Actueel

Roosendaal Business Awards: een kijkje achter de schermen

beeld deondernemer
Leestijd 7 minuten
Lees verder onder de advertentie

In Roosendaal is al jaren bekend dat zakelijke moed, ondernemingsdrang, innovatie en maatschappelijk bewustzijn beloond moeten worden. Het liefst zo feestelijk mogelijk, lekker op z'n Brabants. Die wens is verhoord, want sinds 2013 wordt het evenement Roosendaal Business Awards gehouden. Organisator Corné Oosterbos kijkt vol vertrouwen vooruit op de komende editie. ,,Toen we in 2013 begonnen, gaf ik mezelf drie jaar om te kijken of het evenement bestaansrecht had. Dat is het geval gebleken. De voorgaande edities legden we de nadruk op inspiratie, dit jaar zetten we in op fun en entertainment. Het zakelijk klimaat lijkt positief om te slaan. Er mag weer gelachen worden. We hebben een nieuwe locatie en nieuwe partners. Ook hebben we dit jaar weer een aantal nieuwe bedrijven op de lijst staan. We krijgen niet alleen meer aanmeldingen, ook de kwaliteit van de bedrijven stijgt."

De gemeente Roosendaal kan dit evenement natuurlijk niet stilletjes aan zich voorbij laten gaan. Burgemeester Jacques Niederer en wethouder Hans Verbraak steunden al snel de Roosendaal Business Awards. Wethouder Verbraak: ,,Het evenement is een groot succes. Onze stad ligt goed bij ondernemers. Er is veel belangstelling van bedrijven om zich in Roosendaal te vestigen. De gunstige ligging tussen de wereldhavens en de actieve samenwerking met hbo-opleiding Associate degree van Avans Hogeschool spelen zeker een grote rol. De puzzelstukjes beginnen mooi in elkaar te vallen."

BedrijfsbezoekElk jaar worden in drie categorieën de prijzen verdeeld. Een bedrijf dat in aanmerking wil komen voor de 'grote Roosendaal Busisness Award' moet meer dan 20 medewerkers hebben. De ondernemers met minder dan vijf mensen op de loonlijst dingen mee voor de Small Business Award. De ondernemer die de waardevolste bijdrage aan de stad heeft geleverd wordt geëerd met de City Award. Het is aan de vijfkoppige deskundige jury om uit alle inzendingen de juiste selectie te maken. Juryvoorzitter Chris Cornet gunt ons een kijkje achter de schermen. ,,Een bedrijf moet gevestigd zijn in Roosendaal en de besluitvorming moet hier plaatsvinden. Na aanmelding krijgt een bedrijf van ons een uitgebreide vragenlijst. Wij hebben veel punten waar wij naar kijken, zoals de aard van een bedrijf, structuur, strategie, visie voor de toekomst en het personeelsbeleid. Maar ook de financiële situatie en hoe een bedrijf zich op het maatschappelijke vlak beweegt, vinden wij belangrijk. Voor de City Award kijken we natuurlijk extra goed naar wat het bedrijf betekent voor Roosendaal. Op basis van al die criteria maken wij een selectie van bedrijven die we gaan bezoeken. Aan de hand van dit bezoek maken we de uiteindelijke selectie van maximaal acht bedrijven per categorie. Het is geen prijs die in de schoot geworpen wordt, een bedrijf moet er echt zijn best voor doen. Dat hoort ook bij ondernemerschap."

Lees verder onder de advertentie

LocatiesDit is het jaar van veranderingen voor de Roosendaal Business Awards. Er is niet alleen een nieuwe locatie gekozen, de Sint-Janskerk, maar ook het programma is flink onder handen genomen. Op de avond van de uitreiking waren er dit jaar voor het eerst drie verschillende locaties. Het hoofdprogramma, de uitreiking en de afterparty vonden plaats in de Sint-Janskerk. Maar eerder op de avond konden de kopers van een vip-arrangement terecht in het Oude Raadhuis voor een uitgebreid diner en een netwerkgesprek. Degenen die gebruikmaakten van het mkb-arrangement gingen naar Brasserie 2Eat. De kleine ondernemers en zelfstandigen troffen elkaar op dat moment in de kerk.

De organisator legt uit waarom hiervoor gekozen is. ,,Ondernemers van grote bedrijven vinden het vaak prettig om elkaar in kleinere kring te treffen. Hetzelfde geldt, denken wij, voor mkb'ers en kleine ondernemers. Dat zijn de drie doelgroepen waar wij ons op richten. Alle partijen komen uiteindelijk samen in de Sint-Janskerk voor de uitreiking en de afterparty. Om 20.00 uur stroomt het overige publiek binnen en gaat de uitreiking van start en maken we er een grote show van."

