Nieuws Detailhandel
Niels tovert kale stappers met kwastje om tot unieke herenschoenen: ‘Ik zie dit onze core business worden’
Niels van Mourik is zesde generatie schoenenverkoper. Sinds een aantal maanden is hij ook ‘verver’ van Greve-herenschoenen - een Nederlands kwaliteitsschoenenmerk. ,,Ieder paar is op deze manier uniek. We maken het helemaal op maat en naar de smaak van de klant. In de toekomst zie ik dit onze core business worden.’’

Niels van Mourik verft een schoen in zijn winkel aan de Dam in Alblasserdam. ,,Iedere stuk leer neemt verf op een unieke manier op.’’ Foto: Jeffrey Groeneweg
Het is een klein stukje van de flinke Van Mourik schoenenzaak in Alblasserdam, maar tegelijkertijd het kloppend hart. Hier ziet een bezoeker nog iets dat zeker niet iedere schoenenwinkel biedt. Niels van Mourik (47) of zijn zwager Neil nemen er ‘blanco’ leren Greve-schoenen onder handen en verven ze in exact die kleur die de koper blieft. ,,In het begin heb ik eens twee vrouwen binnen gehad en die wilden liever naar mij kijken, terwijl ik schoenen verfde, dan dat ze in de regen naar de molens in Kinderdijk gingen.’’ Een lach: ,,Daar heb ik dus tot dik in mijn veertigste op moeten wachten: vrouwen die liever naar mij kijken dan naar werelderfgoed.’’
Hiel met een krokodillenleerprint
En als de koper twee of drie verschillende kleuren wil en bijvoorbeeld de hiel met een krokodillenleerprint of slangenleerprint wil in plaats van alles in effen leer, dan komt dat ook voor de bakker. Maar het begint allemaal met het kiezen van de leest. Sowieso is er keuze uit een smalle F-leest tot de superbrede L-leest. ,,En als breedte- of, en dat komt vaker voor, de grootte van de voeten verschilt dan is dat geen probleem. Bij gewone confectieschoenen lukt het je niet om de linker- en rechterschoen in een verschillende maat te kopen. Bij Greve Atelier-schoenen kan dat wel," zegt Van Mourik in het AD.
"Als we bezig zijn met iemands schoenen verven dan krijgt de klant altijd wat foto’s geappt van het proces"
Dit alles is volgens de schoenenspecialist in een half uur af te spreken. Voeten opmeten, een keuze maken uit een van de 20 modellen en daarna een klap geven op de kleur of kleuren en eventueel andere leerprint. ,,Een aantal modellen en maten heb ik op voorraad. Voor Alblasserdam weet ik na al die jaren dat de voeten hier breder en breedst zijn, dus dat staat in mijn magazijn. Dan kun je je Greve Atelier-paar na twee weken ophalen. Als we iets minder courante leesten nodig hebben, moet de klant rekenen op vijf weken.’’
Bijpassende met de hand geverfde riem
Voor perfect op maat zijnde leren schoenen van een sinds 1898 bestaande Nederlandse fabrikant die vervolgens geheel naar persoonlijke smaak worden geverfd, betaal je natuurlijk niet dezelfde prijs als voor een Made in China-sneaker van een sportmultinational. ,,De gemiddelde prijs voor een paar is 449 euro. Tot nu toe hebben alle mannen die bestelden er ook een bijpassende, ook weer met de hand geverfde riem bij gekocht. Zo’n riem kost 139 euro.’’
Mannen tikken dat soort bedragen voor een paar Greve plus riem graag af, volgens Van Mourik, omdat ze er heel lang mee doen. ,,Als ik tegen een vrouw zeg dat ze haar nieuwe schoenen over 18 jaar nog kan dragen, ben ik haar kwijt. Vrouwen veranderen nu eenmaal veel vaker van outfit, accessoires en schoenen.’’
