Aangeboden door Salesforce

Podcast

Datagedreven ondernemen gaat marlies I dekkers dankzij Salesforce voor de wind

Mede door datagedreven te ondernemen gaat het marlies I dekkers eindelijk weer voor de wind. Op basis van data-analyse heeft het bekende lingeriemerk dankzij software van Salesforce veel meer inzicht gekregen in het koopgedrag van verschillende klanten. ,,Op het juiste moment de juiste boodschap brengen, daar gaat het om. Het is voor ons een manier om klanten nauwer aan ons bedrijf te binden, om een persoonlijke relatie met ze op te bouwen’’, zegt Chief Digital Officer Jerome Orlemans.

Marlies Dekkers Jerome Orlemans

Foto: Marco De Swart

Van onze redactie 28 april 2021

In de zeven jaar dat Jerome Orlemans bij marlies I dekkers verantwoordelijk is voor de digitale transformatie van het door marlies I dekkers opgezette lingeriemerk, is hem een ding duidelijk geworden: het merk in het hogere segment kent niet zozeer klanten, maar echte fans.

,,En daar zit voor ons echt meerwaarde in. We weten dat er vrouwen zijn die echt een groot liefhebber zijn van ons merk. Ze kijken vaak op de website en besteden bovengemiddeld veel geld aan lingerie. Door data-analyse kennen we deze groep. Wanneer ze onze website bezoeken, krijgen ze een andere beleving dan mensen die ons merk nog niet zo goed kennen. We noemen ze royals en behandelen ze ook als zodanig. Ze krijgen bijvoorbeeld toegang tot evenementen of shows bij de introductie van een nieuw seizoen.’’

Jerome Orlemans 1

Jerome Orlemans

Chief Digital Officer, marlies I dekkers

Taak om de onderneming te digitaliseren

Orlemans kwam het team van marlies I dekkers in 2014 versterken, op het moment dat het bedrijf net opkrabbelde uit een faillissement. Hij kreeg als taak om de onderneming te digitaliseren: het neerzetten en optimaliseren van een online omgeving. Karmijn Kapitaal had het bedrijf overgenomen en had ‘een duidelijke visie over de verhoudingen man/vrouw binnen het bedrijf’. ,,We zijn met een aantal mannen naar binnen gekomen voor een betere balans,’’ zegt Orlemans met een glimlach.

Orlemans is al sinds 1996 ‘met online bezig’, zoals hij het zelf zegt. Bovendien had hij al ruime ervaring opgedaan in online fashionindustrie, als manager e-commerce bij O’Neill. ,,De opdracht was simpel: we kwamen uit een doorstart en moesten zo snel mogelijk groeien. De ambitie was digitaal. Er viel een hoop te winnen, want op het moment dat ik binnenkwam, bedroeg de online verkoop 2 à 3 procent van de totale omzet. Dat aandeel is gegroeid naar ruim 65 procent. We hebben dus een paar grote stappen gemaakt, terwijl het aantal verkooppunten min of meer gelijk is gebleven: 900 wereldwijd.’’

"Door data-analyse krijg je inzicht in zoek- en vooral koopgedrag van mensen. We wisten bijvoorbeeld dat bepaalde klanten een duidelijke voorkeur hebben voor een specifieke collectie"

Jerome Orlemans, Chief Digital Officer marlies I dekkers

Overstappen naar een stabiel platform

Vlak na de doorstart hing de website ‘met plakband aan elkaar’, blikt Orlemans terug. ,,Je zag dat de boel omver werd getrokken op het moment dat het aantal bezoekers steeg. Vervolgens kreeg de customerservice het heel erg druk. Dat was hét moment om over te stappen naar een stabiel platform, zodat ik me kon focussen op de groei van het bedrijf, in plaats van het in de lucht houden van de website. Salesforce heeft toen binnen zes weken een nieuw en vooral heel stabiel platform gerealiseerd.’’

Aanvankelijk werd ingezet op pushmarketing: zo veel mogelijk verkeer op de website genereren. De omzet steeg jaarlijks. Op een gegeven moment ontstond de behoefte om een meer persoonlijke relatie met de klanten (of beter: fans) op te bouwen. ,,In plaats van pushen gaat het vooral om de juiste boodschap op het juiste moment brengen. Door data-analyse krijg je inzicht in zoek- en vooral koopgedrag van mensen. We wisten bijvoorbeeld dat bepaalde klanten een duidelijke voorkeur hebben voor een specifieke collectie. Vervolgens hebben we data-specifieke campagnes opgezet. Het heeft geleid tot een grotere conversie.’’

''We dachten deze landen te kunnen veroveren met een klein budget, maar dat lukte niet. Toen hebben we het omgedraaid: we hebben een analyse gedaan op basis van data''

Jerome Orlemans, Chief Digital Officer marlies I dekkers

Door focus op hotspots fysieke en online zichtbaarheid vergroten

De verschuiving van offline naar online heeft het lingeriemerk geen windeieren gelegd: de totale omzet van marlies I dekkers bedraagt nu circa 30 miljoen euro, aldus Orlemans. De luxe ondermode is weliswaar wereldwijd verkrijgbaar, maar de onderneming wil heel graag groeien in onder meer de Verenigde Staten en Duitsland.

Orlemans: ,,We dachten deze landen te kunnen veroveren met een klein budget, maar dat lukte niet. Toen hebben we het omgedraaid: we hebben een analyse gedaan op basis van data. Waar zitten onze verkooppunten? Waar zien we juist online traffic vandaan komen? Waar zie je sociale engagement? Op een wereldkaart hebben we vervolgens een aantal hotspots aangestipt. Samen met onze afdelingen sales en marketing hebben we in Duitsland getest. Op een plek waar vooral veel online werd gekocht, hebben we een winkel geopend. Op een plek waar vooral veel in winkels werd gekocht, hebben we steviger ingezet op online. Door te focussen op hotspots proberen we de fysieke en online zichtbaarheid te vergroten. Het uitgebreid analyseren van data heeft voor ons heel goed uitgepakt.’’

Alles weten over datagedreven ondernemerschap? Dit e-book helpt je verder.

marlies I dekkers en Salesforce

Lingeriemerk marlies I dekkers maakt al jaren gebruik van het CRM-systeem van Salesforce. CRM staat voor Customer Relation Management, ofwel de manier waarop een organisatie de relatie en interactie met klanten én potentiële klanten beheert. CRM betekent dat je als bedrijf alle account- en contactinformatie op een centrale en toegankelijke plek bewaart. Het is voor veel bedrijven een instrument om voeling te houden met hun klanten, processen te stroomlijnen en meer winst te genereren. Met data-analyse krijg je als bedrijf direct inzicht in belangrijke cijfers, signaleer je kansen meteen wanneer ze zich aandienen en voorspel je resultaten met meer zekerheid.

Om klanten te benaderen, maakt marlies I dekkers gebruik van Salesforce Commerce Cloud, Service Cloud en Marketing Cloud. Met deze software kun je het klantenbestand segmenteren, pijnpunten aanpakken en klanten persoonlijke service bieden. Door uitgebreide data-analyse kan marlies I dekkers haar klanten de zo gewenste customer journey aanbieden.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details