InnovatieDuurzaamheid

DAM Prijs 2017: dit dancefestival wil over drie jaar afvalvrij zijn

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Geen hamburger

Voor sommige festivalgangers hoort een broodje hamburger er gewoon bij. Dus toen dancefestival DGTL vorig jaar besloot helemaal geen vlees meer te serveren, was dat volgens Milan Meyberg 'best een beetje spannend'. Vooraf was een derde in een enquête zelfs ronduit negatief.

Na afloop gold dat nog maar voor 9 procent. Liefst 68 procent was enthousiast. "We hebben blijkbaar goed uitgelegd waarom," concludeert Meyberg, die als 'revolution manager' leiding geeft aan de verduurzaming van DGTL. Vlees heeft per definitie een grote ecologische voetafdruk. "Maar we hebben ook gezorgd voor een heel goed vegetarisch aanbod. Voldoende keus, zodat je die hamburger niet miste."

Beleving met diepgang

Het moet immers wel leuk blijven. De 40.000 bezoekers die DGTL elk voorjaar ontvangt op de NDSM-werf, komen daar natuurlijk niet om groen te doen. Ze komen om een weekend lang hun zinnen te verzetten. En lekker eten hoort daar ook bij. "De beleving is natuurlijk het allerbelangrijkst. De verduurzaming geeft diepgang aan die beleving."

Lees verder onder de advertentie

Meyberg noemt het 'constructief hedonisme'. "Feest met een goed gevoel." Alle vooroordelen over rommel, lawaai en andere overlast zeggen anders, maar door schaalvoordelen kan een dancefestival zuiniger omspringen met energie en andere grondstoffen. Een bezoek aan het festival zou zelfs duurzamer kunnen zijn dan thuisblijven, denkt Meyberg.

Stapje verder

DGTL draait volledig op groene stroom en gebruikt ook al tachtig procent minder plastic door over te gaan op herbruikbare bekers van hard plastic. Daar klaagt dan weer niemand over. "Daardoor is het festivalterrein geen zee van plastic meer waar je doorheen waadt."

De komende jaren gaat DGTL steeds een stapje verder. Het festival wil in 2020 als eerste in de wereld zelfs geheel afval- en uitstootvrij worden. Daarvoor gaat DGTL alle benodigde energie zelf opwekken. Ook worden voedselkringlopen gesloten, zodat al het afval weer aan de basis staat van nieuwe grondstoffen.

Lees verder onder de advertentie

Nu al wordt de meststof struviet gewonnen uit de overvloed aan urine in de festivaltoiletten. Door biologisch afbreekbaar bestek te gebruiken kan dat met etensresten en al in de composteermachine. En ook daar helpt het enorm dat er geen vlees meer tussen zit. "Zo krijg je hoogwaardige compost die we in onze eigen tuinen kunnen gebruiken om gewassen te kweken."

Bijdrage aan de buurt

De internationaal toch al vooroplopende festivalbranche heeft samenwerkingsafspraken met de overheid. Via dit verbond leren ook andere festivals van het pionierswerk van DGTL. Uiteindelijk willen DGTL en moedermaatschappij Apenkooi naar festivals die 'regeneratief' zijn, zodat ze de omgeving zelfs meer opleveren dan ze kosten aan grondstoffen of overlast.

Vooral in de snel drukker wordende stad balanceren festivals op een dun draadje. Dan zal het helpen als de buurt er blijvend iets mee opschiet. "Door een betere infrastructuur achter te laten, bijvoorbeeld, door het terrein op te knappen of de omgeving schoon te maken."

Lees verder onder de advertentie

Niet alleen idealisme

Hoe dan ook: DGTL wil graag dat de festivalgangers iets van dat milieubewustzijn mee naar huis nemen. "Zo'n festival is een stad op zichzelf. Als dat al zo duurzaam kan zijn, zien de bezoekers ook hoe leuk en makkelijk het is om duurzaam gedrag mee te nemen naar hun dagelijks leven. Dat maakt de drempel lager."

Dat is overigens niet alleen idealisme, dat is ook business. Want een groeiend deel van het festivalpubliek wil niet anders meer. "Voor ons is het: practise what you preach, maar het is ook de tijdgeest," zegt Meyberg. "Het gaat er zeker van komen dat mensen niet meer naar bepaalde festivals willen omdat die niet duurzaam zijn."

Dit is de eerste aflevering in een serie over de genomineerden van de DAM Prijs voor de duurzaamste Amsterdamse mkb'er. Stemmen kan tot en met 21 november op www.amsterdam.nl/damprijs

Lees verder onder de advertentie

Het gaat er zeker van komen dat mensen niet meer naar bepaalde festivals willen omdat die niet duurzaam zijn.

Milan Meyberg, 'revolution manager' DGTL