Nieuws Actueel
Zelhemse dierenspeciaalzaak is een van de besten van Nederland
Ze maakten furore met de verkoop van brillen, bier en chips voor honden. De winkel van Gerrie en Arjan Berendsen in Zelhem behoort nu tot de vijf beste dierenspeciaalzaken van Nederland. Dat schrijft De Gelderlander.

Jaarlijks lopen Arjan (49) en Gerrie (57) Berendsen met een brede grijns rond op de huisdierenbeurs in Neurenberg.
"Je doet er altijd nieuwe ideeën op", stelt Arjan, die samen met zijn vrouw Dierenspeciaalzaak Molenkamp runt. Zo trof hij stenen aan die je in de waterbak van de hond moet leggen. Als die vervolgens op het gazon urineert, wordt het gras niet bruin.
Een uitvinding waar Gerrie en Arjan wel gevoelig voor zijn. Niet voor niets introduceerden ze fietskarren en regenjasjes voor honden in hun zaak. Ook verkopen ze bier en chips voor de viervoeter. Met succes. "Het komt niet allemaal vanzelf aanwaaien", weet Arjan. "Je moet pionieren."
BeginjarenHoe anders was dat jaren terug, toen het assortiment van het familiebedrijf van Gerrie beduidend soberder was. "Het is heel lang bij een riempje, mandje, vlooienbandje en kussentje gebleven", vertelt Gerrie.
"Toen ik speeltjes voor de hond wilde gaan verkopen, wilde mijn vader daar eerst niets van weten. Inmiddels is de hond echt een gezinslid geworden. En we hebben nu zelfs speelgoed voor konijnen."
Haar man Arjan kreeg op zijn 15de een eerste bijbaantje bij Molenkamp. "Zes jaar later werd ik fulltimer. Toen kon ik stoppen met het reinigen van aquariums in zorgcentra. Dat deed ik er 's avonds nog bij."
Samen hebben ze ondervonden dat het 'honden- en kattenmateriaal' het best verkoopt in de Achterhoek. Met exotische dieren hoeven ze niet meer aan te komen, de jeugd is amper te prikkelen voor huisdieren. Reden genoeg voor het duo om verder te pionieren.
JubileumMolenkamp heeft een jubileum in het vooruitzicht - het bedrijf bestaat bijna 50 jaar - maar kan eind deze maand misschien al een feestje vieren. De zaak behoort tot de vijf finalisten van de verkiezing Dierenspeciaalzaak van het Jaar, georganiseerd door Stichting Animal Event. Een mooie erkenning, vindt Arjan. "Het geeft aan dat wij niet zijn blijven steken bij de verkoop van een zakje voer."
Tijdens de vakdagen van brancheorganisatie Dibevo op 30 en 31 oktober wordt de Dierenspeciaalzaak van het Jaar bekendgemaakt.
Een greep uit de innovatieve ideeën van Dierenspeciaalzaak Molenkamp:
1. Hondenbril (2003)Arjan: "Ik las er in een vakblad over. Het bleek dat door UV-straling het hoornvlies van honden kon worden aangetast en dat die brillen daartegen beschermen. Ik dacht: ik bestel er eens drie. Dat werden er al snel meer. We schreven dierenartsen aan en die verwezen mensen naar ons door. De grap was dat we in de meest rare bladen terechtkwamen. Zo'n bril werkt echt. We hebben klanten met een boot en twee honden. Die honden willen zonder bril niet meer de boot op."
2. Hondenbier (2007)"Eén keer per jaar gaan we naar Oostenrijk. Toen we na een jachtproef 's avonds een biertje dronken, vroegen we ons af waarom er eigenlijk geen bier voor honden was. Ik heb contact gezocht met een bierbrouwer en die zag er de grap wel van in. Het was een kwestie van proeven totdat we tot een juiste combinatie van gerstemout en poedervlees kwamen. Het begon als een gimmick, maar we hebben meer dan een miljoen flesjes verkocht. Het bier is nog steeds te koop."
3. Hondenchips (2015)"Bestaat alleen uit aardappel en mais en bevat geen zout en smaakversterkers. Alleen al dat krakende geluid als honden het eten... Ik moet zeggen dat dit ons financieel geen windeieren heeft gelegd. Maar op een gegeven moment waren we hele avonden in de weer met van allerlei documenten en administratie. Toen hebben we alles overgedragen aan een groothandel. Ik ben nu weer bezig met iets nieuws. Volgend jaar bestaan we 50 jaar, dus er gaat wel weer iets gebeuren."