Nieuws E-commerce

'Zie veel boekhandels online om omzet te redden, hadden ze jaren eerder moeten doen"

Mede als gevolg van de harde lockdowns het gelopen jaar is de fysieke boekverkoop in 2020 met 11 procent gedaald. Online steeg de omzet echter met 27 procent, waarmee de verkoopwaarde voorbij die van de boekwinkels kwam. ,,Door de sluiting zijn veel boekhandels ineens online gegaan om nog een beetje van hun omzet te redden. Het is hartstikke goed, maar ze hadden dat al jaren eerder moeten doen", zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

Redactie 23 januari 2021

Boekhandel

Foto: AD/ANP.

Er werden vorig jaar 41 miljoen papieren boeken verkocht, met een totale waarde van 597 miljoen euro (+6 procent). Het online verkoopkanaal daarvan is goed voor 44 procent van de totale afzet en 52 procent van de omzet. In 2019 was het fysieke verkoopkanaal nog goed voor 63 procent van de totale afzet en 57 procent van de omzet.

,,De fysieke boekwinkel is voor het derde jaar op rij gekrompen”, zei directeur Eveline Aendekerk van marketingorganisatie Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek in een toelichting op het boekenjaar 2020. ,,De cijfers hebben echt twee kanten. 2020 was een goed jaar; er zijn meer boeken verkocht en de omzet is met 6 procent gestegen. Het zorgwekkende is dat die omzetgroei vooral naar online gaat. Dat is al voor het derde jaar op rij, maar dit jaar is het wel heel fors.’’

Boekhandelaar moet online eens gaan omarmen

Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org hamert er al jaren op dat de boekhandelaar online eens 'moet gaan omarmen’. De harde lockdowns hakken er voor de fysieke boekverkoop financieel in. Jongen: ,,Door die sluiting zijn veel boekhandels ineens online gegaan om nog een beetje van hun omzet te redden. Het is hartstikke goed, maar ze hadden dat al jaren eerder moeten doen. Je zult, ook als kleine boekhandelaar de consument moeten volgen en die is echt naar online opgeschoven. Ik ben echter bang dat als dadelijk alles weer normaal is die boekhandel weer terugvalt in het oude patroon.”

De tekst gaat onder de foto van Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, verder.

Wijnand Jongen

Door lokaal samen te werken valt veel te bereiken

De boodschap van de directeur van Thuiswinkel.org, belangenvereniging voor de e-commerce-wereld, is om dat juist niet te doen. Hij ziet dat boekhandelaren nu niet rap fietsend door steden en dorpen gaan om bestelde boeken persoonlijk af te leveren. Met in de haast opgezette bezorgdiensten proberen boekhandels te redden wat er te redden valt. Volgens eigenaar Sandra van Doorn van Kramer & Van Doorn in Zeist is het 'een druppel op de gloeiende plaat', zegt zij op AD.nl..

Jongen adviseert Van Doorn en al haar collega’s in den lande zich nu echt te gaan verdiepen in online. Je hoeft het niet alleen te doen is zijn boodschap. ,,Ga samenwerken door een platform te bouwen die de verwerking en bestelling afhandelt. Zoek daarbij als collectief een lokale koerier. Het is niet moeilijk om zo’n lokaal ‘powerhouse’ op te zetten. Het probleem is de sector, die is eigenwijsheid. Ondernemerschap is ook het verkrijgen van skills en kunde op het vlak van e-commerce.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.