Nieuws Actueel

De Almelose zaak: Van poetsdoeken naar auto-onderdelen

In De Twentsche Courant Tubantia staat de rubriek 'De Almelose Zaak'. In deze editie Wind Automaterialen.

Van onze redactie 18 mei 2016

Auto wind almelo frans nikkels

De één rolt een autoband naar buiten, de ander rekent een bus Eurol-olie af. Tussendoor rinkelt de telefoon en pendelt een medewerker non-stop tussen balie en magazijn. Temidden van alle bedrijvigheid geeft Jan Wind vol trots een rondleiding door zijn bedrijf: Wind Automaterialen. Van de strak ingedeelde winkel tot aan het twee etages tellende magazijn, bestaande uit een doolhof aan stellingen. "70.000 onderdelen", zegt de 53-jarige ondernemer. "En dat terwijl ik met poetsdoeken begonnen ben."

'Selfmade man'Een selfmade man noemt hij zichzelf. En in die woorden zit met recht geen spatje overdrijving. "Ik ben in 1989 begonnen met 500 gulden", onderbouwt Wind. "Van dat bedrag kocht ik stoffen bij Henk Kamp. Daar maakte ik vervolgens de poetsdoeken van, waarmee ik langs bedrijven ging. Ouderwets venten. 'Poetsdoeken bestellen, Jan Wind bellen', stond op het kaartje in de verpakking."

"Snijden gebeurde eerst nog met de hand, later heb ik van een cirkelzaag een snijmachine gemaakt, om meer doeken tegelijk te kunnen snijden. Vervolgens breidde ik het assortiment steeds verder uit. Een bedrijf dat een poetsdoek koopt, heeft ook vast wel een schroevendraaier nodig, dacht ik. Dat pakte goed uit. In 1993 maakte een bus plaats voor een vrachtwagen. In 1997 betrokken we het huidige pand."

ArbeidsethosWind heeft zijn zaak opgebouwd op basis van een scherpe handelsgeest en een enorm arbeidsethos. Daardoor heeft hij tegenwoordig de beschikking over 700 vierkante meter aan automaterialen. "Keihard werken", zegt Wind over de opbouw. Dat zat er al vroeg in.

"Toen ik 18 was werkte ik overdag op de bouw, vervolgens maakte ik schoon in een slachthuis en daarna laadde ik vrachtwagens in. Dagen van zeven uur 's ochtends tot elf uur 's avonds. Maar daardoor kon ik, in tegenstelling tot leeftijdsgenootjes, op m'n 19e wel een nieuwe crossmotor kopen. En zo hebben m'n vrouw en ik het ook gedaan met de zaak. Maar een dikke auto hebben we de eerste jaren nooit gekocht. Ik heb altijd gezorgd dat ik een buffer heb om tegenvallers te incasseren. Want ook wij hebben de afgelopen jaren moeilijke tijden gekend. Bedrijven om ons heen vielen om. Ik heb diverse reorganisaties moeten doen, maar heb het wel overleefd."

UitleveringsgraadWind heeft op het gebied van auto-onderdelen inmiddels een hoge uitleveringsgraad van 97 procent. Het gros van zijn klanten zijn autobedrijven. De autolakken maakt de onderneming zelf, exact op kleur. Datzelfde geldt voor nummerplaten. De overige onderdelen koopt hij extern in.

RequalDe Almeloër pakt een blauwgekleurde doos uit een stelling. 'Requal', staat op de verpakking. "De naam heb ik zelf bedacht. Het product hebben we vervolgens samen met collega-bedrijven uitgewerkt tot een garageconcept. Replace Equal, betekent het: vervang gelijkwaardig. Zelfde kwaliteit, 30 procent goedkoper."

Of er überhaupt iets is dat hij niet uit voorraad kan leveren? "Stuurpompen", zegt Wind na een paar seconden. "Maar die gaan zelden kapot. En als mensen of autobedrijven het nodig hebben, dan heb ik het de volgende dag."

Foto: Frans Nikkels