Aangeboden door bol.com

Branded Content E-commerce

‘Slim adverteren via bol.com zorgt voor groei’

Als Head of Retail Media Management is Justin Sandee expert op het gebied van advertising via bol.com. Hij deelt zijn kennis en expertise over de kansrijke mogelijkheid om zowel als partner als adverteerder gebruik te maken van platforms zoals bol.com. ‘Ondernemers die slim en gericht adverteren via bol.com zijn relevant, zichtbaar en succesvol.’

LVB 24 november 2021

Bol com justin

Bol.com kan op verscheidene manieren partners helpen met het vergroten van de zichtbaarheid. ‘Het voornaamste is hulp en expertise op het gebied van adverteren en daarmee het vergoten van zijn zichtbaarheid. En we kunnen partners in contact brengen met door ons geselecteerde marketplace agencies. Waar we vanuit adverteren via bol.com niet in kunnen voorzien, is het geven van een totaalbeeld van rendement voor een partner, dus het overall rendement. Wij zien slechts het resultaat op het niveau van adverteren en kunnen de partners laten weten of dit voor hen rendabel is. We stellen hen in staat om altijd zelf aan de knoppen te draaien en bij te sturen.

Zeker in Advertising onderscheiden wij ons met onze data over de bezoekers van bol.com. Daarnaast hebben we een bereik van maar liefst 13 miljoen klanten, in combinatie met een grote diversiteit aan productgroepen. Dat maakt ons interessant voor een grote groep adverteerders.

“We besteden veel tijd aan het voeren van gesprekken met adverterende partners. We vragen waar ze tegenaan lopen en welke handigheden ze nog missen. Deze informatie nemen we vervolgens mee om de tools te optimaliseren.”

Omdat bol.com zoveel verschillende artikelen aanbiedt, kan een uitgebreid profiel gemaakt worden van potentiële kopers, waar vervolgens gericht op geadverteerd kan worden. ‘Momenteel werken we met verschillende advertentiesystemen. Ik wil graag dat we alle mogelijke vormen van adverteren binnen één tool aan kunnen bieden. Dus Sponsored Products, display, maar ook vormen van content marketing – bijvoorbeeld eigen merkpagina’s – binnen eenzelfde omgeving. Deze omgeving moet dan natuurlijk ook eenvoudig te bereiken zijn, zoals het huidige Sponsored Products binnen het verkoopaccount.’

Beginnen met advertising

‘Om te beginnen is het van belang dat de partner de basis op orde heeft en beschikt over bijvoorbeeld volledige productinformatie, klantreviews en goede productfoto’s. Daarnaast is het van belang dat hij zijn voorraad en logistieke processen goed heeft georganiseerd. Wanneer dit goed staat, is advertising de logische volgende stap. Het extra verkeer naar je productpagina dat adverteren oplevert, zorgt er vervolgens voor dat je hoger uitkomt in de organische zoekresultaten en het zorgt simpelweg voor zichtbaarheid bij de juiste doelgroepen.’

Het platform brengt vraag en aanbod bij elkaar. Als je een goed en uniek product hebt dan val je al snel op, mits je product bekend is bij de consument. Je dient er dan ook voor te zorgen dat je artikel in het hoofd van de potentiële koper zit. Als dat het geval is, is het vervolgens belangrijk dat je de zoekende klant ook een kans geeft om je artikel te zien. Je zet dan enerzijds in op bepaalde zoekwoorden en anderzijds op bijvoorbeeld banners of displays op de juiste locaties. Op basis van data kunnen we zien waar mensen naar zoeken, daar kun je vervolgens gericht op adverteren.’

“Het extra verkeer naar je productpagina dat adverteren oplevert, zorgt er vervolgens voor dat je hoger uitkomt in de organische zoekresultaten en het zorgt simpelweg voor zichtbaarheid bij de juiste doelgroepen”

Tools om je een handje te helpen

Bol.com maakt gebruik van verschillende tools die zichtbaarheid vergroten. Partners van bol.com kunnen op basis van hun doelstellingen gebruik maken van deze tools. ‘Vaak willen we meer verkoop realiseren, zichtbaar zijn bij een nieuw koperspubliek of we willen wat meer uitleg geven over een artikel. Onze tools richten zich op deze doelstellingen en zijn in de basis dan ook interessant voor iedere partner.

