Nieuws Dienstverlening

Marijke Horstink: haar HappyNurse groeit in nieuwe markt naar 30 miljoen omzet

Marijke Horstink gaf haar baan als bankdirecteur op om een eigen uitzendbureau in de zorg te beginnen. Het concept van HappyNurse: zorgverleners blij maken met werk dat past en perspectief biedt. De overstap op franchise met een compagnon en het aanboren van een lucratieve nieuwe markt bleken meesterzetten.

Bram de Vrind | Foto: Roy del Vecchio 7 september 2017

Marijke horstink happy nurse

Horstink werkte bij accountancyreus PWC en was directeur van een dochterbedrijf van ABN Amro. In 2008 begon de Amsterdamse haar eigen uitzendbureau HappyNurse in de zorg. Ze past zakelijke principes succesvol toe in deze branche. Horstink ging een joint venture aan met investeerder Marcel Slaghekke (de man achter Olympia Uitzendbureau) en breidde snel uit met een franchiseformule.

HappyNurse stapte anderhalf jaar geleden in de thuiszorg en haalt daaruit inmiddels de helft van de omzet, die dit jaar op 30 miljoen euro is geraamd. Van de 3500 mensen die bij HappyNurse zijn ingeschreven, werken er bijna 2700 via het uitzendbureau en de rest in thuiszorg. “Het thuiszorg concept groeit nu harder dan het uitzendbureau”, zegt Horstink.

Het begon allemaal met een blindedarmontsteking?

“Ik lag in 2008 met een blindedarmontsteking in het ziekenhuis in Amstelveen. Toen gebeurde het. Ik dacht: wat een toewijding hebben die verpleegkundigen. Ze helpen je ontzettend en blijven aardig en vrolijk. In dezelfde week las ik over een onderzoek dat hoge werkdruk, lage salarissen en roddelcultuur in de zorg blootlegde. Ik ben intuïtief ingesteld en dacht: daar moet ik wat mee. Ik wil de leukste werkgever voor verpleegkundigen worden.”

Als de zorg als bedrijfstak een patiënt is, wat is dan je diagnose?

“Mijn analyse was dat patiënten A: te weinig serieus genomen worden en B: te weinig aandacht kregen. Dat is waar HappyNurse vandaan komt: als je goed voor je verpleegkundigen zorgt met aandacht in termen van ontwikkeling en werkomstandigheden, dan wordt de patiënt daar ook gelukkig van. Als de verpleegkundige happy is, wordt de patiënt ook happy.”

Meer interessante ondernemers uit Amsterdam ontmoeten en zakelijke kennis en inspiratie opdoen? Kom op 21, 22 en 23 november naar de Week van de Ondernemer in Amsterdam. Hier kun je je aanmelden.

Happy?

“Je kent misschien het blad Happinez. Dat schrijft over de thema’s spiritualiteit, ontwikkeling en zingeving. Daaraan heb ik de naam ontleend.”

Wanneer dacht je bij ABN Amro: ik ben toe aan nieuwe uitdaging?

“Ik was directeur bij een dochter van ABN Amro en dacht: ik doe het allemaal voor de bank, maar had het bedrijf ook zelfstandig kunnen runnen. En ik was net gescheiden. Ik vroeg me af: wat kan ik verliezen als ik mijn eigen bedrijf opstart? Ik hoef eigenlijk alleen maar brokken te kopen voor mijn honden. Ik geef het een kans en als het binnen een jaar niks wordt had ik sowieso geen ondernemer moeten worden.”

Wat kan de zorg leren van de zakelijke wereld?

“Zakelijk, gestructureerd en planmatig werken. Marktwerking mag niet genoemd worden, terwijl het veel kan wel opleveren. Kijk naar de hoge mate van specialisatie. Een verpleegkundige die alleen klysma’s aanbrengt bij patiënten, dat zou in de zakenwereld onbestaanbaar zijn. Zo iemand kan ook andere verpleegkundige handelingen uitvoeren.”

Video: Marijke Horstink over wat de zakelijke wereld kan leren van de zorg

Welke uitdagingen had je in de beginfase?

“Ik had een lijstje gemaakt met punten waarom ik voor zelfstandig ondernemerschap had gekozen. Ik moest toch regelmatig naar dat lijstje kijken om te realiseren waarvoor ik het deed. Je hebt af en toe gewoon dips. Zes klanten achter elkaar die je afwijzen bijvoorbeeld. Dan moet je toch doorzetten.”

En toen?

“Ik had vanaf het begin veel aandacht van investeerders. Eigenlijk had ik geen zin in iemand die over mijn schouder meekijkt. Geld had ik niet nodig, want de zaak financierde zichzelf. Maar toen kwam mijn huidige compagnon Marcel Slaghekke tegenover me zitten. Hij wilde van HappyNurse een franchise onderneming maken. Hij had daarmee met Olympia Uitzendbureau succes geoogst. Al pratende raakte ik steeds meer geïnteresseerd. We hebben uiteindelijk een joint venture opgericht en openden franchises. Ik heb mijn eigen vestiging verkocht aan franchisenemers.”

