Goes was voor twee dagen even een Google-hotspot. Zo'n duizend Zeeuwse ondernemers laten in de 'digitale werkplaats' in de Zeelandhallen hun online-vaardigheden gratis oppeppen. Dat gebeurt onder meer met praktijkgerichte workshops. Doel: hun bedrijf laten groeien door op de digitale snelweg beter zichtbaar en vindbaar te zijn en online contact te onderhouden met klanten.
Het evenement is op touw gezet door Google Nederland, kredietorganisatie Qredits en de organisatoren van de netwerkbeurs Contacta. De hoge opkomst verbaast algemeen directeur Pim van der Feltz van Google Nederland allerminst. ,,Ik vind Zeeland sowieso geen uithoek, maar online speelt de locatie geen rol meer. Je ziet dat een aantal Zeeuwse bedrijven online erg succesvol is. Iedereen kent Bax-shop en Omoda. Dat kan dus ook makkelijk vanuit Zeeland.''
Praktijkgericht
Volgens Van der Feltz is het gratis evenement niet bedoeld om meteen klanten voor Google te winnen. ,,Het gaat ons erom dat we ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf helpen hun kansen op internet te pakken. De cijfers spreken boekdelen: wie online goed acteert, groeit twee keer zo snel. Maar veel ondernemers weten wel iets van internet, maar hebben nog onvoldoende kennis. Ze hebben een mobieltje, zijn zelf consument. Nu moet een aantal nog veel meer vanuit de consument gaan denken en zijn klanten leren kennen. Daar helpen we ze vandaag onder meer mee. Bijvoorbeeld bij vragen over sociale media, online marketing, klantencontact en groeifinanciering. Het is heel praktijkgericht.''
Zo'n 450 deelnemers kunnen een hoop kabaal maken in een galmbak als de Zeelandhallen, maar vandaag is het er muisstil. Twee derde van de ondernemers, voor een deel zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers), volgt workshops in twee glazen huizen. De rest schaart zich op stoelen voor het hoofdpodium en luistert aandachtig naar een verhaal over de ontwikkeling van het internet en alle platforms (van mobieltje tot tablet) die daarbij horen.
Lees ook: Pim van der Feltz, CEO Google NL: 'Vergeet de desktop en word een mobiele superster'
Onzichtbare helm
Tim en zijn vader Dick Hooijer van Doowitt BV willen meer weten over online klantencontact. Zeven jaar hebben ze gewerkt aan de ontwikkeling van de Doowitt, een 'onzichtbare' veiligheidshelm die je bijvoorbeeld in je basecallcap of muts kunt doen. Ideaal voor zeilers en gebruikers van elektrische fietsen. ,,Deze zes millimeter dikke veiligheidsinlay is van polycarbonaat dat bijna zo sterk is als een fietshelm. Hij kan voor 80 procent de krachten die een fietshelm kan weerstaan aan. Tegelijkertijd is hij comfortabeler en veel modieuzer dan een helm. Je kunt gewoon je cap ophouden.''
Het octrooi voor de Doowitt is inmiddels binnen. In juli komt hij op de markt. Tim: ,,Ik heb het octrooi op mijn Linkedin geplaatst. Binnen een week was dat bericht 4500 keer gedeeld. Dan zie je de kracht van internet. Er zijn al winkels die interesse hebben. Natuurlijk lanceren we ook een eigen webshop. We zijn hier met name om te leren over online marketing en klantencontact. Een goed product ontwikkelen is één, maar verkopen via internet is twee.''
Mental coach
Hoe maak je je als één van tienduizenden bedrijfs- en levenscoaches zichtbaar? Daar worstelt Christine Bender uit Middelburg al een poos mee. ,,Het is lastig om te vertellen waarom mensen en bedrijven mij zouden moeten inhuren. Ook is mijn website niet goed te vinden, heb ik vandaag geleerd. Onder de zoekterm 'coach' vind je me niet. Ik moet mijn tags uitbreiden.'' Christine heeft al een actieplan gemaakt hoe ze haar bedrijf verder op poten kan zetten. In de Digitale Werkplaats vraagt ze dan ook hoe ze haar naamsbekendheid kan vergroten en groeikapitaal kan aanboren. ,,Het doel is over vijf jaar een bedrijfspand te kopen. Maar hoe financier je dat? Kijk, ik ben een goede coach, kan mensen helpen hun volle potentieel te gebruiken. Maar financiering en straks ook personeelsbeleid is toch een andere tak van sport.''
4 tips van Google
Algemeen directeur Pim van der Feltz van Google Nederland heeft vier belangrijke tips voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf.
Zorg dat je website ook op een smartphone goed voor de dag komt. Kortom, hij moet zich aanpassen aan mobieltjes.
Test op een online-tool van Google hoe jouw website op mobiel scoort en waar verbeterpunten liggen. Ondernemers kunnen de proef op de som nemen op testmysite.withgoogle.com en krijgen daarna een testrapport in hun mailbox.
Zorg dat je als (beginnend) bedrijf of zzp'er meteen online aanwezig bent. Op die manier heb je een rechtstreekse verbinding met klanten. Gaandeweg kun je de website of de app verbeteren.
Bereid je voor op export. De online-markt strekt zich over de hele wereld uit. Je hebt voldoende schaal nodig om te kunnen concurreren. Op die manier kun je snel groeien. En als jij het niet doet, zal iemand uit het buitenland het wel doen. Met Google Export Finder kun je zien waar je kansen liggen.
Een goed product ontwikkelen is één, maar verkopen via internet is twee
Tim Hooijer, Doowitt BV