Nieuws Actueel

Cor en Don luieren nu lekker op Ibiza

Vanwege de onrust rond Turkije is het vechten om hotelkamers aan de veilige Zuid-Europese kusten. Daarom koopt Turkije-specialist Corendon nu complete hotels op in Spanje. Nieuwste aanwinst: een viersterren-resort met driehonderd kamers op Ibiza, bericht het AD.

Annemieke van Dongen 26 februari 2016

Corendonantalya1065

Het heeft twee zwembaden, een tuin van 60.000 vierkante meter en is volgens de website gelegen 'op een toplocatie', 'bij twee prachtige baaien'. Nee, Cor en Don zijn niet neergestreken in Bodrum of Antalya, zoals de all inclusive-hotels waar Corendon groot mee is geworden. Deze nieuwste aanwinst van de Turkijespecialist staat op Ibiza. Het viersterrenresort Marble Stella Maris is volgens Cor en Don 'de allereerste parel' aan wat een heel nieuwe hotelketen moet worden: Marble.

Want het blijft niet bij één resort op een Spaans eiland, zegt directeur Steven van der Heijen. Op Gran Canaria is Corendon bezig met de aankoop van nog twee hotels. De Canarische eilanden zijn niet langer een typische winterbestemming, verklaart de Corendontopman. ,,Ook in de zomer zien we daar nu een beddentekort ontstaan.''

Aan de Costa de la Luz, de Atlantische kust in Zuid-Spanje, heeft hij een oogje laten vallen op een vierde resort. Ook daarvan moet de koop dit jaar nog rondkomen.

Vier hotels aanschaffen: het is een flinke investering. Maar voor Corendon een noodzaak, legt Van der Heijden uit. De Turkse kust heeft door de onrust in die regio bij toeristen flink aan populariteit ingeboet. Bij Corendon liggen de boekingen voor komend vakantieseizoen tot nu toe 30 procent achter op vorig jaar - dat ook al een minder jaar dan het vorige was.

Corendon wil niet langer afhankelijk zijn van één land, verklaart Van der Heijden. ,,De zoektocht naar hotelbedden op nieuwe bestemmingen hebben we nu in een hogere versnelling gezet.''

Maar Corendon is niet de enige die dat doet. Ook zijn concurrenten zien de vraag verschuiven. Hoteleigenaren in Spanje en Portugal hebben hun klanten nu voor het uitkiezen. ,,Ze staan met de armen over elkaar en laten ons tegen elkaar opbieden. Je betaalt nu echt de hoofdprijs.''

Daarbij is Corendon als relatief kleine speler in het nadeel. Het verkoopt alleen reizen in Nederland en België, terwijl TUI (met merken als Arke, Holland International en Kras) en Thomas Cook (Neckermann en Vrij Uit) vliegtuigen vol toeristen uit heel Europa naar bestemmingen brengen. Van die macht maken ze grof gebruik, zegt Van der Heijden, die als voormalig directeur van TUI Nederland precies weet hoe dat werkt. ,,Zij dreigen hun toeristen terug te trekken als hoteliers ook Corendon of Sunweb accepteren als klant.''

Hotels opkopen is daarom voor Corendon de snelste manier om zijn aanbod pakketreizen uit te kunnen breiden. Ook financieel pakt dat volgens de topman voordeliger uit. ,,In de exploitatie van de hotels verdienen we de aankoop ruimschoots terug.''

Als gevolg van de verschuivingen krijgen ook de piloten van Corendon nieuwe bestemmingen. Naast Ibiza (vier keer per week) zijn ook Cyprus en Sicilië aan de vliegroutes toegevoegd. Van de 1500 Corendonvluchten die vorig jaar nog naar Turkije gingen, zullen er dit jaar 'een paar honderd' worden geschrapt.

Dat betekent niet dat Turkije als bestemming is afgeschreven, zegt de directeur van Corendon. Ook dit jaar vliegt waarschijnlijk zo'n 40 procent van de vakantiegangers die de reisorganisatie vervoert (vorig jaar 570.000 Nederlanders) naar Turkije. Dat land zou zich - ondanks de vluchtelingencrisis, de oorlog in Syrië en de recente bomaanslagen in Ankara - ook dit jaar best wel eens kunnen ontpoppen als populaire lastminutebestemming, zegt Van der Heijden. ,,Als het begin van de zomer slecht weer is, kan het hard gaan. Spanje en Portugal zitten dan helemaal vol, Turkije is goedkoop.''