Nieuws Digitalisering
Kwart van ondernemers heeft plan van aanpak voor online marketing en verkoop
Gebrek aan tijd en kennis, en onduidelijkheid over de opbrengsten, remmen ondernemers in de stap naar online marketing en verkoop. Eén op zes ondernemers wil wel aan de slag met online marketing en online verkoop, maar geeft aan daarvoor de kennis te missen. Een kwart heeft daadwerkelijk een plan van aanpak, zo blijkt uit onderzoek van de KVK.

Foto: Shutterstock
Het onderzoek onder bijna duizend ondernemers bevestigt dat vrijwel alle ondernemers bezig zijn met digitaliseren. Zelfs degenen die er weinig affiniteit mee hebben, ondernemen basisactiviteiten: tussen de 73 en 80 procent heeft een een google-vermelding, een website, digitale financiële administratie en/of maakt backups. Twee derde van de ondernemers neemt maatregelen tegen cybercrime.
Lees ook: Succesvol online verkopen? Bekijk deze tips van experts en topondernemers
Kwart heeft plan van aanpak, merendeel gebeurt ad hoc
Hoe ondernemers verder met digitalisering omgaan, verschilt sterk. Twee op de vijf geeft aan dat digitaliseren een essentieel onderdeel van de bedrijfsstrategie is en een kwart heeft een duidelijk plan van aanpak. Bij het merendeel gebeurt het meer ad hoc, afhankelijk van beschikbare tijd en middelen. Over het algemeen geldt dat hoe meer werkzame personen een bedrijf heeft, hoe verder gevorderd het is in digitalisering. Bedrijven met tien of meer werkzame personen werken relatief vaak met een softwareleverancier (50 procent). Ondernemingen met één werkzame persoon zoeken vaker kennis op internet (43 procent), maar weten algemene instanties, zoals KVK (8 procent), gemeente (2 procent) of overheid (3 procent) nog niet goed te vinden voor advies bij online marketing en verkoop.
Een verdere belemmerende factor is budget. Wanneer voor ondernemers vooraf beter duidelijk is wat de investering oplevert, zal het makkelijker zijn hier budget voor vrij te maken.