Nieuws Actueel

Familiebedrijf, blijf nieuwe dingen proberen

Familiebedrijven doen het goed. Maar waar schuilen voor hen de gevaren? Boris Jonkers (40), directeur van De Familiebedrijven Adviesgroep legt uit.

Boris Jonkers 17 oktober 2017

De meeste familiebedrijven hebben de crisis goed doorstaan omdat ze vlees op de botten hadden en niet in paniek raakten. Omdat ze minder hebben bespaard en eerder konden investeren, stralen ze nu uit dat het goed gaat. Maar er is wel een gevaar: de ontwikkelingen op het gebied van kennis, technologie, logistiek en andere processen verlopen in een razend tempo. En een ondernemer die een hele geschiedenis achter zich aan sleept, heeft daar nu eenmaal meer last van dan wie net begint.

Investeer in technologie

Vroeger zou een familie-handelsbedrijf nog voor het einde van de crisis tien nieuwe verkopers hebben aangetrokken, maar nu moet er wellicht wel geïnvesteerd worden in voor hen onbekende, complexe dingen als e-commerce, een nieuwe website, technologie of logistiek. Dat vinden velen risicovol. Familiebedrijven hebben soms de neiging om alleen in volume te denken, terwijl klanten tegenwoordig misschien snelheid willen, transparantie, of speciaal op hen toegespitste producten en diensten. Mijn advies is: blijf nieuwe dingen proberen!

Verzamel kennis

Waar familiebedrijven ooit begonnen toen iemand een kans zag, vragen nieuwe kansen tegenwoordig innovatie. Investeer in besluitvorming. Zorg dat je voldoende kennis om je heen hebt om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Zoek samenwerking. Dat kan met leden van de volgende generatie zijn, maar nieuwe input kan ook komen van nieuwe medewerkers of externe adviseurs die misschien beter weten wat deze tijd vraagt. Als je wilt weten wat je klant wilt, heb je namelijk kennis nodig, en niet altijd een beter product of commerciëlere medewerkers.

Loyaliteit als last

Zorg tenslotte ook voor een goede balans tussen je investeringen in kennis, it en processen, en de competenties van je medewerkers. Als die blijven doen wat ze altijd gedaan hebben, gaat jouw innovatie niet werken. Loyaliteit kan soms eerder een last dan een voordeel opleveren. Zorg dus dat ze méé gaan met die innovatie, dat hun kennis op peil blijft en dat er ook op de werkvloer een goede mix van generaties komt.