Nieuws Actueel

De zelfstandige modezaak houdt hoofd wél boven water

Terwijl ketens als Miss Etam en V&D failliet gingen, zagen zelfstandige modewinkels hun omzet juist stijgen. De winkelstraat raakt leger, maar kledingzaak Peter van Tilburg in Nistelrode breidt juist enorm uit.

Annemieke van Dongen 11 februari 2016

Straat winkels publiek

De winkel van Peter van Tilburg in Nistelrode trekt op drukke dagen meer klanten dan het dorp inwoners heeft. Dus moeten er maatregelen worden genomen. Nistelrode krijgt een heus parkeerinformatiesysteem. Op elektronische borden kunnen bezoekers van het Brabantse dorp straks zien waar nog een parkeerplek is, net als in de grote stad. Dat is nodig, want Peter van Tilburg breidt uit. De gemeente vreest voor files. De crisis in de kledingbranche is nog niet voorbij, maar Van Tilburg heeft een uitstekend jaar achter de rug. Zijn kledingzaak trok vorig jaar meer dan 700.000 klanten. En die gingen niet met lege handen de deur uit: zijn omzet steeg met 9 procent tot meer dan 50 miljoen euro, vertelt hij. En zijn winst? Die is ‘gezond’, grijnst hij tegenover BN/De Stem. De winkel is uit zijn jasje gegroeid. Alleen al op de winkelvloer zijn op deze doordeweekse ochtend 150 verkopers aan het werk. Totaal heeft hij 365 mensen in dienst. Met drie etages is het al een soort Bijenkorfje. Door de uitbreiding met de woonboerderij ernaast komt er 750 vierkante meter bij. Peter van Tilburg is geen uitzondering. Terwijl de omzet in de modebranche daalde en verschillende ketens omvielen, wonnen zelfstandige kledingwinkeliers afgelopen jaar marktaandeel. Vooral de tientallen grote zogeheten ‘weidewinkels’ presteerden bovengemiddeld goed. Fenomeen De weidewinkel is misschien een onbekend fenomeen voor shoppers die plezier beleven aan een rondje grootstedelijke winkelstraten. Maar hele gezinnen pakken elk seizoen de auto naar dorpen als Bavel (Bastiaansen Modestad), Tiel (Blijdesteijn) en Zuid-Beijerland (Konijnendijk) om een nieuwe garderobe aan te schaffen. De klanten van Peter van Tilburg komen echt niet alleen uit de buurdorpen, bezweert hij. "Grofweg bedienen we de driehoek Den Bosch, Eindhoven, Nijmegen. Maar gisteren sprak ik nog twee vrouwen uit Rotterdam. Voor veel klanten is een bezoekje aan ons een dagje uit." En daar zorgt hij wel voor: jaarlijks schenkt hij zeker een half miljoen gratis kopjes koffie. In de orangerie, middenin de kledingzaak, zijn taartjes en versbelegde broodjes te koop. Volgende maand opent hij in de nieuwbouw een restaurant met een terras en uitgebreide lunchkaart. Goede service, gratis parkeergelegenheid, een ruim assortiment: dat zijn de belangrijkste troeven van weidewinkels, stelt directeur Jan Meerman van brancheorganisatie INretail. "Klanten zijn doorgaans werkende mensen, die de auto pakken met de intentie om geld aan kleding uit te gaan geven. Als de ondernemer het een beetje goed aanpakt, doen ze dat ook." Laten klanten bij H&M of Primark gemiddeld een paar tientjes achter, de gemiddelde kassabon van Peter van Tilburg slaat 165 euro af. Met 700 merken valt er voor iedereen wat te kiezen, verklaart de ondernemer. Schoenen, lingerie, snuisterijen van Rituals. En een uitgebreide collectie communiejurkjes, nog steeds een trekker in het katholieke zuiden. "Als we gezinnen vanaf de wieg trekken, blijven ze hopelijk klant tot het graf." Zijn belangrijkste trekker is echter de gratis vermaakservice. Zijn de broekspijpen iets te lang, de hemdsmouwen te kort? Zoef, daar gaat de kleding via een kettingensysteem naar de zolder. In het atelier zitten zo’n 35 naaisters. Per jaar verwerken ze 125.000 verstelopdrachten. Een stoplichtsysteem in de winkel geeft aan hoe lang de wachttijd bedraagt: vanochtend groen; minder dan een half uur. Als de ingekorte broek bij de kassa arriveert, verschijnt de naam van de klant op tv-schermen. Crisis Natuurlijk, ook Van Tilburg heeft last gehad van teruglopende omzetten. "Toen de crisis uitbrak, had ik net een paar naburige panden gekocht. Toen heb ik me wel even achter de oren gekrabd. Maar het enige dat je kunt doen, is blijven ondernemen. We zijn een familiebedrijf, we hebben alles gewed op dit ene paard. Dus kun je maar beter zorgen dat je bij de tijd blijft." En dat betekent investeren. In een webshop en in wat hij noemt de ‘visuele presentatie’. Het oog van de verwende hedendaagse klant wil ook wat: hip ingerichte cadeauhoekjes, een strakke entree die de toets der moderne architectuur kan doorstaan. Peters opa trok als rondtrekkend kleermaker langs de deuren. Zijn vader stond, tot hij vorig jaar op 91-jarige leeftijd overleed, met een meetlint op de winkelvloer. Zijn eigen zonen van 30 en 31 staan klaar om de zaak over te nemen. Dat maakt zijn uitgangspositie anders dan die van V&D, zegt hij. "V&D is door een investeringsmaatschappij uitgemolken, de panden zijn verkocht. Je ziet wat daarvan komt. Ik bouw hier nieuwe afdelingen, plant bomen. Een ondernemer investeert in de toekomst."