Nieuws Detailhandel

Topdrukte bij wijnwinkel Le Nord: ‘Wijn met goed verhaal nu des te waardevoller’

Met de ingetogen feestdagen voor de deur is het ongekend druk bij wijnwinkel Le Nord in Rotterdam. De zaak in het pittoreske pand aan de Provenierssingel draait overuren. In een tijd waarin de mogelijkheden beperkt zijn, is een wijntje met een goed verhaal des te waardevoller, merkt Kirsten van Harten: ,,De mensen zien nu hoe fijn een ambacht is.’’

Rob van Elewout (AD) 22 december 2020

Kirsten van Harten wijnwinkel Le Nord wijn Rotterdam

Kirsten van Harten in haar wijnwinkel Le Nord in Rotterdam. Foto: Frank de Roo

Le Nord bestaat zo’n twee jaar en begint een begrip te worden. Dat is vooral te danken aan de bijzondere combinatie met de gelijknamige, naastgelegen bistro van eigenaar Wester Beijer. Het concept is eenvoudig en doeltreffend: eters drinken een wijntje bij het diner en kunnen daarna direct naar de buren om die wijn aan te schaffen en er thuis nog eens van (na) te genieten.

Kijk naar wat er nog wél kan

Die combinatie is vanzelfsprekend nu niet mogelijk, want de horeca is gesloten. Een bittere pil, maar wijnwinkel Le Nord draait gewoon op volle toeren door. ,,Als ondernemer ga je juist kijken naar wat er nog wél kan en wat er nu anders gaat’’, vertelt Van Harten, die Le Nord runt en vinoloog-in-opleiding is in het AD.

En er is nog veel mogelijk. Zo heeft Le Nord de ‘Wijnclub’ gelanceerd: clubleden krijgen maandelijks een doosje wijn - uit alle windstreken, in alle soorten en maten. ,,Het is leuk om te ontdekken wat je lekker vindt. Dat doe je normaal niet zo snel’’, denkt Van Harten. ,,Je wordt verrast, en dat is precies wat we willen.’’

"Je merkt dat lokaal kopen steeds belangrijker en leuker wordt"

Kirsten van Harten

Romantische verhalen

Sowieso zit goede wijn in de lift. Ook voor jonge mensen en mensen met een wat krappere portemonnee wordt een goede wijn belangrijker. Dat hoeft niet meteen een fortuin te kosten, maar voor een paar euro per fles méér kan het wel een wereld van verschil opleveren.

Van Harten merkt dat wijnliefhebbers steeds vaker de achtergrond van een wijn willen weten en dat waarderen. ,,En dan niet per se de romantische verhalen over de prachtige Franse wijngaarden, maar gewoon het leuke verhaal.’’ Dat verhaal is deels al te vinden op de website, waar via uitgebreide zoekfilters altijd een geschikte wijn uitrolt.

Het kleinere waarderen, het massale eraf

Inmiddels zijn de biologische en biodynamische wijnen in trek. Die laatste gaan nog een stapje verder dan een biologische wijn. Biodynamisch wil zeggen dat je alles wat je uit de natuur haalt, teruggeeft. Een circulaire vorm van wijn maken dus. Maar ook traditionele wijnen uit de Loire, Elzas of Médoc blijven in trek.

Le Nord wil ook een podium bieden aan wijnen en wijnstreken die net wat minder voor de hand liggen. ,,Er zijn best wat vergeten wijnlanden, zoals Slovenië, Macedonië en zelfs Libanon en Azerbeidzjan. Daar komen niet de wijnen vandaan die men normaal gesproken kent. Maar goed zijn ze zeker.’’

Kortom, ook tijdens de coronacrisis is wijn een wezenlijk onderdeel van het menselijk bestaan. En dat blijft daarna zo, denkt Van Harten. ,,Je merkt dat lokaal kopen steeds belangrijker en leuker wordt. Dat zal een blijvende verandering zijn: het kleinere waarderen, het massale eraf. Ik denk dat mensen nu inzien hoe fijn een ambacht kan zijn.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.