Nieuws Digitalisering

Techbedrijf Trengo haalt 31 miljoen euro op voor oplossing versnippering van communicatiekanalen

Bellen, hoe durf je! Steeds meer communicatie binnen een bedrijf vindt plaats via online communicatieplatformen. Het zou efficiënter zijn dan een mobieltje aan je oor. Het Nederlandse techbedrijf Trengo knoopt achter de schermen al die verschillende platformen weer aan elkaar. Overzichtelijk en efficiënt. Om dit concept verder uit te rollen, haalde de onderneming deze week 31 miljoen euro op.

Eduard Voorn 2 september 2021

De drie oprichters van Trengo: Patrick Meutzner (links), Marcel van de Weerd, en Igo Trampe. Foto: Trengo

Even mijn eigen ervaring als journalist: soms heb ik drie tot vier online communicatieplatformen openstaan. Het is verwarrend werken het switchen tussen Slack, WhatsApp Business en soms ook nog Google Business Messages.

Via een onlineplatform biedt Trengo ondernemers en hun bedrijven de mogelijkheid die verschillende communicatiekanalen samen te voegen. Alles wordt vanuit één programma bediend en gepresenteerd. Dit verbetert volgens het bedrijf de klant- en teamcommunicatie. ,,Het biedt organisaties wereldwijd een eenvoudigere, efficiëntere en consistentere manier voor alle communicatie", aldus medeoprichter Patrick Meutzner (32) in en toelichting. Hij begon in 2017 samen met Marcel van de Weerd en Igo Trampe aan de ontwikkeling van het omnichannel communicatieplatform

Lees ook: 'Een op drie jongeren voorziet toekomst zonder fysiek winkelbezoek'

Snelheid van digitale ontwikkeling communicatiekanalen zorgt voor overbelasting

De New Yorkse venturecapitalist Insight Partners en het Nederlandse Peak – dat stapte in februari 2020 al in met 1,75 miljoen euro - zijn betrokken bij de investering. Met de 31 miljoen euro moet de Utrechtse onderneming niet alleen sneller internationaal uitbreiden, maar ook talent aantrekken voor de verdere ontwikkeling van het platform.

Het doel van Trengo is de toegenomen (werk)druk op teams, ontstaan door werken op afstand, te reduceren. Meutzner: ,,De snelheid van digitale transformatie in bedrijfscommunicatie en de ontwikkeling van opkomende communicatiekanalen is ongekend, maar zorgt ook voor overbelasting, chaos, inefficiëntie en stress. Het mkb heeft moeite om bij te blijven en te concurreren.”

Lees ook: Experts Aslander en Banach: hoe je digitale fitheid van medewerkers vergroot

Gaat Trengo unicorn Messagebird aftroeven?

Trengo, overigens een concurrent van de Nederlandse ‘tech unicorn’ Messagebird, heeft in totaal meer dan tweeduizend klanten verdeeld over zestig verschillende landen. Het aantal klanten is in een jaar tijd verdriedubbeld. Onder de gebruikers van het platform zijn autoverhuurbedrijf Europcar, Pon Porsche Dealergroep en smartphonefabrikant OPPO.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws