Nieuws Actueel
Phishing: doe de test! Valse mail of niet?
Behoorlijk wat particulieren en ondernemers worden er dagelijks mee bestookt: mailtjes van bedenkelijke afkomst. Deze zogenaamde 'phishing'-berichten kunnen flinke financiële problemen opleveren wanneer goedgelovige of haastige ontvangers hun persoonlijke gegevens achterlaten op een onbetrouwbare website. De Consumentenbond biedt sinds een tijdje een test aan waarmee de phishing-radar getraind kan worden.

Lees ook: Bedrijven: geen extra waarschuwingen voor phishing na oproep Fraudehelpdesk
De Phishing Quiz test gebruikers via 12 'bedenkelijke' mailtjes die daadwerkelijk zijn verstuurd. Echt of niet? Variërend van nieuwsbrieven tot waarschuwingen en van 'blokkeringmailtjes' tot betalingsherinneringen: alles komt langs. Aan de gebruiker de taak om een vertrouwensoordeel te vellen.
Social mediaDe test, die nu zo'n twee weken online staat, is populair. "Hij wordt goed gemaakt", laat Sandra de Jong van de Consumentenbond weten aan DeOndernemer.nl. "Hij wordt ook goed gedeeld op social media. Mensen leren er echt van." De test legt uit waar nepmailtjes aan te herkennen zijn en geeft tips. Spelfouten? Andere linkjes? Een onpersoonlijke aanhef of een meegestuurd zip-bestand? Dan moeten er toch écht alarmbellen gaan rinkelen.
PhishingHet zogenaamde phishing is het aftroggelen van persoonlijke gegevens. Sinds de opkomst van internet gebeurt dit aftroggelen steeds vaker: via berichten die op het eerste oog betrouwbaar lijken, maar dat niet zijn. Zo linken de bankmailtjes door naar websites die niet van de bank zelf zijn, vragen creditcardbedrijven ineens om een 'geblokkeerde kaart te deactiveren' of worden KPN-klanten gedreigd met een boete vanwege openstaande betalingen. Wie zijn persoonlijke gegevens invult, zit vervolgens in het systeem van de boeven en kan flink in de (financiële) problemen komen.