Nieuws E-commerce

Restauranthouders overwegen eigen alternatief voor Thuisbezorgd.nl

Restauranthouders komen in verzet tegen Thuisbezorgd.nl. Per 1 januari verhoogt de bezorgdienst opnieuw de tarieven. Ondernemers zijn boos en overwegen een lokaal alternatief te beginnen. Dat schrijft het AD.

Angelique Kunst | Foto: ANP 31 oktober 2017

ANP 47752832 thuisbezorgd

Al 45 horecaondernemers uit Enschede, letterlijk de bakermat van Thuisbezorgd.nl, zijn wel klaar met 'hun' maaltijdbezorger. Ze kunnen niet leven met de aangekondigde tariefsverhoging van 12 naar 13 procent per 1 januari volgend jaar. ,,Je moet de mensen die je groot hebben gemaakt niet zo behandelen", zegt een van hen, op voorwaarde dat zijn naam niet in de krant komt. De restauranthouders durven niet met naam in de krant, bang dat Thuisbezorgd.nl hen boycot als hun initiatief mislukt.

Thuisbezorgd.nl begon ooit op een Enschedese zolderkamer, waar student Jitse Groen van de Universiteit Twente het concept bedacht. De eerste jaren vroeg de dienst 6 procent commissie van restaurants. Inmiddels is dat al 12 procent en in januari dus 13. ,,Elk jaar een procent meer waar ze zelf niks voor hoeven te doen", aldus een ondernemer.

Alternatief

De restauranthouders willen een eigen lokale site voor maaltijdbezorging. ,,Toen Thuisbezorgd.nl begon, hadden de meeste restaurants geen eigen site. Dat hebben we nu wel. Thuisbezorgd was ook handig toen ze betalen via iDEAL invoerden, maar als we samen één site opzetten, kunnen wij dat ook."

Speciaal tarief

De ondernemers klagen dat vooral kleine zaken de dupe zijn van de tariefsverhogingen. ,,Grote ketens als New York Pizza krijgen een speciaal tarief, maar wij moeten het volle pond betalen. Ja, we hebben door Thuisbezorgd klanten gekregen, maar die winst verdwijnt als ze steeds meer geld vragen. En ze doen er niks voor. Ja, reclamecampagnes, maar dat merk ik niet in mijn zaak."

Het moederbedrijf van Thuisbezorgd, Takeaway.com, kreeg in 2016 een notering aan de Amsterdamse effectenbeurs. Daarbij kondigde het aan dat de opbrengst van de aandelenuitgifte gebruikt zou worden voor intensieve marketing in Duitsland, waar het bedrijf in felle concurrentie is verwikkeld met bezorger Delivery Hero.

Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl reageert laconiek op het protest: ,,Ondernemers vinden het nooit leuk als iets duurder wordt. Onze omzet groeit elk jaar met 30 procent, dus je mag ervan uitgaan dat hun omzet ook groeit.''

'Niet duur'

Groen: Wij zijn echt niet duur. Ja, wel als je het vergelijkt met die 6 procent uit de beginperiode. Eerlijk is eerlijk: toen hadden we ook nauwelijks omzet. Het is ook niet zo dat deze restauranthouders nu onze buitenlandse expansie moeten betalen, dat geld hebben we opgehaald met de beursgang. Onze tarieven zijn echt redelijk, zeker als je ze in Europees verband bekijkt. Onze grote concurrent in Duitsland vraagt 14 of 15 procent."

Is Groen niet bang dat zijn restauranthouders nu weglopen? ,,Nee. Ze denken dat ze bij ons betalen voor een website, maar dat is niet zo. Ze krijgen veel meer dan dat en halen daar dus ook extra omzet uit. Trouwens, die website opzetten is moeilijker dan je denkt. Ik ben daar ooit mee begonnen, maar het heeft wel 17 jaar geduurd voordat Thuisbezorgd werd wat het nu is."

Het is ook niet zo dat deze restauranthouders nu onze buitenlandse expansie moeten betalen

Jitse Groen, Thuisbezorgd.nl