Nieuws E-commerce

Groen bezorgen: webwinkels doen het nog veel te weinig

Hoewel de consument het wel wenst, biedt 91 procent van de honderd populairste webwinkels in Nederland nog geen 'green delivery' - relatief milieuvriendelijke bezorging - aan.

Aybala Carlak 13 december 2019

Groen duurzaam bezorgen webshops

Opmerkelijk: sport- en kledingwinkels bezorgen het minst vaak 'groen'. Foto: Shutterstock

Dat blijkt uit onderzoek van het softwarebedrijf Paazl. Consumenten zouden in meerderheid bereid zijn te kiezen voor de duurzame optie, ook als dat een langere levertijd betekent. Toch zijn de webwinkeliers nog niet overstag, zo schrijft de Volkskrant.

Onder duurzaamheid vallen diverse opties. Het loopt van het bezorgen per elektrisch busje, het inzetten van de fiets of een ophaallocatie, maar CO2-compensatie of een specifiek tijdslot geldt ook als duurzaam.

''H&M heeft wel aangekondigd fietskoeriers in te zetten in Nederland, het eerste land waar het bedrijf 'green delivery' wil uitrollen''

Bij 8 procent van de retailers kan wel duurzaam worden bezorgd, met name de supermarkten en andere voedseldiensten bieden het aan.

Tegenstrijdige wensen

De consumenten hebben diverse wensen, die in soms met elkaar in tegenstrijd zijn. Zo biedt 66 procent van de verkopers bezorging op de volgende dag aan, 24 procent zegt met 'express delivery' nog sneller dan standaard te kunnen bezorgen. Daarnaast bezorgt 77 procent van de verkopers gratis, al is dat bij de meeste alleen bij besteding van een minimumbedrag. De grootste e-commercebedrijven zouden volgens de studie 'de balans tussen klantvriendelijkheid en duurzaam bezorgen nog niet hebben gevonden'.

Minst groen

Sport- en kledingwinkels bezorgen het minst vaak 'groen'. H&M heeft wel aangekondigd fietskoeriers in te zetten in Nederland, het eerste land waar het bedrijf 'green delivery' wil uitrollen. Het onderzoek, gebaseerd op een lijst van vakblad Twinkle, betreft alleen webwinkels. Bedrijven als PostNL en DHL vallen buiten de inventarisatie.