Nieuws Actueel
'Die outlet komt er hoe dan ook, maar dan liever in Zoetermeer'
Om zijn plannen wordt Robbert Willems, voorzitter van de RVOZ, vaak voor gek verklaard. Of verguisd. Dat maakt hem niet uit, hij blijft fel voorstander van de Holland Outlet Mall, meldt het AD.

De preses van de Raad Voor Ondernemend Zoetermeer zal opgelucht ademhalen als de gemeenteraad er vanavond voor kiest om de tweede fase in te gaan voor de Holland Outlet Mall. ,,Je moet het zo zien: in je leven krijgt een mens drie tot vijf grote kansen. Een stad hooguit drie. De eerste kans was de bouw van Zoetermeer. De tweede het Stadshart. De derde is dan vanzelfsprekend de HOM. Ga je niet hierin mee, dan komt er de komende twintig, dertig jaar geen kans meer onze kant op. En verlies je met de Mall of the Netherlands (in het voormalige Leidsehage - red.) op fietsafstand een groot deel van je bezoek."
MeerderheidHij benadrukt nog maar eens geen belangen te hebben. De RVOZ behartigt de collectieve belangen van álle ondernemers in Zoetermeer. ,,Dus ook van de zwijgende meerderheid aan ondernemers die wél voor de HOM zijn. Je hoort nu alleen de luide minderheid. Wij zorgen voor 50.000 banen. Ondernemers maken een belangrijk deel uit van een vitale stad. Het besluit dat wordt genomen gaat niet om de HOM. Het gaat erom wat dit zou kunnen betekenen voor iedereen die hier wil wonen, werken, recreëren en investeren."
Hij snapt de angst van 'een paar ondernemers' wel. ,,Maar laten we reëel zijn. Al zou van al die miljoenen outletbezoekers er niet één naar het oude dorp komen en alles blijft dus hetzelfde als voor de HOM, wat is dan je verlies? Dan verandert er toch niets? Winkels gaan nu ook over de kop zonder de HOM. De dodelijkste concurrent van het Stadshart en het dorp wordt niet de HOM, maar de Mall of the Netherlands. Daar wordt 480 miljoen euro in gestoken door Unibail Rodamco, tevens eigenaar van winkels in het Stadshart. Gek hè, dat zij tegen de HOM zijn."
Hij verwijt ondernemers die tegen zijn 'protectionisme' en 'defensief gedrag'. ,,Gericht op microniveau in slechts één branche. Niemand kijkt naar een totaalplaatje en naar andere branches, zoals makelaardij en bankwezen. Die opstelling heeft nog nooit gewerkt. Het enige dat het oplevert is uitstel, om er daarna achter te komen dat je de boot hebt gemist."
Hij neemt zijn eigen bedrijf als voorbeeld. ,,Sinds 1993 hebben wij het IT-bedrijf TARQ. Toen kwam het internet. Ben ik ook niet naar de gemeente gegaan om te vragen of ze dat wilden uitzetten. Wij begonnen toen als een van de eersten in Nederland met Cloud. Het woord bestond nog niet eens. We hebben een kans gegrepen. Vroeger had je kolen, toen moest je overschakelen op gas en nu moet je als gasbedrijf overschakelen op zon en wind. Zo simpel is het."
ConsumentenVolgens Willems komt het outletcentrum er hoe dan ook, mogelijk elders. ,,Provast heeft het publiekelijk gecommuniceerd. Het geld is er (150 miljoen aan private investeringen - red.) en er zijn in een gebied van een uur rijden acht miljoen consumenten; dit is een te grote markt om te laten liggen. Dus Alphen aan den Rijn, Bodegraven of een ander grijpt die kans wel als wij 'm laten liggen."
De komst van de HOM zou bovendien het aanpakken van parkeer- en verkeersproblemen versnellen. Er is dan geld voor. ,,Het duurt anders nog jaren voor daar iets aan kan worden gedaan. Je hoort nu mensen over fijnstof. Binnen tien jaar rijdt bijna iedereen elektrisch. Probleem opgelost. Je moet breder en verder kijken. Als we dit niet doen, wordt de stad er niet beter op. Talenten en trendsetters zullen de stad uit gaan. Rotterdam trekt. Daar waren ze overigens ook mordicus tegen de komst van de Markthal. Nu blijkt het zo'n succes, dat er een tweede komt. Weet: wij hebben deze stad in bruikleen van onze kleinkinderen."
Gerelateerde artikelen'Die outlet mall in Zoetermeer komt er toch wel''Effect outletcenter beter onderzoeken'Rosada: van omstreden tot gewaardeerd outletcenter