 1

Een derde van de Nederlanders heeft al één of meerdere slimme apparaten in huis. Die kun je allemaal aansluiten op je stem-assistent. Met een simpel stemcommando doe je de slimme lampen aan, of laat je de slimme thermostaat je verwarming een graadje hoger zetten. Afstandsbedieningen zijn passé. Gelukkig maar, die was je toch altijd kwijt tussen de kussens van de bank. Met een eenvoudige zinnetje staat je favoriete playlist te spelen op je slimme speakers, of je Netflix-serie op je smart TV. Gemak dient de mens.

Jip en Janneke

Het mooie van de stem-assistent is dat je geen moeilijke woorden hoeft te gebruiken. Je stem-assistent praat gewoon 'Jip en Janneke'. Handig voor mensen die de geschreven taal wat minder machtig zijn of de smartphone maar moeilijk te bedienen vinden met al dat geswipe. Praten kunnen we allemaal. U vraagt, wij draaien. De servers van Google welteverstaan. Of van Amazon of Apple, het is maar net welke stem assistent de voorkeur heeft.

Data, data en... data

Die servers draaien natuurlijk niet voor niets. Het verdienmodel zit hem in data en advertenties. Op het internet toont Google steevast bovenaan de zoekresultaten een setje advertenties. En daaronder pas het voor jou best passende antwoord. Maar als je Google’s stem assistent wat vraagt, krijg je direct dat passende antwoord te horen. Gelukkig voor Google gebruiken de meeste mensen de stem-assistent via de smartphone, of in de auto. En komen de laatste slimme speakers ook met een klein schermpje. Want waar er een scherm is, kun je advertenties tonen. En ja hoor, op de speaker-met-scherm zijn laatst voor het eerst al gesponsorde resultaten gespot.

Dienstverlenend

Reclame wordt daarmee gekoppeld aan de meest intieme bezigheden. Als je je slaperig uitrekt voor je slimme spiegel, kan deze heel subtiel een anti-wallen crème aanbevelen. Als je je ochtendadem ruikt, kan je slimme tandenborstel -die dit ook heeft opgepikt- je fijntjes een mondwatertje aanprijzen. En je slimme weegschaal kan een seintje doorgegeven aan je slimme koelkast. Hoppa, een pop-up in je koelkast voor een afvalreep.

De shift van desktop naar mobiel is al lastig voor bedrijven en ondernemers. Voor de stem gedreven dienstverlening moet je opnieuw kijken naar waar en wanneer je relevant wil zijn. Kies die bezigheden waarbij jouw service echt een uitkomst is. Maak gebruik van de rijkheid aan data. Sluit aan op het micro-moment en stel je dienstverlenend op. Zo word je niet de digitale spam in de koelkast naast het échte blikje spam.

Vier professionals uit het bedrijfsleven, die ieder vanuit hun vakgebied ondernemers op z’n minst aan het denken willen zetten: dat is onze Raad van Advies. Wekelijks delen topondernemer Marco Aarnink, marcom-deskundige Thijs Dorreboom, vitaliteits-specialist Martin Hersman en tech-expert Brechtje de Leij hun kennis met een column op deze website.

Brechtje de Leij werkt als Head of Product bij Independer. Ze is bekend van haar succesvolle mobiele strategie bij NU.nl, en wordt ook wel ‘Lady Geek’ genoemd; altijd bezig met de laatste technologische innovaties en gadgets. Haar mobiele kennis en ervaring is gebundeld in haar boek Mobiele Eenheid, waar ze bedrijven helpt met praktische tips om succesvol te worden op mobiel.