Een brogue-schoen. De voorste is nadat Van Mourik klaar is met verven en bewerken. Het achterste exemplaar is de ‘blanco’ variant, waarmee hij is begonnen. Foto: Jeffrey Groeneweg
Greve-verkoper van het jaar
Dat dit merk schoenen lang meegaat en hoog wordt gewaardeerd weet deze telg van een echte ‘schoenenfamilie’ - de eerste zaak werd in 1846 in Gorinchem geopend door de toen 25-jarige Jilles van Mourik; aanvankelijk alleen als schoenmaker, maar al vlot kwam daar de lucratievere verkoop bij - uit ervaring. ,,Op mijn 22ste was ik Greve-verkoper van het jaar. Model 200, een instapper, van toen 500 gulden verkocht als een idioot. En dan was er nog de Greve Constrictor. Die was al lelijk in het bruin, maar in het wit was-ie helemaal afzichtelijk. Toch zag je in ziekenhuizen mannelijke artsen op haast niks anders lopen. Daarom was er dus ook die witte variant. Een chirurg kon er úren op werken. Ze kostten 1000 gulden, maar de toenmalige directeur van Greve zei altijd dat de ‘kilometerprijs’ van zijn schoenen laag was, omdat ze zo lang zonder problemen gedragen konden worden.’’
Lees ook: Deze schoenmaker bleef bij zijn leest en werd de beste van Europa
Met de Atelier-activiteiten is ‘een stuk beleving’ toegevoegd aan Van Mouriks winkel. Al gruwelt hij overigens zelf van die bewoording. ,,Weet je, deskundigen roepen dat winkelen een belevenis moet zijn, wil de klant nog komen en niet alles online bestellen. Beleving is een beetje een onzinwoord. Het wordt vaak gezocht in gekkigheid, in niet branche-eigen dingen ook en dan werkt het geregeld niet.’’
Als voorbeeld geeft hij een schoenenbedrijf in het oosten van het land. ,,Die hadden een winkel om je vingers bij af te likken. Werkelijk een prachtig interieur - alsof je in een oude schoenenfabriek stond. Met jongens en meiden in witte overhemden, leren schorten en tattoos. Allemaal beleving zou je zeggen. Maar er werd niks verkocht, want de klanten daar raakten geïntimideerd door de uitstraling, het assortiment was niet op hen afgestemd en de medewerkers misten kennis van schoeisel.’’
In totaal zijn er elf basiskleuren en voor de rest mengt Van Mourik kleuren. ,,We kunnen tot het randje van oneindig mengen.’’ Foto: Jeffrey Groeneweg
Meer vierkante meters voor het Atelier
Atelier J. van Mourik is volgens Niels van Mourik ‘100 procent congruent bij wie wij zijn’. ,,Perfecte pasvorm, duurzaamheid en individuele aandacht voor de klant. Als ik of Neil bezig is met iemands paar schoenen, dan krijgen ze altijd wat foto’s geappt van het proces. Als laatste beeld laten we ze altijd zien dat hun initialen in de binnenkant van de schoenen worden gezet. Deze schoenen hebben daarvoor een speciaal vakje. Het zijn alleen teaserfoto’s, want de gewaxte schoen in geheel, als-ie helemaal klaar is, krijgen ze nooit te zien. Dat gebeurt pas bij het ophalen in de winkel.’’
Spijt heeft de ondernemer uit Alblasserdam dus niet van zijn keuze om bij Greve in Noord-Brabant een cursus te volgen om zich uit naam van dat bedrijf kleurspecialist te mogen noemen. Alles bij elkaar kunnen dat maar vijf winkels in Nederland zeggen; het high end-merk heeft wel veel meer verkooppunten. ,,Het is heerlijk om te doen. We begonnen in oktober vorig jaar en toen was het na een maand klaar. Lockdown. Dus dit jaar zijn we pas écht bezig en iedereen is enthousiast. Ik denk er al over om het Atelier meer naar voren te halen in de winkel, met meer vierkante meters ook. In de toekomst zie ik dit weleens onze core business worden.’’
Lees ook: Schoenenmerk Perlie strikt Witvoet en Yip, maar sluit geen Dragon's deal