Nieuws E-commerce

Bol.com is B Corp-gecertificeerd: ‘Het maakt je als bedrijf veel transparanter’

Bol.com mag zich sinds 18 juli B Corp noemen. Gedurende het certificeringstraject is het e-commerceplatform beoordeeld op alle aspecten van het bedrijf: van werknemers tot leveranciers en klanten. Wat zijn de volgende duurzame en sociale stappen die er worden gezet en wat merken klant en werknemer daarvan? We vragen het Chief Marketing & Sustainability Officer Boukje Taphoorn van bol.com.

Bart Remmers 19 juli 2023

Bol com distributiecentrum

Het fulfilment-center van bol.com. Foto: ANP

Boukje Taphoorn is trots op de B Corp-status. Het proces vooraf is intensief. ,,Je wordt als onderneming helemaal doorgelicht. Uiteindelijk duurde dit proces van aanvraag tot benoeming twee jaar. En daar is door veel mensen keihard aan gewerkt’’, vertelt Taphoorn.

Niet iedereen zal als eerste denken aan bol.com wanneer de term B Corp-certificering valt. Waarschijnlijk eerder aan de waterflessen van Dopper of de slaafvrije chocoladerepen van Tony’s Chocolonely. Toch is het absoluut niet vreemd dat juist een grote speler als bol.com het duurzame en sociale label mag dragen. ,,Dat klopt. Het is voor ons niet alleen een certificering, het is ook een startpunt en een ambitie’’, aldus Taphoorn. ,,Met alles wat wij doen, maken we zeer veel impact. Ook op het vlak van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. B Corp helpt ons daarbij, legt de lat hoog. Willen we over drie jaar weer gecertificeerd worden, dan moet je wel nieuwe stappen maken en vooruitgang boeken. We mogen dus niet stil zitten de komende jaren.’’

''We zeggen dat we ‘de winkel van ons allemaal’ zijn. Dan mag je soms ook kritiek verwachten vanuit bepaalde hoek. Zoals onlangs met onze zomercampagne waarin een model met zwemburkini en surfplank te zien was''

Boukje Taphoorn, Chief Marketing & Sustainability Officer bol.com

Met B Corp-certificering stuk eenvoudiger om verhaal te vertellen

Dat de B Corp-certificering voor sommige mensen verrassend is, kan misschien komen omdat bol.com de groene en sociale ambities niet van de daken heeft geschreeuwd. ,,We zijn al jaren bezig met die ambities. Maar nu we de B Corp-certificering hebben, is het een stuk eenvoudiger om je verhaal te vertellen. We hebben niet ons eigen vlees gekeurd, een andere onafhankelijke partij heeft dat gedaan. Dat is erg fijn.’’

Het duurzame verhaal van bol.com is al een lange tijd zichtbaar. Het fulfilment-center, het logistieke centrum van het bedrijf, draait sinds 2020 op 100 procent groene elektriciteit, opgewekt door het zonnedak met 13.000 zonnepanelen en de windmolens naast het gebouw. Iets minder zichtbaar, maar zeker niet onzichtbaar is de sociale kant van de medaille. Zeker op de werkvloer van het online warenhuis. Zo is er een vitaliteitsprogramma, de optie tot feestdagenruil en een bonusregeling. Naar buiten toe zet bol.com zich via het zogenaamde ‘Bollebozenprogramma’ in voor gelijke kansen voor kinderen op het gebied van leesontwikkeling en digitale vaardigheden. In 2022 zijn er meer dan 250.000 kinderen bereikt met verschillende activiteiten, zoals het ontwikkelen van ‘Letterpretpakketten’ om de leesdip tijdens de vakanties tegen te gaan.

