Nieuws Dienstverlening

Hoe Diks Verzekeringen tot nu toe iedere crisis het hoofd bood

Na de eerste lockdown in het voorjaar, zorgt nu ook de tweede coronagolf voor veel onzekerheid bij ondernemend Nederland. 'Zonder wrijving geen glans', stelt Marc Diks van Diks Verzekeringen. Het online vergelijkingsplatform voor autoverzekeringen draait al een halve eeuw mee en heeft daardoor meerdere crises zien komen en gaan. De belangrijkste reden dat ze die hebben overleefd? Aanpassingsvermogen.

Van onze redactie 4 december 2020

Marc Diks

Marc Diks: ,,We nemen liever geen mensen aan waarvan we over een half jaar weer afscheid moeten nemen, dus zetten we voorlopig in op het stroomlijnen van de operationele kant van ons bedrijf." Foto: ANP

Volgens Marc Diks, zoon van oprichter Paul Diks en inmiddels mede-eigenaar, zit aanpassingsvermogen diepgeworteld in het bedrijf. ,,Mijn vader heeft altijd affiniteit gehad met computers. In de jaren zeventig had hij als een van de eerste een computer, een bakbeest van 35.000 gulden. Hij heeft zichzelf geleerd om te programmeren en legde al in 1997 de website Diks.nl vast, nog maanden voordat Google een domein zou claimen. Dat pakte later voordelig voor ons uit, want in de eerste jaren was de leeftijd van een website een belangrijke rankingsfactor binnen het algoritme van Google. Daardoor wisten we heel lang onze goede positie te behouden in de ranking. En doordat we altijd met de technologie zijn meegegaan, hebben we die toppositie weten vast te houden.”

,,Behalve onderscheidend vermogen is ook innovatie een belangrijk onderdeel van ons succes"

Marc Diks, mede-eigenaar Diks Verzekeringen

Claim je eigen niche

In een branche met veel concurrentie is het volgens Marc Diks ontzettend belangrijk om je te onderscheiden van de rest van het aanbod. De oude Kever van Marc – die hij als 22-jarige altijd voor de deur van het bedrijf parkeerde – zorgde ervoor dat Diks zijn eigen niche vond: oldtimer- en brommerverzekeringen.

,,In die tijd moesten oldtimers eerst getaxeerd worden voor je ze allrisk kon verzekeren. Dus plaatsten wij in de weekendeditie van de Telegraaf een advertentie voor een oldtimerverzekering van 89 gulden, met gratis taxatie”, vertelt Diks. ,,Aanvankelijk vond mijn vader de advertentie veel te duur, maar we deden het toch maar. De daaropvolgende week stonden onze telefoons roodgloeiend. Uiteindelijk kon natuurlijk iedereen adverteren met dit product, maar wij hebben ervoor gekozen het in de krant te zetten. Daardoor groeiden we uit van een lokale speler naar een landelijk opererend assurantiekantoor met een specialisme in oldtimerverzekeringen. Simpelweg door het te claimen.”

Pionieren met digital marketing

Behalve onderscheidend vermogen, is ook innovatie een belangrijk onderdeel van het succes van Diks Verzekeringen. Zo was het bedrijf in 1997 een van de pioniers op het gebied van SEO en digital marketing. Diks: ,,Toen Google Adwords nog relatief eenvoudig werkte, hebben wij ingezet op longtail-zoekwoorden en keyword-combinaties die niet direct met ons product samenhingen. Zo werd er bijvoorbeeld veel gezocht op ‘kentekenbewijs deel drie kwijt’, omdat dat deel toen nog nodig was om je auto te kunnen verkopen. Met die zoekwoorden heb ik toen een blog geschreven; dit leverde ondanks het kleine budget toch tractie – en zelfs wat sales – op. In die tijd was dit ontzettend vooruitstrevend, maar tegenwoordig doet bijna ieder bedrijf het op deze manier.”

,,Een pandemie ziet niemand aankomen, laat staan dat bedrijven erop zijn voorbereid”

Marc Diks, mede-eigenaar Diks Verzekeringen

Vooralsnog gaat het Diks Verzekeringen voor de wind, al diende de volgende crisis zich het afgelopen voorjaar zonder enige waarschuwing aan. ,,Een pandemie ziet niemand aankomen, laat staan dat bedrijven erop zijn voorbereid”, vertelt Diks. ,,In eerste instantie dacht ik niet zo veel van de lockdown. Maar toen het duidelijk werd dat de crisis langer dan een paar maanden zou aanhouden, moest ik meteen denken aan de kredietcrisis van 2008. Daar merkten wij eigenlijk vrij weinig van in het begin, totdat iedereen zijn (tweede) auto verkocht vanwege de aanhoudende werkloosheid. Daardoor bleven er ook minder auto’s over om te verzekeren. Het feit dat we er nu nog niks van merken, betekent niet dat we in de komende jaren ook veilig zijn.”

Probleemloze overstap op thuiswerken

Zoals Diks twintig jaar geleden als een van de eerste partijen de computer omarmde, is het bedrijf ook een early adopter van cloudtechnologie. ,,Wij werken al bijna vijftien jaar in de cloud”, legt Diks uit. ,,Onze archieven zijn volledig gedigitaliseerd en alle programma’s die we gebruiken zijn online beschikbaar. Dit is allemaal geboren vanuit de wens om door te kunnen werken, ongeacht de locatie en de aanwezige infrastructuur. Hoewel thuiswerken bij ons al jaren kon, gebeurde het nog weinig. Nu wil het toeval dat we eind 2019 rustig zijn gestart met thuiswerken, om te testen of alles werkt voor ons en onze medewerkers. Achteraf gezien was dit natuurlijk een geluk bij een ongeluk. Mede hierdoor hebben we het afgelopen voorjaar vrijwel probleemloos de stap naar volledig thuiswerken gezet.”

Overnames en operationele stroomlijning

Dat Diks Verzekeringen nog niet direct de gevolgen voelt van de coronacrisis, wil niet zeggen dat het bedrijf er zonder kleerscheuren vanaf komt. Diks kijkt daarom het liefst meerdere stappen vooruit. ,,We zijn nog steeds actief op zoek naar vergelijkingspartijen die interessant zijn voor een overname. Daarnaast kijken we hoe we kunnen groeien zonder veel risico’s te nemen. Omdat we liever geen mensen aannemen waarvan we over een half jaar weer afscheid moeten nemen, zetten we voorlopig in op het stroomlijnen van de operationele kant van ons bedrijf. Onderdeel hiervan is bijvoorbeeld een uitgebreide analyse van de invloed van thuiswerken op het benodigde aantal vierkante meters kantoorruimte na de coronacrisis. Succesvol ondernemen draait om het vinden van de perfecte balans. Alleen organisaties die in balans zijn, houden uiteindelijk het hoofd boven water.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.