Nieuws E-commerce
Ik Vertrek-dochter Suus Lothmann (15) breidt sieradenwebshop uit met kledinglijn
Ze zit in havo 4 en heeft het niet alleen superdruk met leren, maar ook met Jewellery by Suus. Het up and running houden van de sieradenwebshop kost Suus Lothmann 40 tot 50 uur per week. Had ze vorig jaar nog ruim 11.000 volgers op de Instagram-pagina van haar bedrijf (@jewellerybysuus), tegenwoordig zijn het er 33.000. Tijd om met iets nieuws op de proppen te komen. Daarom lanceert ze begin 2020 een kledinglijn.

Als tijdverdrijf begon Suus Lothmann met het maken en verkopen van sieraden, nu is het serious business.
Ruim vier jaar geleden vertrok Suus noodgedwongen naar Italië. Haar ouders begonnen een glamping in Piemonte. Het avontuur werd op de voet gevolgd door het programma ‘Ik Vertrek’. Als tijdverdrijf begon Suus met het maken en verkopen van sieraden, maar van hobby ging het gestaag naar een leuke bijbaan.
Een werkweek van 40 á 50 uur
Binnen twee maanden, eind 2017, had de telg van de familie Lothmann 4.000 volgers en een stuk minder vrije tijd. ,,Ik verstuur tegenwoordig zo’n zestig tot zeventig pakketjes per week’’, vertelt een vrolijke Suus. ,,Daar ben ik 40 á 50 uur mee bezig: sieraden maken, de voorraad aanvullen, mailen, de website bijhouden. Maar school lijdt er niet onder, hoor. Dat mag niet van mijn ouders. Zij vinden het heel leuk, zolang ik maar goede cijfers haal.’’
Eerste medewerker
Toch heeft de jonge ondernemer besloten hulptroepen in te schakelen, die zeker in de drukke decembermaand – waarin ze veel drukker is dan normaal - welkom zijn. ,,Ik heb een vriendin van mijn ouders aangenomen. Bij haar ga ik mijn voorraad aanleggen, zodat zij de pakketjes kan verzenden. Ik hoef alleen de voorraad maar aan te vullen en me niet meer druk te maken over het op de post doen van alle pakketjes. Dat gaat me veel tijd schelen.’’
''Ik wilde al heel lang een eigen kledinglijn, maar het is best wel een investering''
Outfits samenstellen
Waar ze vooral bezig was met kettinkjes, oorbellen, armbanden en enkelbandjes, richt het modemeisje zich nu op, zoals ze het zelf noemt, haar lifegoal: een eigen kledinglijn. ,,Ik was op zoek naar manieren om de website uit te breiden, Jewellery by Suus origineler te maken. Mijn hart ligt bij kleding. Ik vind het leuk om mooie outfits samen te stellen. Dat doe ik ook op mijn persoonlijke Instagramaccount (@suuslothmann, 28.400 volgers). Daar heb ik samenwerkingen met een aantal modemerken. Zij betalen me of sturen me hun producten als ik een foto voor hen op mijn pagina of in mijn story post.’’
Eigen kledinglijn
Maar daar blijft het niet bij. ,,Ik wilde al heel lang een eigen kledinglijn, maar het is best wel een investering. Eerst wilde ik zelf gaan ontwerpen, maar ik heb besloten om te beginnen met het inkopen van kleding. Ik heb al een deel van de inkopen gedaan. Daarbij moet je vooral denken aan omslagjurkjes, rokjes en topjes. Heel simpel. Kledingstukken die iedereen kan dragen, maar toch origineel zijn. Ik probeer het geheim te houden tot ik de kleding ga lanceren. Iedereen kan hetzelfde gaan doen en dat zou jammer zijn.’’
Lees ook: Zo runt Ik Vertrek-dochter Suus Lothmann (14) haar eigen sieradenwebshop
Met mama naar inkoopcentra
Hoe ze aan de slag is gegaan? ,,Ik ben vooral gaan kijken naar wat ik zelf in mijn kast heb hangen. Wat draag ik het meest? Op basis daarvan ben ik bij inkoopcentra gaan kijken. Mijn moeder helpt me. Ze heeft een kinderkledingmerk gehad. Zij weet wat de doelgroep is, hoe het werkt en wat normale prijzen zijn.’’
Lancering
Suus verwacht de kleding in februari online te zetten. ,,En uiteindelijk komt er ook door mij ontworpen kleding, hoor, maar dat wil ik gaan doen als ik de middelbare school heb afgerond. Nu wordt het iets te heftig.’’