Actueel

De strijkservice is in opkomst

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Naar de voetbaltraining racen, snel samen eten, nog even op bezoek bij opa en oma en dan één uurtje ontspannen op de bank liggen. Door het drukke leven blijft de stapel met strijkgoed vaak liggen. 's Avonds nog een paar uur strijken is voor veel mensen geen prioriteit. Of ze strijken alleen de dingen die écht gestreken moeten worden, zoals een overhemd.

Netjes'Geen tijd' is één van de redenen dat Mieke van Haaren in Mierlo haar eigen strijkservice is begonnen. Ze speelde al heel lang met dat idee. Toen ze haar baan in de zorg verloor door bezuinigingen namen haar plannen een concrete vorm aan.

Van Haaren vindt het belangrijk dat ze met haar strijkservice iets kan betekenen voor mensen. "Zo zorg ik toch nog een beetje voor mensen, hè? Misschien op een andere manier dan vroeger. Maar ik zorg wel dat hun kleren netjes zijn."

Lees verder onder de advertentie

In opkomstMooi meegenomen is dat er niet zó veel strijkservices zijn in de directe omgeving. In Mierlo is ze de enige. "Dit soort zaken zijn in opkomst. Als ik er geen vertrouwen in had, had ik mijn zaak nooit opgestart." In een eigen, pas gerenoveerde ruimte kan ze op haar gemak kleding ontkreuken, wassen en stomen. Mooie spots aan het plafond, nette kastjes. Op een salontafeltje liggen de kersverse visitekaartjes en flyers, klaar om uitgedeeld te worden.

Er is een markt voor strijkwerk, weet Marleen van Gerwen uit Eindhoven al sinds negen jaar. Toen startte zij haar eigen zaak. Inmiddels heeft ze het zo druk dat zelfs haar man Mark zijn baan heeft opgezegd om te helpen. "Toen ik begon, verklaarde iedereen me voor gek. Iedereen lachte me uit. En nu lach ik", aldus Van Gerwen.

Mond-tot-mondreclameHet idee ontstond toen ze iets vanuit thuis wilde doen en enkele mensen een mandje was kwamen brengen. Nu is het een full-time job. "Ik begin 's morgens en ga soms tot wel acht uur 's avonds door." Van Gerwen heeft haar succes vooral te danken aan mond-tot-mondreclame en de tevredenheid van haar klanten. "Ik heb ook op de radio geadverteerd. En ik heb meegedaan aan Ik wed dat ik het kan op RTL4. Ik heb toen 44 overhemden in één uur gestreken."

Lees verder onder de advertentie

Volgens beide strijksters maken de meest uiteenlopende mensen gebruik van hun diensten. "Mensen hebben minder tijd. Hier komen allerlei soorten klanten: tweeverdieners, gezinnen, oudere mensen." Het clichébeeld dat alleen alleenstaande mannen geen zin hebben om te strijken, klopt niet.