Nieuws Detailhandel

Koopdrift tijdens corona: online uitgaven met 50 procent gestegen

Een nieuwe loungeset voor in de tuin, een elektrische fiets, een nieuwe tv, een auto of zelfs een boot: detailhandelaren zien luxeartikelen als warme broodjes over de toonbank gaan. De online uitgaven stegen met 50 procent ten opzichte van vorig jaar. Vanwaar die plotselinge koopdrift?

Marjoleine Kooyman | AD 20 juli 2020

Koopdrift corona online uitgaven gestegen

De omzet van de detailhandel steeg in mei met maar liefst 8 procent ten opzichte van vorig jaar, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is de hoogste groei in 14 jaar tijd. Blijkbaar is de klant deze zomer opeens erg kooplustig.

Coronacrisis 'oorzaak' van stijging in aantal verkochte luxeartikelen

AD schrijft dat consumentenpsycholoog Patrick Wessels (31) het zelf ook herkent. Hij schafte onlangs een nieuwe set meubels aan voor in zijn tuin. Daarnaast is hij een houten vlonder aan het aanleggen als terras. ,,Als ik eerlijk ben, denk ik dat beide er niet waren gekomen als er geen corona was geweest. Ik ben er ook ingetrapt.’’

"Als ze normaal gesproken een vakantie boeken voor duizend euro, zullen ze als ze dit jaar thuisblijven minder moeite hebben om van dat bedrag een tv te kopen.""

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Waarin precies? ,,Onze interne boekhouder is de schuldige", legt Wessels uit. ,,Klanten hebben vaak een vaste besteding van hun inkomsten in gedachten.’’ Zo gaat een groot deel van het geld op aan de huur of hypotheek, de boodschappen, verzekeringen en bijvoorbeeld de kinderopvang.

Koopdrift temperen met aanschaf tuinset of elektrische fiets

Dan is er nog een deel dat ze bestemmen voor ‘leuke dingen’. Een dagje uit, een etentje of vakantie. ,,Dat geld konden ze door de coronacrisis in de afgelopen maanden moeilijk uitgeven. Hun brein accepteert niet dat ze dat bedrag dan gebruiken voor een extra aflossing van de hypotheek. Daarom besteden ze het aan iets leuks zoals een tuinset, elektrische fiets of iets anders dat niet echt nodig is.’’

Dit mechanisme zorgt er ook voor dat ze makkelijker een relatief groot bedrag uitgeven. ,,Als ze normaal gesproken een vakantie boeken voor duizend euro, zullen ze als ze dit jaar thuisblijven minder moeite hebben om van dat bedrag een tv te kopen. Terwijl ze normaliter duizend euro voor een tv te veel geld vinden.’’

Doe-het-zelfzaken en meubelwinkels profiteerden van koopdrift

Volgens het CBS deden de afgelopen maanden vooral doe-het-zelfzaken (29 procent meer omzet dan in mei vorig jaar), meubelwinkels (plus 8 procent), bedrijven gespecialiseerd in consumentenelektronica en witgoed (14 procent) en winkels in recreatiegoederen (16 procent) goede zaken. De uitgaven voor schoenen en kleding nam tegelijkertijd juist af.'

Klanten kochten volgens Wessels vooral producten waarvan ze de aankoop goed voor zichzelf kunnen verantwoorden. ,,Ze zijn veel thuis en gaan niet op vakantie en dan is een goede tv belangrijk.’’ Een vriend van hem kocht bijvoorbeeld allerlei sportattributen. ,,Dat was ook nuttig omdat de sportschool dicht was. Maar nu de scholen weer open zijn, blijft hij zijn verzameling aanvullen.’’ Deels gaat het ook om troostaankopen. ,,Ik koop een boot, want zo kan ik toch een beetje aandacht aan mezelf geven’’, zo schetst Wessels dat koopsentiment van de consument. (tekst gaat verder onder de foto)

  • Nu Nederland weer in beweging komt na de coronacrisis, heeft DPG Media (het mediabedrijf achter De Ondernemer) laten onderzoeken wat voor invloed het virus heeft op het doen van aankopen. Je leest hier de toelichting van Patrick Wessels op dat onderzoek.
Koopdrift corona online uitgaven gestegen 1

Echt spectaculair zijn de cijfers van de online uitgaven. Die stegen volgens het CBS afgelopen mei met maar liefst 50 procent ten opzichte van vorig jaar. Wessels vermoedt dat online rondneuzen in de plaats is gekomen van het funshoppen. ,,Fysiek winkelen is door alle maatregelen doelgerichter geworden. Online kunnen consumenten wel gewoon rondkijken.’’

Wessels: Online-shopper met koopdrift ervaart meer geluksmomenten

Er is nóg een reden, denkt de consumentenpsycholoog: ,,Als de klant online iets koopt, ervaart hij of zij drie keer een ‘geluksmoment’. Tijdens de aankoop zelf, als de bezorger aanbelt met het pakketje én als ze het openmaken.’’

Tijdens fysiek winkelen krijgen ze ‘maar’ twee keer zo’n pleziershot. ,,Als ze iets kopen en later, als ze het thuis uitpakken en in gebruik nemen.’’ Meer is in dit geval beter, zegt Wessels. ,,Ze zullen daarom, ook na corona, meer online blijven bestellen.’’

Patrick Wessels

Patrick Wessels

Consumentenpsycholoog

Raad van Advies-lid Patrick Wessels is al meer dan tien jaar zelfstandig consumentenpsycholoog en SEO-tekstschrijver. Hij schrijft blogs over consumenten, gedrag en inzichten vanuit marketing en psychologie. Patrick wordt enthousiast van slimme campagnes die consumenten blij maken.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.