HappyNurse zit nu ook in de thuiszorg. Wanneer zag je een gat in de markt?

“In 2014 kwam er een stelselwijziging waardoor je zonder contract met een zorgverzekeraar kon beginnen met thuiszorg. We kregen toen op gesprek bij het ministerie een papiertje met de grootte van de thuiszorgmarkt onder ogen. Er gaat 14 miljard in om. Ik hoor Marcel nog zeggen: ‘Die markt is net zo groot als de hele uitzendmarkt’! Toen was hij om. We hebben het concept uitgewerkt en een jaar later zijn we begonnen.”

Je concept: wijkteams met niet meer dan drie verzorgers per patiënt.

“Dat is één van de USP’s. Toen ik de thuiszorgmarkt onderzocht, kwam naar voren dat zorgontvangers steeds verschillende verpleegkundigen en verzorgenden over de vloer kregen. Een mevrouw die zelf huisarts was geweest, turfde in een half jaar bijna honderd verschillende zorgverleners. Dan ben je als cliënt je privacy kwijt. Daarop heb ik ingehaakt. Met kleine teams en maar drie of vier zorgverleners per cliënt. Dan ziet de cliënt vertrouwde gezichten en ontstaat er een band tussen zorgverlener met cliënt. Een zinvolle relatie tussen zorgverlener en cliënt is voor beiden een belangrijke factor om happy te worden.”

Wat was je grootste tegenslag?

“Als ondernemer heb ik geleerd om tegenvallers snel te incasseren. Als een investering niet goed uitpakt: jammer dan, afschrijven en dat verdienen we weer terug.”

Voorbeeld?

“Het implementeren van een urenadministratiesysteem bleek al snel een farce. Dat systeem heb ik toen in één keer afgeschreven. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. En hup: door!”

Wat was je meesterzet?

“De samenwerking met Marcel Slaghekke. Ik had er gelijk een goed gevoel bij. We voelen elkaar goed aan. Gunnen elkaar de ruimte. Maken weleens fouten, lachen erom en gaan dan weer door. Ik had nooit aan franchise gedacht. Dat heeft hij ingebracht. Hij was nog niet bekend met de gezondheidszorg. Dat heb ik ingebracht.”

Hoe is opleidingstak HappyCampus uitgegroeid tot afzonderlijke poot?

“Aanvankelijk kocht ik externe opleidingen in voor grof geld tegen matige kwaliteit. Toen kwam ik iemand tegen die opleidingen verzorgde bij een klant en ook als zzp’er ging werken. Ik vroeg haar de trainingen bij ons te verzorgen. Zij heeft een heel programma voor onze verpleegkundigen ontwikkeld en opgezet. We hebben een opleidingsbureau voor thuiszorgers wijkverpleging overgenomen dat post-HBO leergangen voor thuiszorgers wijkverpleging heeft ontwikkeld. We leiden in samenwerking met een ROC en HBO’s nu ook mensen op. De HappyCampus is zo groot geworden dat hij op zichzelf kan opereren, dus we gaan hem verzelfstandigen.”

Welke benadering breng je zorgverleners bij?

“Wij leren: je hebt mensen tegenover je die een heel leven achter zich hebben en de moeilijke stap moeten nemen om zichzelf in vrijheid te beperken door hulp te accepteren. Stel je het eens voor! En deze mensen zijn vaak prima in staat om zelf te bepalen wat ze wel en niet willen. Je moet ze fatsoenlijk behandelen en je respect hebben voor hun wensen.”

Is ondernemerschap voor jou een verslaving?

“Het ondernemerschap als levensstijl past bij mij. Ik ben onafhankelijk en niet risicomijdend. De creatiewaarde van het ondernemerschap spreekt mij aan. HappyNurse bestond niet voor ik ermee begon en is gegroeid naar een aanzienlijk bedrijf. Daar ben ik wel een beetje trots op. Ik heb iets gebouwd.”

Wat is je belangrijkste ambitie?

“Ik was begin dit jaar twee maanden in de Verenigde Staten om nieuwe ideeën uit te werken. Maar de conclusie was eigenlijk dat ik beter de focus kon leggen op het bestaande uitzendbureau en de thuiszorg gewoon heel stevig positioneren en daar de groei zoeken. Buurtzorg heeft 600 wijkteams in Nederland. Hoog tijd voor een tweede landelijke speler. Van 30 teams naar een paar honderd. Daar is ruimte voor en behoefte aan.”

Als een investering niet goed uitpakt: jammer dan, afschrijven en dat verdienen we weer terug

Marijke Horstink, HappyNurse