Nieuws Actueel

De Pioneering Spirit: een droom met een hart van staal

Leon van Heel en Sander van der Werff 30 januari 2016

Grootstewerkschip

Ze is de grootste, zwaarste en duurste, maar de opvallendste opvarenden zijn piepklein. Aan boord van de Pioneering Spirit staan meerdere aquariums met goudvissen. Een maritiem geintje, maar vooral het toonbeeld van zelfvertrouwen. Geen enkel schip ligt stabieler dan deze reus. Kapitein Fred Regtop gaf het AD een exclusieve rondleiding over 'zijn' recordschip.

Ze is kolossaal. Een reus op het binnenmeer van de Tweede Maasvlakte, waar alles al groter is dan groot. Bouwkosten 2,6 miljard euro, met een oppervlakte van zes voetbalvelden kan ze de grootste cruiseschepen omvatten. De motoren leveren 136.000 pk, het personeel aan boord van de Pioneering Spirit legt dagelijks minimaal 10 kilometer af en de kok serveert de klok rond 1580 maaltijden. Duizelingwekkende getallen.Écht bijzonder zijn de aquariums. Die hebben schepen nooit aan boord, want het water zou bij ruw weer met vis en al over de rand klotsen. Bij de Pioneering Spirit niet. Zelfs als ze werkt, booreilanden optilt of olieleidingen legt op de zeebodem, ligt het gevaarte zo stil op de golven dat de goudvissen ongestoord hun rondjes maken; geintje van Allseas.

Bijzonderheden- Lengte: 382 meter (even lang als 5 Boeings 747, 31 stadsbussen en 2,3 maal het hoogste gebouw van Nederland)- Breedte: 124 meter- Ruimte tussen de twee boegen: 59 meterMaximale diepgang: 27 meter- Vaarsnelheid: 14 knopen (26 km/u)- De hefcapaciteit van de tilconstructie op de boegen is voldoende om zes Eiffeltorens in één keer op te tillen. Om de gehele romp te verven is bijna 2,5 miljoen liter verf nodig.In het schip ligt ruim 2500 kilometer aan elektriciteitskabels. Dat staat gelijk aan de afstand tussen Rotterdam en Moskou.

TrotsHet Nederlandse offshore-bedrijf mijdt de publiciteit ('Hebben we niet nodig'), maar binnenskamers steken ze de trots op hun recordschip niet onder stoelen of banken. 30 jaar na de eerste schetsen van een werkschip met twee boegen waartussen booreilanden opgepakt en weggevaren kunnen worden ('Niemand geloofde dat het kon'), voer Allseas-directeur Edward Heerema vorig jaar met zijn droomschip de Rotterdamse haven binnen.Kapitein Fred Regtop stond naast hem op de brug. ,,Ze vaart heerlijk. Natuurlijk moet ze een enorm gewicht verplaatsen, maar als we haar een pirouette laten maken, wijkt ze hoogstens een meter van de plek.'' Bij een noodstop op topsnelheid - 14 knopen, 26 kilometer per uur - heeft de Pioneering Spirit een 'remweg' van amper drie scheepslengtes. Dat is niets vergeleken met de containerschepen en tankers die vele kilometers bezig zijn om tot stilstand te komen. ,,Zo'n stop maak je niet voor je plezier,'' zegt Regtop. ,,Het hele schip trilt en dat is slecht voor de apparatuur. Maar het moest een keer getest worden.''

Met 571 opvarenden is de Pioneering Spirit een dorp op zich. Wel eentje waar maar vier vrouwen rondlopen. De offshore is een mannenwereld. De 288 hutten hebben twee bedden, maar die worden vanwege de 12 uursdiensten nooit gelijktijdig beslapen. Het restaurant serveert maaltijden uit alle windstreken, geen overbodige luxe met veertig nationaliteiten aan boord. Voor de Nederlanders en een groeiende groep buitenlandse liefhebbers wordt er voor vertrek altijd een container vol frikadellen ingeladen.Ontspannen kan in de recreatiezalen, waarvan één is voorzien van karaokeruimte. Er is een sauna en sportzaal. Het schip heeft een eigen ziekenhuis en een professionele wasserette. Regtop: ,,Voor hun dienst hangen bemanningsleden hun vuile kleding in een waszak aan de hutdeur, na hun dienst zit diezelfde zak vol frisgewassen kleding. Gestreken en wel.''

WerkplaatsenEr zijn werkplaatsen en magazijnen met reserveonderdelen. De meeste ruimte is voor de complete fabriek waar stukken pijp van 12 meter aan elkaar worden gelast, deels door robots en deels met de hand, tot een kilometers lange olie- of gasleiding op de zeebodem. Met 6 tot 8 kilometer per dag kan de Pioneering Spirit dat straks twee keer sneller dan de huidig snelste pijpenlegger. Dankzij geavanceerde gps-toepassingen blijft het schip in de juiste positie. Grote machines houden de leiding vast zodat deze niet kan knakken.De aquariums zijn niet de enige kwinkslag aan boord. Benedendeks staat een kolossaal hart van staal. Het kunstwerk speelde een belangrijke rol bij de doop. Edward Heerema droeg het schip op aan zijn vader Pieter Schelte Heerema, diens pioniersgeest (Pioneering Spirit) en hart voor de zaak. Na de ceremonie kreeg het hart een plek in de buik van het schip. Ruimte zat, want die buik werd tijdens de bouw een paar meter verbreed toen ontwerpers erachter kwamen dat het werkschip net iets te smal was voor een aantal booreilanden. Regtop: ,,De zaag is er tussen gezet om het nog eens zeven meter breder te maken.''

AfbouwHet schip is bijna klaar voor vertrek. De afbouw duurt langer dan gepland, maar dit voorjaar wordt de hefconstructie op de boegen getest. Deze zomer doet het schip dat op de Noordzee met een oud boorplatform dat speciaal hiervoor door Allseas is aangeschaft en aangepast. De kapitein kan nauwelijks wachten. ,,We willen beginnen. Het heeft nu lang genoeg geduurd.''Kijk hier voor nog meer foto's.