Boukje Taphoorn is Chief Marketing & Sustainability Officer bol.com. Foto: bol.com

Alle kinderen mogen ‘shinen’ in speelgoedboek bol.com

,,Een ander mooi voorbeeld vind ik ons speelgoedboek’’, zegt Taphoorn. ,,Dat boek loopt echt wel voorop als het gaat om representatie van alle kinderen. Of ze nu een handicap hebben of niet, ze mogen allemaal shinen in ons speelgoedboek. Daar krijgen we positieve reacties op. Van moeders die vertellen dat hun kinderen zichzelf eindelijk herkennen in reclame. Weet je, we zeggen dat we ‘de winkel van ons allemaal’ zijn. Dan mag je soms ook kritiek verwachten vanuit bepaalde hoek. Zoals onlangs met onze zomercampagne waarin een model met zwemburkini en surfplank te zien was. Dat kon volgens sommige mensen niet. Maar ook hier zeggen we weer: we zijn de winkel van ons allemaal. Dus ook voor mensen in een burkini. Hetzelfde zag je toen we Zwarte Piet in de ban deden. Er was ophef en zelfs scheldpartijen. Het hoort er helaas bij, maar het weerhoudt ons niet van onze strategie en ambities.’’

Een andere grote stap die bol.com recent heeft gezet is (onder voorbehoud van gebruikelijke voorwaarden, waaronder goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt) het verwerven van alle aandelen in fietskoeriersdienst Cycloon. Door de samenwerking te intensiveren moet Cycloon sneller op kunnen schalen. Zo kan de synergie tussen beide organisaties optimaal worden ingericht en kunnen bol.com en Cycloon meer impact realiseren in het verduurzamen en socialer maken van bezorging. ,,We delen met Cycloon de ambitie om bezorging duurzamer en socialer te maken’’, benadrukt Taphoorn. ,,Zo werken er mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’’

''We experimenteren veel. We onderzoeken zo hoe elk onderdeel in de keten duurzamer kan. Zo loopt er nu een pilot met herbruikbare verpakkingen''

Boukje Taphoorn, Chief Marketing & Sustainability Officer bol.com

Blijven bouwen aan nog duurzamer en een nog socialer bedrijf

Nu is het zaak om de B Corp-certificering ook te behouden. Het betekent blijven bouwen aan een nog duurzamer en een nog socialer bedrijf. ,,We experimenteren veel. We onderzoeken zo hoe elk onderdeel in de keten duurzamer kan’’, zegt de Chief Marketing & Sustainability Officer. ,,Zo loopt er nu een pilot met herbruikbare verpakkingen. Dat is best een groot proces. We moeten uitvinden of het werkt, zijn de klanten enthousiast genoeg en wat kan er beter? Een ander experiment is een sticker die we op een doos plakken wanneer deze licht beschadigd is geretourneerd. Op de sticker staat uitgelegd waarom we de verpakking hergebruiken.’’

Maatschappelijk verantwoord, milieuvriendelijke verpakking, bezorging en verwerking van de producten… Maar hoe zit het met de koopwaar in het e-commerceplatform zelf? Taphoorn: ,,We proberen onze klanten te helpen om op eenvoudige wijze duurzamere keuzes te maken. Onder meer door middel van een assortiment met een duurzaam label dat tot stand is gekomen door samenwerking met externe partijen zoals Milieu Centraal. Inmiddels zijn er 10.000 producten bij ons te koop die eveneens een B Corp-certificering hebben.’’

Lees ook: Wat is een ‘B Corp’ precies?

Blijven innoveren met B Corp-certificering

Zo wordt er constant gekeken naar het aanbod van bol.com. Is het te vervuilend - een voorbeeld: ‘spatplastic’, waterballonnetjes die op de grond uiteenspatten en niet worden opgeruimd en zo in de natuur terechtkomen - dan verdwijnt het uit de collectie. Of wordt de kleur van een bepaalde panty omschreven als ‘huidskleur’, terwijl het enkel om een panty met een lichte ‘huidskleur’ gaat? Dan wordt het online aangepast naar ‘beige’, ‘bruin’ of ‘zwart’. Ook wordt de partners gevraagd om de weinig inclusieve teksten bij het product aan te passen.

,,Het hebben van een B Corp-certificering maakt je als bedrijf veel transparanter’’, besluit Taphoorn. ,,Het is belangrijk dat je naar buiten toe open bent over wat je al hebt gedaan om duurzamer en socialer te worden en waar je nog mee bezig bent als onderneming. Het houdt ons scherp. Je weet dat je steeds weer moet innoveren. Dat blijven we ook zeker doen met bol.com.’’

Boukje Taphoorn: ,,We delen met Cycloon de ambitie om bezorging duurzamer en socialer te maken.'' Foto: bol.com

Lees ook: Met bol.com als mede-eigenaar wil Cycloon bezorgbusjes uit de stad jagen

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws