Het Eerselse bedrijf creëert 'sfeer en beleving met natuurlijke materialen in de ruimste zin van het woord'. Zijn expertise voert de meester bloembinder naar landen als Griekenland, Italië, Rusland, China, Brazilië en Maleisië. Telkens weer zijn het bijzondere aangelegenheden, aldus Marcel.Zo verzorgde de Steenselnaar eens de decoratie voor een evenement in het Louvre in Parijs. "Dat is een locatie waar je als decorateur niet zomaar komt. Zulke monumentale panden hebben bovendien heel strenge brandveiligheidseisen."
Champions LeagueMarcels bijzonderste klus is misschien wel het aankleden van de ontvangstruimte en de brunch voor gasten voorafgaand aan de Champions League-finale, elk jaar op een andere plek in Europa. Oogenlust doet dat nu al zes jaar in opdracht van een grote bierproducent in Nederland. Het project voltooien in de korte tijd die hij heeft, is elke keer een grote uitdaging. "We hebben maar één dag en één nacht. Het vraagt om een enorme logistieke inspanning. Belangrijk is het creatieve concept in stand te houden als je zo kort de tijd hebt. Maar omdat we maatwerk leveren, is elke klus bijzonder.''
Ook door de beperkte houdbaarheid van bloemen staat Marcel zo nu en dan voor een uitdaging. "Ik moet kunnen vertrouwen op mijn leveranciers. 's Nachts moet ik ze kunnen bellen, voor het geval er onverwacht iets gebeurt. Bijvoorbeeld als er een airco in een tentaccommodatie uitvalt. In dit vak heb je veel ervaring en inventiviteit nodig.''
GroeiMarcels bedrijf telt inmiddels veertig werknemers. Dat had hij niet gedacht toen hij Oogenlust 36 jaar geleden samen met zijn vrouw oprichtte. "We hebben in elk geval nooit aangestuurd op groei. In het begin had ik al gauw het gevoel dat ik het plezier in het ambacht niet alleen meer kon halen uit bloemdecoraties. Toen zijn we gebouwen gaan aankleden. En van daaruit werden we weer gevraagd voor grotere opdrachten.''
Voorlopig houdt de groei aan, verwacht Marcel. "Sinds de verhuizing van Veldhoven naar Eersel 2,5 jaar geleden zijn we klaar voor de toekomst. Jaarlijks willen we met zo'n 6 tot 7 procent groeien. We willen onze eigen signatuur behouden en daarvoor moeten we zelf mensen opleiden. Bij ons staat kwaliteit altijd boven kwantiteit.''
Tips van de exporteur
Wie: Marcel van Dijk (56)Wat: sfeer en beleving creëren met natuurlijke materialenVan: OogenlustOver: heel Europa
Straal deskundigheid uit. Jij bent je bedrijf. Wees goed voor oude én nieuwe klanten.
1. Afspraken nakomenKom je afspraken altijd na, vanaf het eerste moment dat je contact hebt met je klant. Voor besprekingen, onderhandelingen, maar ook achteraf. Dan kun je vaak terugkomen. Als ik in het buitenland een afspraak heb, ben ik altijd een paar uur van tevoren aanwezig. Dat komt betrouwbaar over.
2. Probeer te verrassenPresteer boven verwachting. Daarmee bedoel ik dat je moet proberen met net iets meer te komen dan er is afgesproken. Zo verras je de klant op een positieve manier en zal hij graag bij je terugkomen.
3. Goed voor je medewerkersWees als ondernemer goed voor je eigen werknemers. Je bent tenslotte van hen afhankelijk. Bovendien vraag je vaak veel van hen. Het werk dat een bedrijf doet is in veel gevallen zó specialistisch dat je je eigen mensen hard nodig hebt.