Nieuws Actueel

Deze ondernemer laat zien dat festivals ook duurzaam kunnen zijn

Dat dancefestivals en duurzaamheid heel goed hand in hand kunnen gaan, bewijst het Amsterdamse DGTL, dat als doel heeft om in 2020 het eerste circulaire festival van Nederland neer te zetten. Vorig jaar werd DGTL beloond met de DAM Prijs, waarmee het bedrijf zich een jaar lang de Duurzaamste Amsterdamse MKB-onderneming mocht noemen.

Sofie Smulders 18 september 2018

Winnaar Amsterdamse Ondernemersprijs 1

De DGTL-bezoeker komt tijdens het dansen nagenoeg geen afval tegen, misschien hier en daar een verdwaald pakje kauwgom of wikkel. Maar een circulair evenement, oftewel een volledig afvalvrij evenement organiseren, gaat verder dan hardcups met statiegeld, vleesvrije catering en groene stroom, vertelt Revolution Manager Milan Meyberg.

“Voor ieder evenement van DGTL gaat een bepaald percentage van de omzet aan duurzaamheid. Wij gebruiken onze evenementen graag als proeftuin om te experimenteren met innovatieve concepten. Afgelopen jaar was ons doel om 10.000 maaltijden per dag te composteren, inclusief borden, bestek en servetten. Met 40.000 bezoekers kun je ons beschouwen als het grootste restaurant van Nederland. En als het grootste restaurant van Nederland afvalvrij kan zijn, moet dat op andere plekken waar veel geconsumeerd wordt – denk aan vliegvelden, stadions, en zelfs dorpen – ook mogelijk zijn. Het resultaat van onze inspanningen waren dat bezoekers nog maar een fractie van het afval achterlieten dan als ze waren thuisgebleven. Wat dat betreft is naar DGTL Festival gaan dus duurzamer dan thuisblijven.”

Jullie gaven je op voor de DAM Prijs. Waarom?

“Dance heeft een geschiedenis van negativiteit, veel niet-bezoekers vinden vooral dat dance-evenementen overlast veroorzaken. Maar festivals en evenementen zijn veel meer dan alleen het feesten op zich. We hebben meerdere beleidsmedewerkers rondgeleid op het terrein. ‘Dit is te gek, ik wist niet dat jullie dit doen’, kregen we dan als reactie. Onze reactie was dan: ‘u moet eens vaker naar een festival gaan!’ Dat is ook een van de redenen waarom we ons opgaven voor de DAM Prijs: we willen laten zien wat de rol van een festival in de maatschappij kan zijn. We zijn trots op wat we doen en willen het bewustzijn bij bezoekers en de gemeentelijke instanties vergroten.”

Wat heeft het winnen van de prijs jullie gebracht?

“Natuurlijk waren we blij met de erkenning. We kregen ook een hoop verraste reacties en media-aandacht. Het is voor onze bezoekers nu nog duidelijker dat we bovenop de duurzaamheid zitten en ik denk dat het beeld van de dance-industrie er ook door verbeterd is. Wij hebben laten zien dat duurzaamheid en festivals goed samen gaan en dat dat qua organisatie makkelijk te doen is. Het risico voor anderen om dezelfde stappen te zetten is nu een stuk lager. Milkshake Festival heeft ons voorbeeld gevolgd: ze serveren geen vlees meer en hebben een statiegeldsysteem met hardcups. Dat moet de nieuwe norm worden. Voor alle festivals.”

Waarom moeten ondernemers zich opgeven voor de DAM Prijs?

“Het is een ontzettend goede kans om jouw duurzame product aan de wereld te laten zien. Hoe onderscheid jij je en wat doe je om de transitie naar duurzaamheid te versnellen? Je gaat kritisch naar je processen kijken, dat is heel goed. Plus: je kunt er mooie samenwerkingen uithalen. De nieuwe lichting mkb’ers bestaat voor het overgrote deel uit duurzame, sociale, maatschappijgerichte ondernemers. Dat wordt ook door de gemeente gestimuleerd. Die bedrijven zien de noodzaak van een nieuw, bewust businessmodel. Er is onder de deelnemers heel veel steun voor elkaar. Het voelt daarom niet zozeer als een wedstrijd, maar meer als een gezamenlijke strijd.”

Ben jij een duurzame MKB-er in Amsterdam? Geef je dan op voor de DAM Prijs: www.amsterdam.nl/ondernemersprijs.

https://youtu.be/4WgU6vrgJdM