Nieuws Actueel

Slimme lantaarnpaal laadt auto's op en heeft wifi

De eerste lantaarnpaal van de toekomst staat in de Heijplaatsstraat in Rotterdam. Eentje die oplicht bij onweer en dimt bij weinig activiteit op straat. De gemeente kan 'm uitbereiden met wifi, beveiligingscamera's, en een oplaadpunt voor elektrische auto's. "Wij geloven heilig dat minstens eenderde van de auto's binnen tien jaar elektrisch rijdt. We leven in een soort asbest, dat is niet te harden", zegt bedenker van de futuristische lantaarnpaal Virgil Warners, van Lightwell. "Als je nu in Shanghai geboren wordt, mag je blij zijn als je de 60 haalt."

De Ondernemer 9 maart 2016

Snelwegverlicht

Hoe ziet de stad van de toekomst eruit, is de leidende vraag bij het Amsterdamse bedrijf. Dan wordt alles smart: de smart city heeft smart lighting nodig. En volgens Lightwell is dat een lantaarnpaal die alle services van de toekomst integreert. Inclusief milieusniffer die vervuiling meet.

Superhip zo'n slimme lantaarnpaal. Maar ook niet heel duur?

Warners: "Nee, want je gaat niet aan elke lantaarnpaal een camera hangen. Het is heel complex. Als je iets nieuws wilt - camera's bijvoorbeeld - in de openbare ruimte, dan moet je een heel vergunningtraject in. Maar als je nieuwe zaken in bestaande infrastructuur inpast hoeft dat niet. Dat scheelt gemeentes immens veel tijd."

"Je kan ook een delen integreren. Wil je alleen de camera, dan hoef je niet die hele mast te vervangen."

Voor welk probleem is dit een oplossing?

"We hebben met de beroemde architect Rem Koolhaas om tafel gezeten: wat wil de mens van de toekomst? Luchtvervuiling is in steden als Shanghai, Londen of Amsterdam echt een probleem. Maar je kan alleen elektrisch rijden als er oplaadpunten zijn. Anderzijds, wil je ook geen stoep vol met oplaadpunten op een plek waar een stoet van 2000 mensen uit de metro komt. Mensen willen veiligheid, maar niet een ratjetoe van harde infrastructuur: overal cameramasten en bonken van laadpunten. Onze lantaarnpaal wordt een hub waar al die technologie samenkomt."

Net als Philips' Zero Site-lantaarnpaal?

"Wat ons onderscheidt is dat we geen corporate zijn. Zij willen overal hun eigen systeem pluggen. Wij zijn veel flexibeler en dus competitiever, want we werken met veel partijen samen. We integreren bewezen goede systemen en ontwikkelen die niet inhouse. En dat maakt ons snel: we zijn anderhalf jaar geleden begonnen met de ontwikkeling en nu is de productieversie klaar."

Hoe reageren gemeentes?

"Den Haag heeft grootse smartcity-plannen. Amsterdam ook. Maar we zitten nog in de pilotfase, dus ik kan daar niets over loslaten. In India stampen ze overal steden uit de grond. Ons doel is dat we daar een onderdeel van de infrastructuur gaan uitmaken."