Nieuws Actueel

De managing director van Ikea over leiderschap

Een kort vraaggesprek in Het Parool met de mangaging director van Ikea Nederland. Lena Herder geeft leiding aan 5500 mensen. "Ik zie het talent in mensen, benadruk iemands sterke punten en ben bovenal zeer oplossingsgericht."

Jeroen Schuiten | Foto: J. van Weerdenburg 12 augustus 2016

Wat was uw eerste leidinggevende les?

"Op school werkte ik in de weekenden al bij Ikea, kreeg toen al verantwoordelijkheden en het vertrouwen van de leiding. Zelfs toen ik later vanwege de kinderen parttime werkte, bleef het bedrijf potentie in mij zien. Je groeit door dat vertrouwen. Mijn medewerkers probeer ik dat vertrouwen ook te bieden."

Is uw opleiding een goede basis gebleken?

"Ik wilde balletdanseres worden, maar ging uiteindelijk bouw- en scheikunde studeren en was enig meisje in een klas vol jongens. Dat heeft mijn persoonlijkheid en leidinggevende kwaliteiten zeker beïnvloed. Ik begrijp hoe mannen werken."

Heeft u een filosofie over leidinggeven?

"Zoveel mogelijk mensen op verschillende plekken ontmoeten, van de winkelvloer tot op managementniveau. En toegankelijk blijven."

Hoe houdt u dan grip op uw agenda?

"Iedereen die aan mij rapporteert, van winkelmanagers tot het managementteam, heeft toegang tot mijn agenda en kan er direct in boeken."

Bestaat er zoiets als vrouwelijk leiderschap?

"Het is vooral perceptie wat mannelijk en vrouwelijk is. Vrouwen die direct zijn krijgen mannelijke eigenschappen toebedeeld. Mannen die toegankelijk zijn krijgen vrouwelijk eigenschappen toebedeeld. Maar de verscheidenheid bij beide groepen is even groot."

Wat is de sleutel voor uw succes?

"Ik zie het talent in mensen, benadruk iemands sterke punten en ben bovenal zeer oplossingsgericht. Ik zie vrijwel nooit problemen of onoverkomelijke uitdagingen."

Wat is er Zweeds aan uw manier van leidinggeven?

"Mijn focus op leiderschap in plaats van op managementvaardigheden. Managen kan je leren. Leiderschap gaat over wie je bent, je waarden, je interactie met mensen. Die kwaliteiten pik ik er zo uit."

Waarover verbaast u zich in Amsterdam?

"Nederlanders dagen je uit en durven vragen te stellen. Maar vaak zeggen ze ook: 'Vertel me wat ik moet doen.' Doe je dat vervolgens dan krijg je te horen: 'Vertel me niet wat ik moet doen!' Daar moet je mee leren omgaan."

Hoe houdt u contact met de wensen van de klant?

"Met huisbezoeken kijken wij hoe mensen hun dagelijks leven invullen. Ook ik heb bijvoorbeeld het huis bezocht van een medewerker in Groningen, keek mee vanaf het ontbijt totdat de kinderen naar bed werden gebracht."

Op uw niveau verlies je grip op de details. Hoe gaat u daarmee om?

"Dat is vooral in het begin een gevecht. Mijn voordeel is dat ik ook in de winkel heb gewerkt, zelfs in het callcenter. Ik ken de gevolgen van alles wat op hoog niveau wordt besloten."

Is de bijkomende macht verslavend?

"Ik geef niet om de macht, maar vind het heerlijk over alle informatie te beschikken. Ik kan niet in een hoekje aan een detail werken zonder zicht op het geheel en de gevolgen voor de lange termijn."

Hoe gaat u om met stress?

"Ik doe aan transcendente meditatie. Bij stress kan ik me in mijn stoel omdraaien en het in dertig seconden oproepen. Heerlijk."

Wat is de grootste valkuil voor leidinggevenden?

"Het idee dat je alles zelf kan oplossen of dat in ieder geval probeert en daardoor de kwaliteiten van de mensen om je heen niet ziet."