Aangeboden door bol.com
Branded Content E-commerce
De beste service zit ‘m ook in de juiste prijsstelling en assortiment
Waar Ardi Seij zich met tweedehandsboeken omgeeft, voorziet Jeroen van der Meer zijn klanten van splinternieuwe hebbedingen. Verschil moet er zijn, nietwaar? Toch delen de mannen meer dan je zou denken: ze willen geen dozen schuiven, maar een tevreden grijns op het gezicht van hun klanten bezorgen, dáár draait het om. Voor de beste service, de juiste prijsstelling en een uitgebreid assortiment lopen ze graag een tandje harder.
Boekenliefhebber Ardi Seij opende 18 jaar geleden een tweedehandsboekenzaak aan de Utrechtse Voorstraat: Boek2 Antiquariaat. Hij sleutelde aan een eigen online boekenwinkel en wekte daarmee de interesse van het bol.com-management, dat nieuwsgierig poolshoogte kwam nemen in zijn zaak. Het duurde niet lang of hij was de eerste verkooppartner van bol.com. Ook Jeroen van der Meer, e-commerce specialist bij Omni Channel Group, is inmiddels veteraan bij bol.com en een ware expert op het gebied van e-shopping.
Twee bol.com routiniers! Waar blinken jullie in uit?
Jeroen: ,,Via bol.com verkopen wij de meest uiteenlopende producten; van een jacuzzi tot messenblok of wandelstok met ledverlichting. Op onze bol.com-omgeving proberen we consumenten net dat beetje extra te geven. Dat zit ‘m vaak al in details. Zo voegen we fraaie fotografie toe aan productpagina’s, plaatsen we heldere gebruiksaanwijzingen en sturen we klanten na aankoop een instructievideo. Deze extra’s zorgen voor vertrouwen en meerwaarde.’’
Ardi: ,,Inderdaad. Zodra je jouw producten van meer informatie voorziet, merk je dat mensen je sneller weten te vinden. Niet omdat je hoger in de ranking komt, maar omdat je duidelijk bent, dat wekt vertrouwen.’’
Een vraag aan bol.com: Maakt bol ook prognoses van producten waar in de toekomst wellicht meer vraag naar is, maar het aanbod nog beperkt? Dit, zodat ondernemers vroegtijdig kunnen anticiperen op ‘komende toename in vraag’?
Yvonne van Everdingen, Lead Customer Journey Excellence bij bol.com. 'We delen de bol.com zoektrends met onze partners – die zijn te vinden in het verkoopaccount. Dit is een tool waarin je kunt zien op welke zoekwoorden er een groeiende trend gaande is. We doen geen voorspellingen over de toekomst, maar door een blik op de zoektrends te combineren met je eigen kennis als ondernemer, kun je zeker anticiperen op de toename van de klantvraag.'
Ook samen doorgroeien met bol.com? Je ontdekt meer verhalen, ervaringen en adviezen van ondernemers en experts in e-commerce via bol.com/samendoorgroeien.
‘De white spot analyse laat mij direct zien welke gaten er nog in het assortiment zitten'
Jeroen van der Meer (links) van Omni Channel Group en Ardi Seij van Boek2 Antiquariaat maken van verschillende tools van bol.com gebruik om zoveel mogelijk over hun klanten te weten te komen. Bijvoorbeeld waar zij naar zoeken en wanneer. Foto: Machtelt Mostert.
Hoe weten jullie waar de klant naar op zoek is?
Jeroen: ,,Bij bol.com heb je verschillende tools om te monitoren waar het meest op wordt gezocht. Daarnaast ontvangt elke partner drie keer per jaar van bol.com een white spot analyse die laat zien waar verkoopkansen zitten. Dat gaat om producten die bol.com nog niet aanbiedt.
Ardi: ,,Het geeft inderdaad een heel compleet beeld van de producten – of in mijn geval titels – die missen op het platform, tegen welke conditie, tegen welke prijzen en binnen welke categorie. Daarnaast vind ik reviews ook een uitstekende bron van informatie.’’
En over prijzen gesproken, hoe stellen jullie die vast?
Ardi: ,,Het aanpassen van prijzen is voor mij een dagelijks ritueel en is voor een groot gedeelte geautomatiseerd. We voegen digitaal nieuwe tweedehands boeken toe, scannen de ISBN’s en het bol.com-systeem laat dan een lijst zien van alle beschikbare titels en prijzen van concurrenten. Dat is vaak de basis van onze prijsstelling.’’
Jeroen: ,,Bij ons bepaalt de vraag de prijs. Voordat we inkopen, kijken we goed naar wat concurrenten doen. Op basis daarvan bepalen we of we eenvoudig willen concurreren op prijs of juist inzetten op het verkopen van een hoger segment. De analyses van bol.com zijn daarbij enorm nuttig.’’
Een vraag aan bol.com: In welke productcategorieën is de meeste concurrentie zichtbaar?
Yvonne van Everdingen, Lead Customer Journey Excellence bij bol.com: 'De trends in de markt en wensen van klanten veranderen continu en dus zien we overal in de winkel nog kansen voor nieuwe artikelen! Waarbij het assortiment dat het meest gemist wordt veelal zit in de Mode en Sport-categorieën. Van poloshirts tot wandelschoenen, daar zijn nog veel verkoopkansen in!'
Ook samen doorgroeien met bol.com? Je ontdekt meer verhalen, ervaringen en adviezen van ondernemers en experts in e-commerce via bol.com/samendoorgroeien.
Noem eens een voorbeeld, Jeroen?
Jeroen: ,,In de coronaperiode stapte iedereen ineens over op een gezondere levensstijl en het aantal blenders dat werd verkocht rees de pan uit. Aanbieders begonnen te stunten met prijzen en verkochten blenders voor twee tientjes. Ondertussen zagen wij onze verkopen afnemen – ons goedkoopste exemplaar was 49,95 euro. We besloten om luxere modellen uit een hoger prijssegment aan ons assortiment toe te voegen. Wat zagen we? Die liepen ineens als een trein. Kennelijk vulden we het ‘gat’ voor consumenten die behoefte hadden aan iets meer luxe.’’
‘Ik vind het vooral te gek om liefhebbers blij te maken’
Hoe doe jij dat, Ardi? Wat zijn de hardlopers in de tweedehandsboeken-business?
Ardi: ,,Eerlijk gezegd focus ik me niet op bestsellers, maar liever op complete oeuvres van steengoede schrijvers. Ik vind het te gek om mooie sets samen te stellen en daarmee liefhebbers blij te maken.’’
Jeroen: ,,Groot gelijk, daar draait het uiteindelijk om. Het is niet alleen maar dozen schuiven en incasseren, het is ook de voldoening die tevreden klanten brengen. Ik kan oprecht heel blij worden van goede reviews!’’
Lees ook: Slim ondernemen met apps en extra diensten via bol.com