Welke tool op welk moment precies relevant is, is afhankelijk van het type doelstelling. Het nut ervan hangt ook nauw samen met de volwassenheid van het merk en het type artikel. Als jouw merk bijvoorbeeld nog niet bekend is, dien je eerst te investeren in zichtbaarheid met behulp van display. Wanneer mensen al volop zoeken naar jouw product en er is veel concurrentie, dan is het belangrijk dicht bij het aankoopmoment aanwezig te zijn. Dit doe je bijvoorbeeld door te investeren in hogere clickprijzen in Sponsored Products: dit is de tool die het mogelijk maakt om hoog te scoren in de zoekresultaten. Je kunt het enigszins vergelijken met een mengpaneel in een muziekstudio: je moet continu aan de knoppen draaien om de juiste balans te vinden.’

Lees ook: Waarom verkooppartners met bol.com in zee gaan

Voor- en nadelen van de tools

‘Het grootste voordeel vind je in Sponsored Products. Jij als ondernemer bepaalt zelf wat je daaraan uitgeeft. Daarnaast biedt de tool direct inzicht in het effect van de advertentie. Je kunt dus eenvoudig zien of het loont om te adverteren via Sponsored Products. Het nadeel is dat de tool nog in ontwikkeling is. Hij is nog niet zo geavanceerd als bijvoorbeeld Google AdWords. En als je alleen via Sponsored Products adverteert, loop je op den duur tegen grenzen aan. Je bereikt namelijk niet alle mogelijk geïnteresseerde kopers. Daarvoor heb je andere adverteermethodes nodig.’

Op de vraag hoe het platform niet verzadigd raakt door de hoeveelheid advertenties antwoordt Justin: ‘ten eerste omdat Sponsored Products gebaseerd is op een veilingsysteem. Er is een beperkt aantal advertentieplekken beschikbaar, waar ondernemers op kunnen bieden. Daarnaast is het aantal advertentieplekken begrenst en maken we gebruik van zogenaamde 'native ads'. Dit zijn advertenties in de stijl van bol.com zelf, waarbij ondernemers zich in kunnen kopen. Daarnaast is het voor ons van belang om de balans tussen de hoeveelheid advertenties en het effect op de consument te bewaken.

Als de consument afhaakt, dan is dat namelijk nadelig voor zowel bol.com als de partner. Vanuit de Retail Media-afdeling dragen we hieraan bij door advertenties te koppelen aan data. Hiermee maken we de advertentie relevant voor de consument.’

Lees ook: Eduard Hoogenboom (bol.com): 'Samen werken we continu aan het verbeteren van het aanbod'

Data verzameling voor optimaal gebruik

‘Wanneer partners onze tools gebruiken, krijgen we data terug. Je kunt hierbij denken aan data over het aantal clicks, de hoeveelheid conversies of de kosten in relatie tot de omzet. We zien dan direct waar we zaken moeten verbeteren. We optimaliseren deze dus echt on the fly, dit is een continu proces. Daarnaast besteden we veel tijd aan gesprekken met adverterende partners. We vragen waar ze tegenaan lopen en welke handigheden ze nog missen. Deze informatie nemen we vervolgens mee om de tooling verder te optimaliseren.’

Ook voor de ondernemer kan het gebruiken van data handig zijn. ‘Data zijn ontzettend belangrijk. Mijn advies is om deze ook actief te gebruiken. Zeker met het gebruik van display maak je jezelf relevant. En als je relevant bent, is je banner ook effectiever. Mensen onthouden je en gaan eerder over tot een aankoop.’

Afsluitende gouden tip

‘Je moet zijn waar de consument is. Adverteren helpt hierbij een handje. Maak dan ook gebruik van de mogelijkheden die adverteren via bol.com biedt. Start daarbij met Sponsored Products zodat je de risico’s beperkt, je altijd in control bent en direct ziet wat het oplevert. Adverteren is en blijft immers een investering.’ Bol.com wil partners daar graag bij helpen door simpelweg alle advertentiemogelijkheden voor iedere partner beschikbaar te stellen. ‘We zijn transparant in wat het kost en wat het oplevert. Alle ondernemers kunnen bij ons aankloppen. Graag zelfs!