Nieuws E-commerce
Manifest nieuwe stap Nederlands alternatief Booking.com
Niels Meijssen heeft weer een nieuwe stap gezet in het realiseren van zijn alternatief voor Booking.com, zijn nieuwe boekingssite dat onder de werktitel beterboeken.nl (nog) meer draagvlak aan het opbouwen is. Deze week presenteerde hij het manifest achter het initiatief.
In onze radio-uitzending (hierboven terug te luisteren) vertelt Niels Meijssen onder meer over zijn recente onderzoek onder hoteliers, zijn visie op de platformeconomie en de structuur van beterboeken.nl, zijn alternatief voor Booking.com. Via de Lees ook-linkjes hieronder kun je de eerste twee artikelen over de ontstaansgeschiedenis van zijn initiatief lezen.
Lees ook: Na kritiek op overheidssteun mogelijk nieuw Nederlands alternatief Booking.com
Lees ook: Niels Meijssen zet plan door: er komt alternatief voor Booking.com
'De online boekingsmarkt voor hotels is kapot. De hoteleigenaren worden in de greep gehouden door grote boekingssites', schrijft Niels Meijssen, startup-strateeg, in zijn recente nieuwsbrief. 'De vindbaarheid van de hotels op deze sites is niet vanzelfsprekend, ze moeten alsmaar hogere commissies betalen en opereren onder constant veranderende voorwaarden. De hotelgasten worden op hun beurt verleid met onduidelijke aanbiedingen en onder druk gezet met namaakschaarste. Laten we deze markt herstellen en andere branches inspireren om hetzelfde te doen'.
Het begon voor Niels enkele weken geleden met een bericht op LinkedIn, waarin zich ergerde over de overheidsregeling (NOW) waar Booking.com vanwege de coronacrisis gebruik ging maken. En hij voegde er aan toe: bij meer dan 1000 reacties zou hij een crowdfundingcampagne opzetten om zelf een eerlijk alternatief op te tuigen.
- Lees hier een artikel van De Volkskrant over Booking.com en de NOW-regeling.
Niels krijg zijn reacties, en veel meer dan dat, en de spreekwoordelijke bal ging rollen: hij start inderdaad een nieuw, eigen boekingsplatform dat 'zich naar de hotels faciliterend in plaats van dominant opstelt'.
Lees ook: Frank Oostdam (ANVR) over reisvouchers: 'Die móeten we na 1 juni ook garant krijgen'
'Onze missie: online hotels boeken alsof je aan de receptie staat'
'Onze nieuwe boekingssite moet een gelijkwaardige ontmoetingsplek worden voor hoteleigenaars en hotelboekers. Hierin vervult ons platform uitsluitend een faciliterende rol: een boeking tot stand brengen met eerlijke spelregels voor iedereen', stelt Niels Meijssen. 'Zo bouwen we aan een toekomstbestendig platform waar elke betrokkene evenredig van profiteert, dus ook wij met zijn allen als maatschappij. We geven het de werktitel beterboeken.nl en houden in de uitvoering vast aan een vijftal principes'.
Lees ook: De Ondernemer Radio: over Booking.com, Brexit en 'back to business'
De vijf principes van beterboeken.nl
1. Alles is onderhevig aan verandering, behalve onze missie.
Direct bij oprichting verankeren we de missie in de juridische structuur van het bedrijf, ons dna. Niet sexy, wel meteen de grootste stap voorwaarts. Want zo beschermen we het bedrijf tegen latere drastische koerswijzigingen en machtsmonopolie. Lees meer over hoe we het bedrijf willen beschermen.
2. Geld verdienen mag, maar niet tegen elke prijs.
We zijn ondernemers en we hebben niks tegen geld verdienen. Om een gezond bedrijf te zijn, moet er immers wel geld binnenkomen. Ook het nemen van ondernemersrisico's mag best beloond worden, maar wel tegen een vooraf bepaald maximaal rendement. Lees meer over hoe we met aandelen en winst omgaan.
3. Winstrecht en stemrecht houden we gescheiden.
Bij de oprichting geven we verschillende type aandelen uit die recht geven op óf winst óf zeggenschap. Zo worden alle belangen goed en doorlopend behartigd door verschillende aandeelhouders. Lees meer over aandeelhouders en hun invloed.
4. No stress! We geloven in een positieve gebruikerservaring.
We zijn 'dark pattern free'. Bij ons geen namaakschaarste, geen onbegrijpelijke kortingen of verborgen vinkjes. Een reisbestemming vinden moet leuk zijn (hallo voorpret!) en geen stress opleveren. Lees meer over plezierig boeken met privacy.
5. Eerlijk zakendoen met iedereen.
Het verdienmodel van het platform staat in redelijke verhouding tot de prijzen die hotels rekenen. We denken nu aan een commissie van 10%. Het is ook niet ondenkbaar dat we iets van de consument vragen. Zij zijn net als de hotels in zekere zin klant van het platform. Het sleutelwoord hierbij is redelijkheid. Iedereen draagt op deze manier iets bij. Lees meer over het naleven van afspraken en openheid.
Wie op de hoogte wil blijven en/of de nieuwsbrief van beterboeken.nl wil ontvangen, kan zich hier aanmelden.