Nieuws Actueel

Ondernemers prijzen producten aan in campagne Bijenkorf

Drie vrouwen mogen vandaag als onderdeel van de landelijke campagne 'A She Story' van de Bijenkorf, hun producten aanprijzen voor een plekje in het warenhuis. Binnenkort is de handenarbeid van één van hen te koop in het Utrechtse filiaal. Als diegene daarna ook nog de publieksprijs van alle filialen wint, krijgt ze een podium in de landelijke webshop. Dat schrijft het AD.

Freke Remmers | Foto: Ruud Voest 3 februari 2017

Stoffen 1065
'Zelfgedraaid serviesgoed'

Floortje Roetemaeijer (41) uit Driebergen draait haar eigen serviesgoed, vazen en potten in Het Serviesfabriekje.

,,Ik ben een eigen pottenbakkerij gestart in 2011. De naam Serviesfabriekje zegt het al: ik maak vooral servies. Allemaal in een vaste lijn, zodat je het ook kunt sparen. Ik maak alles met de hand, van broodje klei tot gebakken eindproduct. Ik ontwerp het eerst ook zelf. Ik ging op mijn veertiende met een vriendinnetje mee die op pottenbakkersles zat en dat vond ik zo leuk dat ik ook op les ben gegaan. Daarna heb ik de vakschool gedaan en tien jaar bij Mobach in Utrecht gewerkt. Het bedrijfje is nu al een tijdje in opbouw en we wilden net de stap gaan maken om ons te tonen aan een groter publiek. Maar hoe doe je dat? Via de Bijenkorf zou een fantastische kans zijn.''

'Bouwstenen voor universum'

Inge de Vor (30) uit Utrecht ontwerpt haar eigen stoffen en maakt daar kussentjes, sjaals en etuis van.

,,Ik heb nu één collectie. De stof ontwerp ik met de hand of op de computer. De liefde daarvoor is ontstaan tijdens mijn studie aan de Design Academie in Eindhoven. Ik gebruik het materiaal en de kleur als bouwstenen voor een universum waarbinnen alles past: de kleur, de sfeer, de subtiliteit. Uiteindelijk ga ik heel intuïtief aan de slag met wat ik voorhanden heb. Daarnaast is er de praktische kant: van de stoffen maak ik geen kunstvoorwerp dat je aan de muur kan hangen, maar een gebruiksvoorwerp. Je kunt mijn werk af en toe kopen op beurzen, maar ik heb nog geen webshop. Sinds kort ligt het wel in een winkeltje in Kyoto. De Bijenkorf is een heel goede kans om mijn werk aan een groter publiek te laten zien.''

'Op het randje tussen mode en kunst'

Elvira 't Hart (28) uit Utrecht ontwerpt, wat ze zelf noemt, 'draagbare tekeningen'.

,,Ik werk een beetje op het randje tussen mode en kunst. Ik vind dat mijn kleding ook draagbaar moet zijn, zodat mensen ervan kunnen genieten. Maar het moet ook aan de muur kunnen hangen als een echte tekening. Ik teken een kledingstuk, die schetsen digitaliseer ik en dan worden ze gelaserd door een machine. Wat ik teken, is het dan ook, met alles erop en eraan. Alle lijntjes, stiksels. Ik maak het op maat. Daarom ben ik vooral veel voor het buitenland aan het werk. Zo heeft Lady Gaga al eens een bh van mij aan gehad en heeft een kledingstuk in het Museum of Fine Art in Boston gestaan. Het lijkt me ook leuk om mijn werk in mijn eigen woonplaats te laten zien.''