Nieuws Actueel
Craze zet in op rages in Europa
Stampeez heten ze: kleine stempeltjes van populaire karakters uit onder meer Star Wars. Gratis verkrijgbaar bij een bedrag aan boodschappen en razend populair bij veelal jonge verzamelaars in Oostenrijk, Polen en Oekraïne. In nog geen 1.000 dagen bouwde Bouk Hoijtink het concept uit tot Craze, een bedrijf met 20 werknemers.

Hoijtink noemt zichzelf een creatieve entrepreneur. Bij verschillende werkgevers bouwde hij kennis en een gedegen netwerk op rondom licenties en het opbouwen van merkentrouw (loyalty). Op zijn cv staan bedrijven als Vodafone, Crocs Europe en Chello.
,,Als eerste heb ik het modelrecht voor de stempels laten vastleggen. Vervolgens heb ik gezorgd dat ik de promotionele en retailrechten in handen kreeg van zoveel mogelijk grote merken.'' Zo mag Hoijtink onder meer Stampeez maken van Disney, Paw Patrol, Marvel Superhelden, Nijntje en Minions.
Lees ook: Noosa: successtory van een opmerkelijk accessoiremerk
Bedrijfsvoering
Zelfkennis is volgens Hoijtink minstens zo belangrijk als inhoudelijke kennis en een gedegen netwerk. ,,Ik weet goed waar ik sterk in ben en waar de valkuilen zitten. Dat is ook de kracht van mijn bedrijfsvoering. Toen ik net begon, heb ik Jeroen de Bruin in de arm genomen. Zelf ben ik vooral ondernemer: een creatieveling en de man van de concepten. Jeroen is de man van de details. Hij zorgt ervoor dat onze producten van hoge kwaliteit zijn.''
Kwaliteit
Die kwaliteit is een van de belangrijkste pijlers van het in Breda gevestigde bedrijf. ,,Ik wil de Ferrari zijn onder de stempeltjes en probeer van spaaracties collector's items te maken. We gaan altijd voor een tien. Pas als dat technisch of financieel niet realistisch blijkt, gaan we downscalen.''
Acties in Nederland
In Nederland lopen momenteel twee acties die afkomstig zijn uit de Craze-koker: de Cars-Stampeez en handdoeken die u aangeboden krijgt bij een bezoek aan het Total-tankstation en de bewaardozen of ovenschalen van A-merken waarvoor u kunt sparen bij Plus.
Spaaracties
,,Ik dacht altijd dat verzamelacties voor kinderen de interessantste markt vormden. We ondervonden dat spaaracties gericht op volwassenen een groter potentieel bieden. Daar heb ik zelf echter veel minder gevoel bij. Daarom ben ik samen met Igor Stribos een nieuwe businessunit begonnen, Craze Loyalty.''
Snelgroeiend bedrijf
In een snelgroeiend bedrijf blijkt weinig ruimte voor starters op de arbeidsmarkt. ,,Meer dan de helft van mijn personeel heeft 3 tot 10 jaar werkervaring. Mensen die net van de opleiding afkomen, moet je wegwijs kunnen maken. Die tijd hebben wij op dit moment niet.'' Voorlopig lijkt er geen rem te zitten op Craze. ,,Ik verwacht over een paar jaar rond de 50 werknemers te zitten.'' Momenteel is Hoijtink bezig met een nieuw speelgoedmerk: BandL.toys.
Ik wil de Ferrari zijn onder de stempeltjes en probeer van spaaracties collector's items te maken.