Corné praat vol trots over 'zijn' awardshow. Alles is tot in de puntjes geregeld, niets staat een mooie vierde editie nog in de weg. Ondanks alle plannen en ideeën verliest hij het belangrijkste dat de prijs te bieden heeft nooit uit het oog. ,,Meedoen aan deze uitreiking is voor een bedrijf en zeker ook voor de teams binnen het bedrijf belangrijk, dat lijken de bedrijven ook steeds meer te beseffen. We hebben een aantal weken geleden samen met de wethouder en de juryvoorzitter de winnaars van vorig jaar uitgenodigd om tijdens een zogenaamde pizzasessie eens bij te praten. Als je dan hoort wat zo'n prijs voor een onderneming en de werknemers het afgelopen jaar heeft betekend, worden we enthousiast. Veel exposure, nieuwe klanten, maar ook het gevoel van trots binnen het bedrijf. Dat is gewoon geweldig, daar ben ik apetrots op."

Lees verder onder de advertentie

De locatieman: Michiel Wijnstroom regelt de uitreiking

,,De St. Jan is het icoon van Roosendaal. Corné Oosterbos gaf aan dat hij dit jaar een andere locatie wilde voor de show. De St. Jan leent zich hier uitermate goed voor", zegt Michiel Wijnstroom, locatiemanger van de St. Jan en salesmanager van Hutten. ,,We huren deze locatie van Monumenten Fonds Brabant. De locatie en de bijzondere sfeer die hier hangt zijn uniek. Sinds acht jaar exploiteert Hutten deze locatie. We hebben veel ruimte en we hebben de hele ruimte akoestisch en technisch geschikt gemaakt voor evenementen. We regelen de prijsuitreiking en de afterparty."

Het jurylid: Dennis Klasen selecteert de bedrijven

Lees verder onder de advertentie

,,Ik ben vanaf de eerste editie als jurylid verbonden aan de Roosendaal Business Awards", vertelt Dennis Klasen. ,,De organisatie zocht juryleden die bekend waren in de Roosendaalse ondernemerswereld. Door mijn werk als accountant bij Van Oers Accountancy & Advies heb ik veel ondernemers leren kennen. Ondernemers moeten moeite doen om zich aan te melden, dat doen we bewust. Ze moeten zich echt presenteren. Er zijn veel criteria waar een ondernemer aan moet voldoen. Het allerbelangrijkste is dat het een echt Roosendaals bedrijf is en dat ze een binding hebben met de stad."

De wethouder: Hans Verbraak wil groeiende bedrijven helpen

,,Het begon met een ontmoeting met Corné. Tijdens een kop koffie hadden we het er over dat Roosendaal, in tegenstelling tot andere gemeenten, geen ondernemersprijs heeft. Dat moest veranderen", vertelt wethouder Hans Verbraak. ,,Zo kwam het idee voor de Roosendaal Business Awards tot stand. We hadden nooit durven denken dat dit in drie jaar tijd zou kunnen uitgroeien tot het evenement dat het nu is. Een mooi evenement, geen gala, geen gedoe, echt op zijn Roosendaals. We zien dat ondernemers elkaar steeds meer opzoeken. Roosendaal is een echte ondernemersstad. Daar ben ik trots op."

Lees verder onder de advertentie

De cateraar: Shelien Loetawan kookt voor de ondernemers

,,Op de Roosendaal Business Awards doen wij op alle locaties de catering. We werken zo veel mogelijk met lokale producten. Hierdoor kunnen we het menu pas laat samenstellen", vertelt Shelien Loetawan, chef-kok bij Brasserie 2eat. ,,We maken aparte menu's voor het mkb- arrangement en het vip-arrangement. De grootste uitdaging voor ons is het leveren van de hoogst mogelijke kwaliteit. Het moet gewoon goed zijn. Waar wij ook altijd mee uitpakken is onze presentatie. Wij houden ervan om de omschrijving op de kaart summier te houden om zo iedereen te verbazen met een spectaculaire presentatie."

De winnaar: Franc Buijsen is de winnaar van vorig jaar

Lees verder onder de advertentie

,,Toen wij de prijs wonnen, kwam echt het besef dat we iets bijzonders aan het doen waren", vertelt Franc Buijsen van Quality Inspection Services. ,,De organisatie van het evenement is professioneel. Er wordt bijvoorbeeld van de genomineerden een heel mooi bedrijfsfilmpje gemaakt. Je gaat op een andere manier naar je bedrijf kijken. De award leverde ontzettend veel publiciteit op waardoor we weer nieuwe klanten kregen." Een ondernemer met de drive van Franc heeft ook voor de toekomstige ondernemers een advies paraat. ,,Handel voorzichtig, maar volg altijd je passie. Dat is het belangrijkste."

Gerelateerde artikelen:

Karpack beloond met Roosendaal Business Award

Lees verder onder de advertentie