Nieuws E-commerce

MKB Amsterdam wil 'wildgroei online bezorgers' tegengaan

Met de alsmaar stijgende populariteit van webshoppen rijden er steeds meer koeriers door Amsterdam-centrum. Of scheuren. De trend wordt versterkt doordat bestelbusjes en vrachtwagens steeds kleiner worden: om milieuredenen en de wens om grote voertuigen te weren. MKB Amsterdam wil maatregelen.

David Bremmer / AD 22 april 2019

Appie 1065 1

Nadat eerder Veilig Verkeer Nederland al alarmsloeg over tientallen bestelbusjes per dag in woonstraten, luiden nu hoofdstedelijke winkeliers de noodklok. ,,Het is niet normaal om een spijkerbroek, koptelefoon of inktpatronen voor je printer in een grote doos te laten afgeven aan je voordeur, terwijl het overige verkeer wordt gehinderd,” zegt Guido Frankfurther van MKB Amsterdam in het Algemeen Dagblad.

Na ‘vliegschaamte’ introduceren Amsterdamse winkeliers een nieuw woord: ‘bezorgschaamte’. ,,Als ik zie hoeveel pakjes er alleen al in mijn appartementencomplex dagelijks worden afgegeven... Het zou goed zijn als mensen zich gaan schamen als online gekochte producten thuis worden afgeleverd.”

Korting

Om een tsunami aan bezorgbusjes, bakfietsen en e-bikes te voorkomen, moeten consumenten hun bestelling daarom afhalen bij de Albert Heijn, Primera of ander pakketpunt. Of nog beter: ze gaan gewoon weer naar een fysieke winkel. ,,Het zelf uitzoeken en aanschaffen van producten in de winkel is een positieve belevenis en vermindert het retourneren,” meent Frankfurther.

MKB Amsterdam wil dat consumenten korting krijgen als ze een online bestelling afhalen en meer betalen als ze het gekochte toch thuis laten bezorgen. ,,Zo creëer je een prikkel voor gedragsverandering.”

Frankfurther betwist dat het voorstel een verkapte manier is om mensen naar gewone winkeliers te leiden. ,,Het is ingegeven vanwege de steeds slechtere bereikbaarheid van de binnenstad. Maar het pleidooi voor gewone winkels komt er wel bij. Die staan onder druk.”

21ste eeuw

Webwinkeliers zien niets in het voorstel van de Amsterdamse detailhandel. ,,Welkom in de 21ste eeuw zou ik zeggen,” reageert Wijnand Jongen, directeur van belangenclub Thuiswinkel.org. ,,Consumenten willen de keuzevrijheid om te kopen wanneer op de dag ook. Webshops ontzorgen en maken het leven veel gemakkelijker.”

Volgens Jongen wordt de overlast van koeriers schromelijk overschat. Hij wijst op cijfers van lector citylogistiek Walther Ploos van Amstel, waaruit blijkt dat van de miljoen bestelauto's slechts 50.000 pakketten bezorgen. Die zorgen daarmee voor hoogstens 4 tot 5 procent van de vrachtbewegingen in de binnenstad en 1 procent van de CO2-uitstoot. ,,De perceptie is duidelijk anders dan de realiteit.”

Thuiswinkel.org erkent desalniettemin dat het aantal bezorgauto's, busjes en koeriers snel toeneemt. Vorig jaar kochten we voor bijna 24 miljard euro online en de rek is er nog lang niet uit. ,,Je zou grote hubs langs de steden kunnen inrichten en vervolgens bezorgers als PostNL, DHL en UPS laten samenwerken. Die kunnen dan pakketjes in één gezamenlijk voertuig laten bezorgen.”

Milieuzones

MKB Amsterdam wil komende tijd in gesprek over het idee met de lokale politiek. ,,Extra betalen voor thuis bezorgen is waarschijnlijk alleen landelijk te regelen, maar het stadsbestuur kan wel degelijk veel doen. Dat zie je ook bij het instellen van milieuzones.”

De winkeliers krijgen steun van MKB Nederland. De belangenclub levert kritiek op het huidige Amsterdamse beleid. ,,Winkeliers moeten goed bereikbaar zijn voor klanten en bevoorrading,” meent woordvoerster Laetitia Gruwel. ,,Voor consumenten behoren er voldoende parkeerplekken beschikbaar te zijn. De plannen van het Amsterdamse college om de stad autoluw te maken en parkeerplaatsen te schrappen, helpen dan niet.”

Reageren? Stuur een e-mail naar de redactie van De Ondernemer via redactie@deondernemer.nl.

Als ik zie hoeveel pakjes er alleen al in mijn omgeving dagelijks worden afgegeven... Het zou goed zijn als mensen zich gaan schamen als online gekochte producten thuis worden afgeleverd.