De eerste maand van 2021 is in volle gang, tijd om plannen te maken en doelen te stellen. Al is het momenteel eerder scenario’s uitdenken. Want wordt het inderdaad een ‘normaal’ jaar als in dat alles weer gaat worden zoals vóór corona met drukke winkelstraten, evenementen die weer worden georganiseerd, uit eten kunnen, naar een feestje... Voor mijn branche beter gezegd: die waarvoor je speciaal outfits zou kunnen aanschaffen.
Mijn hamvraag: hoe stel ik mijn doelen als ik niet weet waar ik naartoe kán werken? Ik zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: ik wil binnen een jaar mijn eerste dane.studios pop-up shop hebben gehad en binnen twee jaar een eigen kledingwinkel. Dat zou kunnen, als de winkels überhaupt dan weer open zijn. Maar áls ze open zijn, onder welke omstandigheden zou dat dan zijn? Onzekerheden genoeg. Daarom heb ik besloten mijn plannen niet van een fysieke belevenis af te laten hangen maar doelen te gaan stellen voor mijn webshop. Het doel is natuurlijk vooral een verdere groei van de webshop, helemaal nu ik daar eigenlijk ook pas net mee ben begonnen. Meer klanten genereren en meer naamsbekendheid, daar ga ik in 2021 verder mee aan de slag.
Lees ook: Inkoop, fotoshoot, social media: hoe december voor Daniëlles fashion-webshop een succes werd
Sinds de start van mijn onderneming was het vooral gaan, nog meer gaan en doorgaan. Werken aan wat je voor de start ogen had, bijsturen en trekken, op je snufferd gaan en weer opstaan. Dat hoort er nou eenmaal bij. Het zat eerst in je hoofd en nu ben je het ook écht aan het doen. Even schakelen, even wennen. Zoeken naar wat werkt en wat niet werkt. Het is echt ‘learning along the way’.
Ik heb besloten niet direct in het nieuwe jaar weer te beginnen met een nieuwe collectie, het is immers een ‘tussenperiode’ momenteel. Veel consumenten hebben hun geld uitgegeven met kerst en oud & nieuw en wachten vaak op het nieuwe seizoen. Als startende ondernemer is dit voor mij dan ook vooral een maand om achter de schermen aan de slag te gaan.
Ik focus mij qua sales op het verkopen van de laatste items met korting om ruimte te kunnen maken voor nieuwe spullen (weekend 24/25 januari: Super Sale) en zorg aan de achterkant voor de ontwikkeling die mijn webshop nodig heeft. Denk daarbij bijvoorbeeld aan SEO (Search Engine Optimization = zoekmachine optimalisatie), Google Ads, Google Analytics, enzovoorts. Ik wil natuurlijk dat mensen makkelijk naar mijn webshop worden geleid als ze bepaalde zoektermen gebruiken en niet dat dane.studios maar ergens in een donker hoekje rond ‘dwarrelt’ op het internet. Ook vind ik het belangrijk om te kijken of mijn website nog extra tools en features nodig heeft.
Blog gaat onder de foto verder.
Lees ook: Wat één influencer-video met Claire Pronk voor dane.studios deed
Zo heb ik onlangs bijvoorbeeld al de mogelijkheid toegevoegd om je e-mailadres te kunnen invoeren om een te notificatie ontvangen als iets wat uitverkocht was weer op voorraad is (zie de foto onderaan). Ook de optie voor ‘Quick View’ is nieuw, zo kun je tijdens het scrollen over het overzicht het product vast wat beter bekijken zonder naar een nieuwe pagina te worden geleid. Deze opties zaten bijvoorbeeld niet standaard bij mijn Shopify-abonnement maar heb ik door middel van externe apps toegevoegd. Hele fijne tip om toch je webshop te kunnen upgraden zonder te hoeven overstappen naar een duurdere abonnementsvorm. Ook stuur ik nu mijn mailings vanuit een nieuw programma met meer interessante opties zoals automatische mailings en meer mogelijkheden qua opmaak.
Het is goed om nog meer richting te geven aan de webshop en na mijn eerste hectische kerstperiode met dane.studios tijd te steken in ook de verdere ontwikkeling met nieuwe strategieën en plannen. Want voor we het weten is het alweer februari met... Valentijnsdag!
Daniëlle Chavanu
dane.studios
Daniëlle Chavanu (25) is zelfstandig ondernemer en oprichter van online fashion-shop dane.studios. Ze is zelf het gezicht van haar webshop en heeft - en houdt - zoveel mogelijk alles in eigen hand: van in- en verkoop tot marketing en contentcreatie. Tweewekelijks schrijft ze voor De Ondernemer hierover een expertblog.
Eerder werkte Daniëlle onder meer bij Models At Work, de Bijenkorf, Levi's, Pieces en Glamour. Ze volgde haar opleiding op het Amsterdam Fashion Institute.