Nieuws Digitalisering
Nederlands mkb digibeet? Absoluut niet, zo blijkt uit onderzoek
Nederland doet het goed qua digitalisering in vergelijking met Frankrijk, Duitsland, Spanje en België. Dit heeft een studie van Sortlist met behulp van 500 mkb-bedrijven in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat 'onze' mkb-ondernemers bijna aan top staan. Driekwart van deze bedrijven heeft een eigen website en staat open voor verbeteringen.

Foto: Unsplash
Slechts 25 procent van de Nederlandse mkb-bedrijven heeft geen website. In een Europese vergelijking komt Nederland op de tweede plaats na koploper Duitsland, waarvan 22 procent geen website heeft. Andere landen, zoals België met 42 procent en Spanje met 33 procent, scoren significant slechter in de studie. Een ander positief feit is dat ruim de helft van de Nederlandse mkb'ers hun website nog meer wil aanpassen aan het mobiele formaat, zo blijkt uit het onderzoek.
Basisvereisten voor website mkb
Toch blijkt dat meer dan een op de vier mkb-bedrijven in Nederland nog steeds geen website heeft. Reden hiervoor is dat noodzakelijke basisvereisten ontbreken: 55 procent van de bedrijven binnen deze groep die al een website aan het plannen waren, heeft bezuinigd op online initiatieven.
''In 2020 is creëren van kwalitatieve content de hoogste prioriteit voor 28 procent van de middelgrote en kleine bedrijven''
Site verbeteren met seo
In 2020 is creëren van kwalitatieve content de hoogste prioriteit voor 28 procent van de middelgrote en kleine bedrijven. De reden hiervoor is dat deze bedrijven dankzij content het vertrouwen van hun klanten kunnen vergroten, de conversie van hun website kunnen verhogen en nieuwe bedrijfsmodellen kunnen ontdekken. Aan de andere kant overweegt slechts 17 procent van de bedrijven om hun website te verbeteren op het gebied van seo.
Lees ook: Mkb-ondernemers vinden digitalisering noodzakelijk voor groei