Nieuws Actueel

Stint-oprichter Renzen verwacht 'volgend jaar' weer de weg op te kunnen met de Stint

Stint-fabrikant Edwin Renzen weet het zeker; zijn Stint kan uit de stalling. Aangepast aan de nieuwe richtlijn die in de maak is. Want dat gaat lukken: ‘Het is maar techniek hé’. Renzen heeft zijn klanten vast aangeschreven, weet het AD.

Arno Heesakkers 11 februari 2019

Stint directeur

Edwin Renzen, de in Bilthoven gevestigde fabrikant van de Stint, ziet het weer helemaal zitten. Hij is ervan overtuigd dat hij zijn elektrische bolderkar kan aanpassen aan de nieuwe ministeriële richtlijn voor bijzondere bromfietsen, die eind deze maand verwacht wordt. Ook de Stint valt daar onder.

Zaterdag stuurde Renzen een brief aan zijn klanten, waarin hij zegt dat hij het voertuig zo snel mogelijk weer op de weg wil hebben. ,,Liefst na de zomervakantie als de kinderdagverblijven weer beginnen. Het blijkt dat zij op de Stint zitten te wachten want binnen een uur had ik al honderd aanmeldingen”, vertelde Renzen afgelopen weekeinde.

Onveilig

De Stint werd van de weg gehaald een maand na het ongeval op een Osse spoorwegovergang op 20 september. Vier kinderen lieten daarbij het leven, een vijfde en de begeleidster raakten zwaar gewond. De toedracht van dat ongeval wordt nog altijd onderzocht. TNO bevestigde intussen wel dat de Stint op een aantal punten onveilig is en dat aanpassingen nodig zijn.

Dus waarom wacht Renzen nu niet eerst af waar de minister mee komt en het oordeel van de Tweede Kamer daarover? Of kent hij de richtlijn in wording al? ,,Nee, maar wij hebben gekeken naar de Europese richtlijnen voor bromfietsen en verder het TNO-rapport goed bestudeerd. We weten voor 80 procent wat zal moeten worden aangepast en dat gaat lukken. Het is techniek hé, je kunt het maken zoals het moet.”

Bromfietsen

Ook daarom vindt Renzen het vreemd dat tijdens de anderhalf jaar dat hij zijn Stint ontwikkelde er nauwelijks eisen stonden in de wet voor bijzondere bromfietsen.

,,Wij wisten niet waaraan we moesten voldoen. We hebben ons gericht op de scootmobiel, die ken ik vanuit mijn eerdere werk in de gehandicaptenzorg. Ik dacht: wat veilig is voor oudere mensen met lichamelijke en/of geestelijke beperkingen, moet ook veilig zijn voor kinderen. Dom misschien, we zijn sowieso ingehaald door de werkelijkheid, ook de scootmobiel blijkt niet veilig.”

Haast

Dat Renzen haast heeft komt omdat een grote operatie wacht; logistiek, organisatorisch en financieel. ,,Het kan vier maanden duren voordat je bepaalde onderdelen in huis hebt. Er is niet veel tijd. We moeten 3.000 Stints uit elkaar halen, nieuwe onderdelen monteren en weer terugbrengen naar de gebruikers.”

Maar hij staat er beter voor dan eind oktober toen hij zijn faillissement aankondigde. ,,Ik had nul inkomen maar moest 180.000 euro btw afdragen, een ton aan lonen uitbetalen, en er lag voor een miljoen spullen op de plank. Dat was niks meer waard, want de Stint mocht de weg niet meer op. Toen de bank onze rekeningen blokkeerde, was het klaar.”

Het faillissement kwam er niet omdat Renzen het anderhalf uur te laat aanvroeg. Dat betekende een week uitstel. ,,In die tijd meldde zich een financier. Het personeel was unaniem: we zouden het nog een kans geven. Het ziet er naar uit dat het goed uitpakt.”