“Dit kan door een innovatie-team te vormen, dat bestaat uit verschillende functies en alle lagen van de organisatie. Zo ontstaat draagvlak voor de nieuwe ideeën, omdat ze niet ‘van bovenaf’ komen.” Aldus genereer je vanuit verschillende perspectieven ideeën voor een probleem. Een voorbeeld is de goedkope taxi-dienst SmartCab. “Om een taxi-rit betaalbaarder te maken, ontstond het idee om een Volkswagen UP in te zetten, wat voorheen ondenkbaar was. Inmiddels zie je de gele Up overal in Twente.”
Lees ook: Business Festival: een dag vol succesverhalen
Belangrijk zijn de juiste omstandigheden voor het innovatie-team met creatieve werkvormen en tools zoals design thinking. Doel is dat het innovatie-team zelf vorm geeft aan wat je het ‘nieuwe bedrijf’ kunt noemen. “Zo kan ieder bedrijf,” vervolgt Egberink, “creatief en innovatief zijn en nieuwe producten en diensten ontwikkelen.”
Meer weten? Kom dan 20 april naar het Business Festival.
Om een taxi-rit betaalbaarder te maken, ontstond het idee om een Volkswagen UP in te zetten
Bob Egberink