Nieuws Detailhandel
Van marketeer naar plantenspecialist: Monique begon in coronatijd de winkel van haar dromen
Ze had een goedbetaalde baan in de marketing bij een gerenommeerd accountantsbureau. Toch waagde Monique van der Veer de sprong om haar hart te volgen en een eigen winkel te beginnen. Een winkel waarin ze haar passie voor en kennis over planten helemaal kwijt kan: The Green Submarine.

Monique van der Veer voor haar winkelpandje van 35 vierkante meter in binnenstad van Breda. Foto: Noraly Avalon
Coronatijd. Monique van der Veer dacht na over wat ze écht wilde. ,,Ik heb zo ongeveer mijn hele huis vol staan met groene planten en ben er voortdurend mee in de weer. In Boskoop, waar ik vandaan kom en waar mijn vader een hoveniersbedrijf heeft, is het heel normaal dat je als tiener bij een kweker gaat werken. Eigenlijk zit ik dus al mijn hele leven in de planten. Toen ik op een van mijn coronawandelingen een leuk pandje te huur zag staan, heb ik de knoop doorgehakt: Ik ga een planten- en advieswinkel beginnen.” De marketeer van het accountantsbureau - 'ik merkte dat ik te weinig creatief werd uitgedaagd' - werd ondernemer, werd kamerplantenspecialist.
'Het belangrijkste is dat je de vraag die er is moet zien te vangen en daar op inspelen, in plaats van zelf een vraag te creëren'
Baan dus opgezegd, een winkelpandje (35 vierkante meter, binnenstad van Breda) met hulp van familie en vrienden geschilderd en ingericht, een website en huisstijl laten maken en: open, die deuren van haar The Green Submarine. ,,Ik ben een echte muziekliefhebber en The Beatles hebben mij geïnspireerd in de naamkeuze. The Green Submarine rijmt, heeft groen in zich én valt lekker op.” Op het kleine oppervlak kan Monique heel veel planten kwijt, zonder dat je het idee hebt dat je in een volgepropte winkel staat. De planten die Monique speciaal inkoopt voor haar klanten, worden nog dezelfde dag bezorgd. Het mes snijdt zo aan twee kanten: de klant heeft de planten snel in huis en Monique hoeft ze niet op te slaan in haar winkel.
'Ik speel in op de vraag van de klant. Is deze goed met planten, heeft hij of zij een bepaald budget voor ogen en wat kan de plant toevoegen aan de ruimte'
Sinds The Green Submarine opende op 1 juli 2021 hebben al veel bedrijven en particulieren de weg ernaartoe gevonden. Een van de leukste adviesaanvragen tot nu toe was voor een project op de Amsterdamse Zuidas waar van drie losse bouwketen een showroom werd gemaakt waarin de makelaars hun gesprekken voeren. ,,Mijn opdracht was om daar een echt huiskamergevoel te creëren. En ja, dat is goed gelukt.”
Een gemeentelijke projectmanager bood Monique de ruimte om een nieuw kantoorpand van groen te voorzien. ,,Dan denk ik niet alleen mee in plantkeuze, maar juist in het volledige plaatje. Ik heb de juiste planten en potten uitgezocht, waarna ik de ruimte zelf heb aangekleed op basis van de lichtinval en wat een plant nodig heeft. Mijn advies houdt daar niet mee op. Periodiek kom ik langs; niet om water te geven, maar wel om een check up te doen.” Want: volgens de plantenspecialist is het heel belangrijk dat je de juiste plant op de juiste plek zet. ,,Dat klinkt misschien simpel, maar vereist toch wel behoorlijk wat kennis. Ik speel in op de vraag van de klant. Is deze goed met planten, heeft hij of zij een bepaald budget voor ogen en wat kan de plant toevoegen aan de ruimte. Zo hebben horecazaken soms behoefte aan echte eyecatchers die wat meer mogen kosten en kan het op kantoor wat voordeliger als het ‘enkel’ om groene aankleding gaat".
'Het zal niet altijd allemaal vanzelf gaan, maar als je doet wat je leuk vindt dan is dat niet erg'
Je vaste baan opzeggen en een eigen bedrijf beginnen - welke tips heeft Monique voor anderen die dit overwegen? ,,Om te beginnen: vertrouw op je gevoel en durf de stap te wagen. Zorg voor een startkapitaal en schakel vooral je netwerk in. Het zal niet altijd allemaal vanzelf gaan, maar als je doet wat je leuk vindt dan is dat niet erg.”
En toen kwam de lockdown
Haar learnings, in het eerste halfjaar als ondernemer?,,Het inzicht dat het belangrijker is dat je de vraag die er is moet zien te vangen en daar op inspelen, in plaats van zelf een vraag te creëren. Met de kerst had ik bedacht om workshops kerstkransen maken te geven. Ik had er al een mooie ruimte voor gevonden, toen de lockdown kwam. Daarop heb ik met een vriendin razendsnel een tutorial opgenomen en een do-it-yourself box samengesteld waarmee mensen thuis op een leuke manier een kerstkrans konden maken. In de box zat, naast de benodigdheden voor de krans, een link naar de tutorial en de Spotify afspeellijst met kerstmuziek, lekkere Glühwein en iets lekkers van de patisserie uit de straat.”
Elke dag maakt Monique foto’s die ze plaatst op haar website, Instagram en Pinterest. Inmiddels heeft ze al 1500 volgers. Dankzij haar marketingervaring heeft ze zichzelf in korte tijd als merk neergezet. ,,Daar ben ik nog het meest trots op”.