Nieuws Actueel

Deze Almelose ondernemer vecht voor landelijke campagne winkels

Ondernemer Wiebe Blaauw van Yvon Women's Wear wil een landelijke campagne waarin de fysieke winkels worden gepromoot. Op zijn Facebookpagina 'Kopen doe je in de winkel' heeft hij een video geplaatst, die in een week tijd al 250.000 mensen heeft bereikt. Dat schrijft Tubantia.

KELLY ADAMS | Beeld: ANP 22 augustus 2017

Winkelstraatje

Wiebe Blaauw is al langer voorvechter van kopen in de fysieke winkel. Hij bindt de strijd aan met de vele onlinewinkels, die er mede de oorzaak van zijn dat diverse grote winkelketens de afgelopen jaren failliet gingen. Hij wil daarom dat er een grote landelijke campagne komt, met ondersteuning van Detailhandel Nederland, waarin het belang van de fysieke winkel wordt aangestipt.

Tegengas

"We doen als detailhandel te weinig aan promotie", vindt de Almelose ondernemer. "We moeten tegengas geven aan de website, ons beter gaan roeren. En de consumenten er bewust van maken dat ze zelf leegstand in de hand werken door online te kopen."

Beleving

Het gaat hem er niet om de onlinewinkels zwart te maken, maar hij wil dat de pluspunten van de winkels beter benadrukt worden. "Elke dag zie en hoor ik allerlei reclamespots over webshops. Voor 22 uur besteld, de volgende dag in huis. Ideaal. Maar in de echte winkel heb je beleving. Kun je de spullen zien, voelen en passen. Dat moeten we laten zien in een campagne. We doen onszelf nu tekort ten opzichte van de online winkels."

Detailhandel Nederland

Hij heeft daarom ook een brief gestuurd naar Detailhandel Nederland, met het verzoek om geld vrij te maken voor een campagne en daarmee de binnensteden te steunen. Hij heeft nog geen reactie ontvangen, maar hij hoopt dat dit door het grote bereik van zijn filmpje verandert en de vele reacties die hij daarop ontvangt.